úterý 23. ledna 2024

HARDCORE (1979)

Už třetí (!) film týkající se sedmdesátkové pornografie, který jsem v poslední době viděl. (Vlastně čtvrtý, kde vidíme prostředí sexuálního průmyslu vůbec, když započítám Rozparovače z New Yorku.) Po Podivné spravedlnosti druhý, kde pobožný otec s hrůzou sleduje cestu jeho odcizené dcery do světa sexuálního byznysu. Zatímco ale v Podivné spravedlnosti šlo jen o vedlejší zápletku, Naostro se točí právě kolem této postavy a jejích motivací.

Začátek může někomu připadat nudný, ale tak to být muselo - odehrává se ve vidlákově, kde nejžhavější debaty se vedou o Bibli a všichni drží kalvinistické tradice. Klidné, zasněžené městečko, kde největším problémem, který George C. Scott řeší, je odstín stěny v jeho dílně, je v ostrém kontrastu s Los Angeles plným prostitutek, prostitutů, pasáků, pornoherců, striptýzu, sex shopů, tisíců hráčů v světlech neónů a reklamy řvou města z betónu. (Rotující kedluben bohužel neuvidíme.) Scottova dcera původně odjela do Kalifornie na křesťanský tábor. Ale nevrátila se zpátky. Scott si najme soukromého detektiva, aby dcerku hledal, v domnění, že byla unesena. Po několika týdnech detektiv Peter Boyle za Scottem přiletí a ukáže mu laciný pornosnímek, kde si to dceruška rozdává se dvěma muži. Zlomený Scott to nevydrží a rozhodne se v prostředí, které se mu hnusí, kde se nevyzná a kde nutně musí selhat, najít svoji dceru sám.

Námět není vůbec špatný, film obsahuje řadu velmi dobrých scén a Scottův výkon je famózní. Bohužel, scénář sám o sobě obsahuje několik bot, zkratek a konec vnucený produkcí. Například na začátku mi úplně nebylo jasné, která z těch holek je Scottova dcera, protože je tam veliká rodina a hned několik dívek obdobného věku, které před odjezdem na tábor Scott obejme a políbí na tvář. Tarantino ve Filmových spekulacích popisuje Kristen jako cizince ve vlastním domě už v úvodní scéně - vždyť jsme si jí tam pořádně nevšimli.

Logická chyba, jak se Boyle sakra náhodou dostal k tomu pornofilmu bez jakéhokoli označení, podle mě chybou není. Detektiv se v prvních dvou svých scénách zdá být typickým tvrďáckým soukromým očkem, které ale plní zadané úkoly. Brzy se ale ukáže, že jde o hovado, které jen inkasuje peníze od řady klientů, kterým slibuje, ale zas tak extra nepátrá, nebo se nechá snadno vyrušit, a sex je pro něj jedním z mnoha lákadel. Klidně si ten film mohl původně koupit namátkou pro sebe, k postavě by to sedělo. Zato Scott je zhruba do půlky filmu cizinec v džungli, člověk, který netuší, jak jednat se sexuálními pracovnicemi i s pasáky, kteří ho vyhodí z erotické masáže, když místo osahávání prostitutky klade otázky. (Vyhazovače hraje Reb Brown!) Scott sedí v motelu s puštěnou televizí, kde se zpívá nějaký náboženský chorál. Střih, Scott má na sobě najednou hadry světáka a jako světák se i chová, ví, jak jednat s pornoproducentem, všechny přesvědčí a najednou ukáže šarm, který jsme u něj do té chvíle nikdy neviděli.

Pak přijde nejlepší scéna filmu, kde si Scott nalepí umělý knír a paruku a uspořádá pornocasting herců. Scott získá stopu, které se může držet, a zároveň k sobě získá parťačku. Prostitutku a pornoherečku v podání Season Hubley. A právě jejich společné scény a dialogy, které odhalují jejich zcela odlišné náhledy na svět, patří k tomu, co se mi ve filmu určitě velmi líbilo. Scott tady sice ztratil jednu dceru, ale jakoby našel jinou.

Hardcore je docela dobrým protikladem k Hříšným nocem, které prostředí sedmdesátkové pornografie vlastně glorifikují. Tady je ukázána odvrácená tvář sexuálního průmyslu, kde prostitutky ani pornoherečky vlastně nevydělávají, protože peníze jdou pasákům a producentům, odhaluje se zvrácenost celého prostředí, ač v jednom případě jde do extrému - ve chvíli, kdy se Scott zúčastní projekce snuff filmu. Na jednu stranu tato projekce u něj i u nás způsobí větší strach o jeho dceru, na druhou snuff filmy neexistovaly, šlo o urban legend. I když člověk nikdy neví.
Konec je bohužel neuspokojivý, i když Schraderův původní by se mi také nelíbil. Na tom použitém je znát vnucení producentem, Schrader ho asi točil s výhradami, Scott ho točil s výhradami k celému projektu i Schraderovi osobně, a je to dost znát. Navíc se najednou ohne i Boylův charakter, který se scénu předtím tak zajímavě vykreslil v ještě jiných barvách, než jsme předtím viděli.

Kvůli Scottovi, Boylovi a Hubleyové, Nitzscheově hudbě a několika dobrým scénám je určitě Hardcore doporučeníhodný film. Jen je škoda, že mohlo jít o klasiku, kdyby ale měla lepší scénář, pevnější režii a nebyla pozměněna producentem. 7/10
a.k.a. Naostro
Režie: Paul Schrader
Hrají: George C. Scott, Peter Boyle, Season Hubley, Dick Sargent, Gary Graham, Ilah Davis, Reb Brown
Hudba: Jack Nitzsche
USA 1979

Žádné komentáře:

Okomentovat