čtvrtek 19. července 2018

LE FOU DU LABO IV (1967)

Tenhle film jsem kdysi, nevím, zda celý, viděl v televizi. Zhruba ve stejné době, kdy jsem z kazety hltal Sedmou rotu a Funèsovky, takže jsem oba hlavní představitele, tj. Jeana Lefebvra a Bernarda Bliera, hned poznal. V televizi se mi film líbil, ale pak jsem nějak zapomněl, že jsem ho chtěl vidět znovu, a pak i na to, že existuje. Takže jsem si na něj vzpomněl až nedávno, když jsem zkoumal filmografii Michela Serraulta.
Samozřejmě to má k tomu nejlepšímu i ze svého žánru poměrně daleko, ale na podívání je to celkem příjemný film. Geniální vědec Lefebvre žije se svými rozhádanými rodiči a bádá v ústavu, kterému šéfuje Serrault. Náhodou objeví plyn, který způsobuje dobrou náladu. Serrault si hned uvědomí význam takového přípravku, stejně jako špioni, kterým ve svém westernovém městečku šéfuje Blier. Ti na Lefebvra nasadí sličnou agentu, aby zjistila vzorec plynu. Problém je, že Lefebvre se nedá snadno nachytat a ví, že něco tu nehraje, ovšem i to, že vzorec nezná a musí ho nejprve znovu sám objevit...
Tak jsem si říkal, že o pět let později by to byl ideální námět pro Pierra Richarda. Lefebvra mám rád, ale je lepší ve vedlejších rolích, nebo aspoň jako jeden z hrdinů, jako v Sedmé rotě. Sám film moc neutáhne a ve společných scénách ho přehraje jak Serrault, tak Blier, tak Brasseur coby jeho otec. Navíc mi tu celkem přišlo zvláštní, že jeho postava je chytrá a schopná, a většinu možných komických situací eliminuje tím, že se z nich prostě dostat dokáže. Na druhou stranu uvěřit, že by se někdo s tváří a tělem Marie Latour do někoho jako je Lefebvre skutečně zamiloval je taky nemožné. Aspoň na závěr dostaneme honičku dostavníku s Indiány - na dálnici! A závěrečný Serraultův proslov taky stojí za to. To vše podkresluje westernová hudba Bernarda Gérarda. 7/10
Na uloz.to snad najdete už jen verzi z ČT, která obsahuje původní kinodabing (Hrubý, Vinklář, Větrovec, Sejk (ale mluví Dalbana a nikoli Bliera), Švormová). Existuje prý ještě VHS dabing s Michalem Pavlatou v hlavní roli, který je zřejmě neposlouchatelný.
a.k.a. Blázen z laboratoře 4
Režie: Jacques Besnard
Hrají: Jean Lefebvre, Bernard Blier, Maria Latour, Pierre Brasseur, Michel Serrault, Mario David, Robert Dalban, Henri Virlojeux, Pierre Tornade, Paul Préboist, Sabine Sun
Hudba: Bernard Gérard
Francie 1967

Žádné komentáře:

Okomentovat