středa 2. srpna 2023

CABOBLANCO (1980)

Představte si, že se mi zdálo, že jsem někde sehnal pošetkové vydání DVD tohoto filmu. Když jsem se probudil a uvědomil si, že ten film u nás na DVD nevyšel, byl jsem zklamán, ale aspoň jsem se rozhodl si ho konečně pustit. Jinak je zvláštní, že zrovna tohle u nás sice šlo v kinech, ale pak už se to neobjevilo ani na VHS, ani v televizi, ani na DVD.

Tvůrci evidentně viděli Hlubinu a Casablancu a rozhodli se vytvořit nový film jejich spojením. Naštěstí, narozdíl od Hlubiny a jiných jejích klonů (Lovec žraloků) nás tu vůbec nezdržují dlouhými nepřehlednými podmořskými scénami, ač začátek na to moc nevypadá. To je ale bohužel jedna z mála pozitivních věcí, které se o filmu dají říct. V ději se sejde hned několik postav ve stejném čase na stejném místě, které vědí o tom, jak skončila nacistická loď potopená nedaleko peruánských břehů. Kdo z nich ale ví, kde přesně? Uprchlý nacista Jason Robards si postavil luxusní sídlo nad chudou vesnicí, nechává svoje potápěče čekat zjevně pod mořem, aby zaútočili na kohokoli, kdo by se taky potápěl, a jinak čeká, jestli něco najde. Blond Francouzka Dominique Sanda přijíždí se záhadným úmyslem a ubytuje se v hotelu u Charlese Bronsona. Britský námořník Simon MacCorkindale se ani netají tím, že pátrá po potopené lodi. A do všeho hází vidle nevyzpytatelný šéf policie Fernando Rey.

Námět by sám o sobě nebyl špatný, ale scénář nedává moc smysl, postavy se chovají nelogicky, a herci to moc nezachraňují. Bronson je Bronson, Sanda hraje vyloženě špatně a zápasí s angličtinou, takže to drží jen Rey a Robards. Sanda navíc aspoň mně nepřipadá zdaleka tak oslnivá, jak její postavu dělají. J. Lee Thompson film navíc natočil na jednu stranu poměrně zastarale (ty věčné nájezdy!), i když některé záběry vypadají velmi pěkně, hudba Jerryho Goldsmithe ten old school pocit ještě podtrhává, ale na druhou stranu dost exploatačně, takže tu uvidíme mnohem více úplně nahých Indiánek, než bych čekal (a než by bylo vhodno). V závěru mě to i docela bavilo a čekal jsem, jak se to vyvrbí, ale všechny ty charakterové veletoče a scenáristické nesmysly to jen podtrhly. 6/10
a.k.a. Bílý mys
Režie: J. Lee Thompson
Hrají: Charles Bronson, Jason Robards, Dominique Sanda, Fernando Rey, Simon MacCorkindale, Camilla Sparv, Gilbert Roland, James Booth, Aldo Sambrell, Jorge Russek
Hudba: Jerry Goldsmith
USA / Mexiko 1980

Žádné komentáře:

Okomentovat