Italská vykrádačka Tarzana a Sheeny najednou od Demofila Fidaniho, Eda Wooda spaghetti westernů! To bude strašná pakárna a strašná nuda najednou. Můžeme čekat hodně chození po pískovnách, špatné dialogy od špatných herců, mizernou akci a celkem bídně strávených 88 minut, které si určitě budou zasloužit prostříhat.
Tahle očekávání se naštěstí ani moc nesplnila. Jo, je to vykrádačka Tarzana a Sheeny najednou, je tam hodně chození lesem místo pískovnou, akce je mizerná, ale Fidanimu se tu překvapivě podařilo natočit zábavný film, kde není na nudu prostor, snad s výjimkou nepříliš vzrušivého úvodu, kde pobaví snad jen zcela náhodné umístění loga J&B přímo před kameru. Následně se ale vydá expedice vedená Ettorem Mannim a Rogerem Brownem do nitra Afriky (rozuměj lesy v Itálii doplněné četnými záběry z přírodopisných filmů). Manniho předchozí výprava nafilmovala záhadného tvora v pralese a touží ho polapit. Zatímco podle Manniho a jeho fotografa dobré každé love a chtějí ho prodat do zoo, Browne se o stvoření zajímá z hlediska vědy.
Výprava tedy putuje krajem doplněná o němého poskoka s přezdívkou Crazy (hraného hercem s pseudonymem Crazy Matthews!), a dějí se jí všechna klišé. Jakékoli exotické zvíře jim tam Fidani přistřihne, to Manni odstřelí (slona, buvola...), na ženskou členku výpravy vleze černá vdova, kterou Crazy zlikviduje foukačkou (!), pak je napadnou směšně pomalovaní domorodci, které Manni a Browne začnou nemilosrdně likvidovat kolty s nekonečnými zásobníky. A když jsou konečně zajati, vysvobodí je Tarzan a Sheena! Pardon, Karzan a Shiran. Nevděčná výprava je ale zajme a chystá se je dopravit do civilizace. Prodat do zoo, nebo zkoumat a začlenit je do vyspělé euroamerické kultury? A co na to Shiranina věrná opička?
Všechno to plyne v zásadě dle očekávání s mizernými hereckými výkony zejména Karzana, Crazyho a ženské členky výpravy, s černošskými ochotníky v rolích domorodců, s mnoha záběry z přírodopisných dokumentů a pár uměle vysazenými palmami pro doplnění atmosféry. Dlužno ale říct, že jihoitalský les tady vypadá mnohem fotogeničtěji než pískovny ve Fidaniho westernech, a narozdíl od Malatestovy Samoy tu nechodí postavy po zoraném poli. Pozitivem je Browne coby idealistický dobrodruh, Manni coby cynický lovec a krásná Vitelli, která toho moc na sobě nemá a to je hlavní. Doplněno je to jako vždy divnou Goriho hudbou, částečně převzatou z jeho westernových skladeb.
NÁSLEDUJE (mírný) SPOILER
Kdybych film viděl ve verzi, která se ke mně kdysi dostala první, konec by mi připadal hodně na hlavu, velmi jalový, idealistický a nedomyšlený. Původní italská verze je ale mnohem vypečenější a na závěr zařazuje pasáž, která celý film vrhá do úplně jiného světla a dává mu úplně nový smysl. Pořád nevím, zda to byl záměr od začátku nebo zda se pro toto řešení Fidani rozhodl, když nevěděl, jak to zakončit, takže je na vás, jestli je to zakončení debilní nebo geniální. Mně se to líbilo.
Možná je škoda, že Fidani mimo westernový žánr, který mu tak tragicky nešel, nenatočil moc filmů. Snad jen tohle, nějaké gangsterky, jedno giallo z následujícího roku a nějaké erotické filmy potom, než s natáčením přestal. Ale teď se možná na to giallo podívám a i na ty gangsterky, i přes to, že Simonetta Vitelli v jedné z nich hraje stařenu! Zajímavé je, že jméno Karzan bylo ve filmu použito ještě jednou a to Jesusem Francem, ale ten film, někdy místo Karzan označovaný i jako Maciste, s tímto nemá co dělat. 7/10
a.k.a. Karzan, Master of the Jungle, Karzan, Jungle Lord, The Jungle Master, Karzan and His Mate
Režie: Demofilo Fidani
Hrají: Armando Bottin (jako Johnny Kissmuller jr.), Simonetta Vitelli, Ettore Manni, Roger Browne, Gerardo Rossi, Melu Valente, Attilio Dottesio, Attilio Severini, Edward Grant, Carla Mancini, Krista Nell
Hudba: Lallo Gori
Itálie 1972
Oceňuji dle fotky vypečené úvodní titulky - geniální vložení dvou jmen do jednoho! :D
OdpovědětVymazatA očividně se musím podívat na tento film nepochopeného autera :)