sobota 11. srpna 2018

MADIGAN (1968)

Od kriminálního filmu Dona Siegela člověk čeká pecku, od Richarda Widmarka a Henryho Fondy dobrý film. Madigan takový bohužel není.
Příběh se točí kolem dvou detektivů, kterým na začátku při zatýkání uteče nebezpečný zločinec a ukradne jim zbraně. Na druhé straně se točí kolem jejich vysokého nadřízeného, který má pocit, že ho zradil nejlepší přítel. Detektivové hledají stopu a přitom si Widmark řeší problémy se svou manželkou, která se cítí osaměle, Fonda zase má vztah s vdanou ženou. Widmark má milenku Sheree North, u které přespí, aniž by s ní souložil. Všichni pořád mluví...
Vzhledem k tomu, že herce Jamese Whitmorea jsem naposledy viděl v The Split ze stejného roku (teda on byl i v Tora! Tora! Tora!, ale na to jsem dokonale zapomněl), vytanul mi tento film na mysli. Oba působí jako televizní filmy, The Split režií, Madigan scénářem, kde se nic neděje, ale zato se mluví. O minulosti, o budoucnosti, o přítomnosti, o pocitech, my nevidíme film, ale posloucháme postavy, kterak nám o něm vyprávějí. The Split měl na ruhou stranu filmový děj, ale zabila ho televizní režie. Tak jsem si posteskl, že se jejich režiséři mohli prohodit. Don Siegel dokázal z dobrého scénáře vytřískat hodně, jak dokázal svými filmy s Eastwoodem i dalšími. Tady námět sliboval něco jako Harryho, ale nakonec přinesl jen kecy.
Herci navíc stejně nemohou zaujmout ničím jiným, než svou osobností. Widmark je hlavní postava, ale i když se snaží, nemá těmi plky šanci zaujmout. Fonda je nejsilnější, když mlčí, jen se pomalu strnule pohybuje a upnutě kouká. V dalších rolích uvidíme časté Siegelovy spolupracovníky Harryho Guardina (Drsný Harry), Sheree Northovou (Telefon, Charley Varrick, Střelec), Susan Clarkovou i Dona Strouda (oba Cooganův trik). Ale nikdo, jak jsem psal, nemá šanci nějak více zaujmout. Byl jsem na tenhle film zvědavý, ale silně mě zklamal a nikdy už se na něj asi dívat nebudu. 5,5/10
PS. Ano, působí to jako pilot TV seriálu, a taky se z toho v roce 1972 TV seriál stal, s Widmarkem v hlavní roli.
Režie: Don Siegel
Hrají: Richard Widmark, Henry Fonda, Inger Stevens, James Whitmore, Harry Guardino, Steve Ihnat, Susan Clark, Don Stroud, Sheree North, Raymond St. Jacques, Woodrow Parfey
Hudba: Don Costa
USA 1968

Žádné komentáře:

Okomentovat