V kómatu byla adaptace cizího románu jen s velmi lehkými prvky sci-fi (nebo spíš skoro žádnými). Tenhle Crichtonův film pak má celkem zajímavou sci-fi myšlenku, kterou ale bohužel nevhodně obaluje do naprosto všech klišé kriminálních filmů, která existují.
Tom Selleck hraje policistu ve světě budoucnosti, kde ale, vzhledem k rozpočtu, jedinou budoucnost představují všudypřítomní roboti. Roboti vám uvaří, pohlídají vám dítě, napráskají ho, že ještě nespí, pracují v továrnách, na stavbách, na polích. Občas se ale nějaký poškodí a začne vyvádět, a Selleckova práce je takového robota zneškodnit. Když se ale stane, že robot v jedné rodině začne členy rodiny vraždit, Selleck zpozorní. A brzy zjistí, že nešlo o nehodu, ale o přeprogramování. Proč kdo přeprogramoval domácího robota, aby vraždil?
Těch klišé je tu plno. Máme tu policistu, který má trauma z minulosti, které musí překonat (z Vertiga vykradená závrať), novou parťačku, naštvaného šéfa (G.W. Bailey), psychopatického šílence, spiknutí, ovdovělého policistu s malým synem... Chybí už jen stárnoucí kolega pár dní před důchodem.
Dost zvláštní je i volba představitele hlavní záporné role. Gene Simmons působí, jako by sem vpadl z úplně jiného vesmíru. Měl jsem pocit, že Klaus Kinski Crichtona odmítl, tak hledal někoho jiného s divným ksichtem. G.W. Baileyho si moc neužijeme, hraje opravdu jen malou roličku, takže všechno to drží Selleck. Nejzábavnější postavou filmu je ale Selleckův domácí robot.
V podstatě pokud jsem se u filmu zasmál, mám pocit, že to nebylo úplně v plánu. Původní nápad, totiž co kdyby se lidstvo stalo závislým na robotech a jak se dají zneužít, není špatný, bohužel zpracování scénáře z toho dělá nechtěně směšnou kovbojku. 6/10
a.k.a. Útěk robotů
Režie: Michael Crichton
Hrají: Tom Selleck, Cynthia Rhodes, Gene Simmons, Kirstie Alley, G.W. Bailey
Hudba: Jerry Goldsmith
USA 1984
Žádné komentáře:
Okomentovat