pátek 6. října 2023

2023 HALLOWEEN SPECIAL část 3

Boris Karloff + Bela Lugosi + Edgar Allan Poe. I když toho Poea si můžete zase škrtnout.
 
THE BLACK CAT (1934)

Poeovu povídku asi znáte. Tenhle film s ní nemá společného vůbec nic. Producenti pravděpodobně původně chtěli natočit její adaptaci, jenže se natolik nedařilo vymyslet scénář, který by z povídky vycházel a zároveň nabídl výrazné role dvěma největším hvězdám universalovských hororů, až to celé zahodili a použili jen název a zapletli do děje černou kočku. I když zapletli je silné slovo. Prostě v tom je.

Americký páreček novomanželů cestuje Maďarskem na svatební cestě. Ve vlaku k nim přisedne přívětivý lékař, který cestuje na nedaleké místo, aby dle svých slov navštívil přítele. Po cestě se stane nehoda a tak onoho přítele, inženýra Poelziga, musejí navštívit v jeho moderním betonovém domě všichni. Ukáže se ale, že lékař a Poelzig nemají ani náhodou přátelský vztah a je mezi nimi spousta nevyřešených účtů, sahajících až do světové války. A na světlo vystupují i další Poelzigova temná tajemství a zároveň jeho nový ďábelský plán, k němuž potřebuje novomanželku.
Trochu to působí jako dort pejska a kočičky, kde přibývají nápady, které se za kratičkou stopáž ani nestačí pořádně rozvinout, na druhou stranu film uběhne jako voda. Hlavní ale je obsazení Karloffa a Lugosiho, kteří si svoje nesmiřitelné rivaly dávají. Jeden sadistický tyran, druhý šílený mstitel. Karloff je ve své roli výtečný, Lugosi pateticky přehrává, ale nejde mu nedržet palce. Překvapivě mi ani nevadila postava, kterou bych v těchhle filmech vždycky nejradši zabil, a to je mladý romantický hrdina. Tady byl málo, ale když už na plátně byl, působil i celkem sympaticky. Mladá hrdinka je však strašně pasivní a hloupá.
Co výborně funguje, jsou kulisy. Místo gotického hradu tu máme betonovou novostavbu s až groteskní architekturou, betonové sklepení připomínající spíš bunkry než co jiného. Působí to chladně, odlidštěně, stejně jako Karloffova postava. Co nefunguje, je hudba. Film byl zřejmě průkopnický v jejím používání v průběhu děje, ale hrála skoro pořád. Dobře fungovala snad jen při prvním objevení se Karloffa a pak když citovala klasiky jako je Liszt. Pokusy o humor jsou v těchhle filmech bohužel časté, a tady taky nepotěší.
Černá kočka za vidění určitě stojí, i když rozhodně ne jako adaptace Poea. Jako příležitost k velkému hereckému duelu dvou ikon ale určitě obstojí a je radost je spolu sledovat. 7/10
a.k.a. Černá kočka
Režie: Edgar G. Ulmer
Hrají: Boris Karloff, Bela Lugosi, David Manners, Julie Bishop
Hudba: Heinz Roemheld
USA 1934

2 komentáře:

  1. Podíváš se i na Murders in Rue Morgue?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nevím. Kdysi jsem viděl verzi s Georgem C. Scottem a vůbec se mi nelíbila.

      Vymazat