úterý 25. července 2023

BARBENHEIMER

 
Tak jsem se nechal překecat a vyrazil do kina na dva filmy, které jsou tak odlišné, jak jen být mohou. A nelituji.
 
BARBIE (2023)

Po skončení filmu mi šla hlavou jediná otázka: Kdo tohle schválil? Představte si, že jste firma Mattel a zadáte studiu Warner Bros, aby vyrobilo film o panence Barbie. A na stole vám přistane scénář feministické satiry, která si v ničem nebere servítky, z reklamou vytvořeného Barbie světa si dělá naprostou srandu a vedení firmy Mattel je vykresleno jako banda úchylných kravaťáků s mafiánskými manýrami. A rozhodně to není film vhodný pro děti. Bál jsem se, že z toho kýčovitého růžového prostředí se během filmu asi zcvoknu (díky Biu Oko, že lze pít v kině pivo), ale prostředí plné domečků pro panenky, růžových autíček, jasné oblohy a klouzaček všude, kam se podíváš, je tu tak dokonale zesměšněno, že mi nakonec nevadilo. Dost jsem se nasmál, Margot Robbie jako stereotypní Barbie je výborná, vůbec poprvé v nějakém filmu se mi líbil Ryan Gosling, který si svého vymaštěného Kena užívá, potěší Will Ferrell jako šéf Mattela, i to, že nejde odhadnout, kudy se děj bude ubírat.  Bohužel ve druhé polovině do děje silně zasáhne skutečná hrdinka filmu, hispánka středního věku, oběť patriarchátu a nositelka poselství, kterým mává kolem sebe stejně zběsile jako flaztency ruskou trikolorou v domnění, že je česká. Ze satiry o nerovnoprávnosti (což je ok) se stává agresivní feministická misoandristická agitka, a to je špatně. Naštěstí tam ten film úplně nesklouzne. 6,5/10
PS. Parodie 2001: Vesmírné odyssey potěšila, akorát jsem části spolunávštěvníků musel vysvětlovat po skončení filmu, o co jde.  
Režie: Greta Gerwig
Hrají: Margot Robbie, Ryan Gosling, America Ferrera, Kate McKinnon, Will Ferrell, Rhea Perlman, Emma Mackey, Michael Cera, Helen Mirren
Hudba: Mark Ronson, Andrew Wyatt
USA 2023

OPPENHEIMER (2023)

Po rozjuchané barvičkovaté Barbie byl Oppenheimer jako studená sprcha, která mě ale navíc silně přiměla uvědomit si, co je opravdový film. Nolan se během tří hodin rozjíždí ve velkém a jeho mozaikovitě skládané drama o vynálezci atomové bomby strhne a během tří hodin ani na chvíli nestačí nudit. Příběh má hned několik vrstev, od složité povahy samotného vynálezce, přes souboj mnoha eg, která se musela spojit ve snaze předhonit Němce ve vývoji jaderné zbraně, geopolitiku 40. a 50. let, jíž Oppenheimer žalostně nerozumí až po samotnou etickou stránku tvorby ničivé zbraně, která dokáže zabít jedním úderem stovky tisíc lidí. 

Vizuálně, scénářem i herecky jdeo fascinující dílo, které má jen pár drobných mušek, ani bych je skoro nenazýval chybami. Slabinou jsou ženské postavy, které se mi ze začátku pletly dohromady, obě herečky jsou stejný typ, akorát jedna ukazuje prsa a druhá ne. O hudbě jsem byl až do titulků přesvědčen, že ji má na svědomí Hans Zimmer, tak moc je pod jeho vlivem, a bohužel hraje skoro pořád, což má Nolan vždycky. A, a to je nejmenší výtka, vlastně jsou to dva filmy v jednom, ačkoli dělit to na dva díly by byla blbost - první film je o sestrojení atomové bomby a zodpovědnosti z toho vyplývající, druhý je amadeovským soubojem dvou eg, kde vedle titulního Oppenheimera hraje výraznou roli Robert Downey jr. jako admirál Lewis Strauss. Vyšetřování Oppenheimerovy loajality k USA v době McCarthismu a následnou snahu Strausse o ministerské křeslo bych si klidně dokázal představit jako druhý díl, ale samostatně by to asi byla pěkná nuda. 

Radši jsem si prakticky nic nezjišťoval, trailery jsem neviděl, takže jsem byl překvapen, které všechny známé tváře člověk prakticky v každé roli pozná - od Cilliana Murphyho v hlavní roli, přes Matta Damona jako vojenského velitele operace, až po minirole jako je Kenneth Branagh coby Niels Bohr, Rami Malek nebo Gary Oldman v cameu prezidenta Trumana. A důležitou vedlejší roli sehraje též Einstein. Barbie už znovu vidět nemusím, na Oppenheimera se určitě někdy znovu podívám. 9/10
Režie: Christopher Nolan
Hrají: Cillian Murphy, Emily Blunt, Matt Damon, Robert Downey jr., Florence Pugh, Josh Hartnett, Casey Affleck, Rami Malek, Kenneth Branagh, Tom Conti, Alden Ehrenreich, Jack Quaid, Gary Oldman, James Remar
Hudba: Ludwig Göransson
USA / Velká Británie 2023

Žádné komentáře:

Okomentovat