čtvrtek 6. července 2023

INDIANA JONES AND THE DIAL OF DESTINY (2023)

Na YouTube na mě v poslední době vyskakují recenze na nejnovějšího Indyho s názvy jako Nejhorší film všech dob, Zničený kult, Horší než Křišťálová lebka atp. Obrázky Phoebe Waller-Bridge s popisky jako "vše, co nenávidíte, zkoncentrováno do jednoho obrázku." Internet si zase vymyslel, že nového Indyho je třeba nenávidět, takže ač očekávání nebyla velká, snažil jsem se do toho jít s čistou hlavou.

Ani nevím, co jsem čekal, ale asi největší zklamání pro mě představuje, jak je ten film průměrný. Ale opravu strašně průměrný. Chrám zkázy nemám rád, ale nejde ho ignorovat a posledních dvacet minut je opravdu výborných; Křišťálová lebka má momenty, které jsou příšerné, ale také momenty, které jsou skvělé; Nástroj osudu nemá ani jedno z toho. Nebo spíš má momenty, které jsou příšerné, ale skoro žádné, které by se mi opravdu líbily.

Asi největším problémem je stopáž. Všechno, a hlavně akční scény, trvá mnohem déle, než by mělo. Úvod se odehrává v nacistickém Německu roku 1944, s omlazeným Fordem (ale stále stařeckým hlasem), kde představení toho, o čem film bude, nemá ani deset, ani patnáct, ale snad dokonce více než třicet minut. V podstatě je tahle část celá jako samostatný krátký film, na který se naváže o pětadvacet let později v New Yorku. Tam se Indy vyděsí nahlas vyřvávaných Beatles, setká se se svou zatím sympatickou kmotřenkou, a šup, už tu máme další, dlouhou, dlouhatánskou honičku, na které je fajn jenom její zakončení v metru. Následně se přesouváme do Maroka, a co se nestane, další dlouhatánská honička v ulicích města. To už jsou ale dvě v podstatě úvodní honičky, které by mohly být nahrazeny jedinou. A když už myslíte, že je konec, film ještě dalších dvacet minut pokračuje.

Akční scény jsou navíc samé CGI, a Spielberg by je natočil přehledněji. Kolikrát jsem měl pocit, že se dost ztrácím v tom, co se vlastně děje. 
Kromě předchozích dílů série rovněž film silně připomíná jiné filmy. Nejvíc jsem si vzpomněl na bondovku Jen pro tvé oči, rovněž obsahující mrzoutského staršího muže a zapálenou mladou slečnu, honičku v exotickém městě a potápění pod mořem přerušené padouchy. Samotný plán nacistů připomíná velmi špatný odvar plánu nacistů ze Zítra vstanu a opařím se čajem. Ostatně sami padouši mi tu nějak připadali slabí. Mads Mikkelsen asi není nejslabší hlavní padouch z Indyho, ale ani ten nejlepší, a jeho brutální poskok nemá ani na Wolfa Kahlera, ani na Michaela Byrnea

Indy s sebou tahá dvě další hlavní postavy. Phoebe Waller-Bridge se mi líbila jen na začátku, než se ukázala její opravdová povaha, což je namyšlená, chamtivá svině, která je nám ale předkládána jako vtipná feministická postava která vše vyřeší. Pak ještě s sebou tahají arabského smrada, u kterého mi bylo totálně jedno, jestli se ho náckům náhodou nepovede zabít. 

Jedno mi byl i titulní MacGuffin. Ale upřímně, není to poprvé. Jediné artefakty, které mají nějakou váhu v sérii, jsou ty biblické. Ty vymyšlené jsou o ničem. Aspoň tu ale má Indy motivaci, proč do všeho jít - ví, co ten "nástroj" (v titulcích jako soukolí, což by byl mnohem lepší název) dokáže, a musí náckům zabránit, aby ho použili.
Objeví se tu pár starých známých ze starých filmů, a také nové vedlejší postavy. Třetí v titulcích je uveden Antonio Banderas. Objeví se asi až po hodině a půl, asi tak na pět minut. Ale jeho postava má aspoň nějakou funkci v ději. John-Rhys Davies jako Sallah se objeví asi jen proto, abychom věděli, že je i po válce v pořádku. Mohl se objevit i Ke Huy Quan jako Kraťas, třeba jen pozdravit nebo tak. Dozvíme se, co se stalo s Muttem a Marion z předchozího dílu.

Samotný závěr asi leckomu vyrazí dech, ne tím, jak epicky vypadá (na to, co se v něm děje, bohužel moc epicky nevypadá), ale tím, co se v něm stane. Je to totálně šílený, obešel bych se bez toho, ale v rámci tohohle filmu to nějakej smysl dává a vlastně proč ne...

Až to vyjde na nosičích, asi si zkusím sestříhat nějakou kratší verzi, dokážu si představit, jak by se to dalo celé vylepšit a zvládnout za dvě hodiny. Včetně toho, že některé dějové linky se načnou a nedokončí. Já to honem nedokážu porovnat s ostatními díly, ale jako celek je tohle asi nejslabší. 6/10
a.k.a. Indiana Jones a nástroj osudu
Režie: James Mangold
Hrají: Harrison Ford, Phoebe Waller-Bridge, Mads Mikkelsen, Ethann Isidore, Boyd Holbrook, Antonio Banderas, Toby Jones, John Rhys-Davies, Karen Allen, Thomas Kretschmann, Shaunette Reneé Wilson
Hudba: John Williams
USA 2023

1 komentář:

  1. Ahoj. Film se mi moc hodnotit nechce, jaký je, to víte sami (jedna zbytečně dlouhá hodnička od začátku do konce). Problém mám asi jen se scénářem, je tam pár věcí, které drhnou (např. je zajímavé že v jeskyních, kam svítí a tedy i fouká a prší vydrží některé věci dva tisíce let bez poškození, atd.). Konec jsem nepochopil, nic se tam nestalo, přiletěli a hned odletěli, jen si řekli ahoj. Změnili minulost (armáda odplula) a současně ji nezměnili (město padlo). Smyčka se uzavřela, hodinky a vrtule, ok.
    Pokud jde o mechanismus z Antikythéry, zajímám se o něj přes 30 let a vím o něm (a okolnostech nálezu) asi vše, co bych se jako laik mohl dovědět. Četl jsem knihy, studie, viděl některé přednášky vědců na vědeckých panelech, sledoval vývoj pokusů o rekonstrukci, tomografii a skenování rentgenem, včetně těch nejnovějších, stavbu replik, matematické popisy konstrukce převodů, astronomické detailní souvislosti atd.
    Ve filmu jsem proto sledoval každé slovíčko, co o tom padne. A musím říct, že kromě informace, že lodní vrak nalezli sběrači mořských hub u Antikythéry, jsou úplně všechny informace, které ve filmu zazní a mají nějaký vztah k artefaktu či lodi, jsou totální bullshit a nesmysl. Není pravda vůůůbec nic. Ani rok nálezu vraku, natož směr a účel plavby, typ a národnost lodi, časový rámec, podoba, účel, autor atd. atd.
    Takže v tomto ohledu zklamání, ale zas to vyšlo líp, než kdyby po svém ztvárňovali mýtus o Atlantis.

    P.S. před cca 15 lety jsem si napsal scifi povídku, kde proletí letadlo za dramatických okolností (včetně poškození letounu a vysazení motorů), fyzikální trhlinou na obloze v bouřkových mracích do hlubší minulosti, což posádka ani po přistání zprvu netuší. Hm, to už teď nemůžu publikovat :D

    OdpovědětVymazat