úterý 29. října 2019

OIK'S MONTH OF THE LIVING DEAD část 8

Letos ještě nebyl Vincent Price? Hanba!

HOUSE OF USHER (1960)
První Cormanova adaptace Edgara Allana Poea uvádí na scénu všechno, co obsahují i ty další. Vincenta Price, mladého hrdinu, krásnou ženu, umělé kulisy, jednotné prostředí, kde se děj odehrává, psychedelický sen i katastrofický konec. Poeovu povídku jsem kdysi četl, ale možná jen ukázku, takže nevím, do jaké míry ji film adaptuje věrně, ale nedivil bych se, kdyby si dost vymýšlel.
Jako vždycky u Poea, nemáme tu hrůzu z nadpřirozených jevů, ale hrůzu z pomatené mysli. Vincent Price hraje opět šílence první třídy, z kterého nemůžeme spustit oči, a s blond vlasy a bez knírku je možná ještě děsivější. Kromě něj ve filmu hrají jen tři herci, a musím říct, že všichni jsou dobří. Mark Damon tu hraje tak, jak jsem ho nikde ještě neviděl, a do tohoto typu filmů se hodil určitě víc než do westernů. Price ale přehrává všechny a vždy, a když není na scéně, koukatelnost docela povážlivě klesá.
První půlhodinu jsem se dokonce docela slušně nudil. Ze začátku tolik ne, ale pak se to hodně dlouho točilo pořád na jednom a tom samém. "Odjeď odtud!" "Nemůžu!" "Proč ne?" "Kdybys to tak mohl pochopit!" "Vysvětli mi to!" "Nemůžu!" Pak se naštěstí věci dají do pohybu a atmosféra zhoustne. Dokonce jsem začal čekat na nějaký závěrečný twist, který by vše vysvětlil - a byl úplně jiný, než to, co jsem očekával.
Co mi docela šlo ale na nervy bylo, že hudba hrála v jednom kuse. Vincent Price hrající na loutnu ale stojí za vidění.
Ligeina hrobka zůstala nepřekonána coby Cormanova poeovská adaptace, z toho, co jsem viděl (vlastně už mi ze spolupráce Poe - Corman- Price zbývá jen Maska červené smrti), je ale Zánik domu Usherů asi druhý nejlepší. Tyhle filmy mě navíc vždycky přimějí, abych si přečetl předlohu. Ligeiu ve své sbírce nemám, ale Ushera určitě jo. 7/10
a.k.a. Zánik domu Usherů, The Fall of the House of Usher
Režie: Roger Corman
Hrají: Vincent Price, Mark Damon, Myrna Fahey, Harry Ellerbe
Hudba: Les Baxter
Podle povídky Edgara Allana Poea
Scénář: Richard Matheson
USA 1960

Žádné komentáře:

Okomentovat