čtvrtek 1. září 2022

SPAGTEMBER 2022

Už několik let zasvěcuji spaghetti westernům měsíc listopad a loni a předloni se mi dokonce povedlo vidět o dost více filmů než jindy. K tomu samozřejmě přispěla covidová situace, kdy jsem byl doma a měl jsem čas. Na druhou stranu, když mám, nabuzen nedávnou návštěvou míst, kde se ty filmy točily, na ně chuť teď, proč čekat na listopad, když stejně nevím, co bude? Proč si špagetový měsíc neudělat už v září? Uvidíme, jak to vyjde, ale začal jsem rovnou dvojákem.
 
1. Django spara per primo (1966) (1.9.)
Naposledy jsem to viděl poté, co jsem film přeložil, od té doby semtam kousek. Kromě závěrečné bitky na tom v podstatě je všechno ok, akorát ani nic moc zapamatovatelného, kromě Nicolaiovy hudby a úsměvu Galliové.

2. Sonny and Jed (1972) (1.9.)
Ve srovnání Corbucci jasně vede. Sonny a Jed nejsou jeho nejlepší western a Milian tu víc než dost přehrává, ale vyrovnávají to skvělí Georgeová a Savalas. A vlastně to, ač jsem to viděl po velice dlouhé době, jako celek mám radši než Djanga.

3. Buddy míří na západ (1981) (2.9.)
Slabší než Trinity, ale lepší než velká část spencerovek té doby. A jak teď ve filmu vidím Mini Hollywood, hned mám radost.
 
4. Sette winchester per un massacro (1967) (5.9.)
Článek bude. 
 
5. Blindman (1971) (7.9.)
Nekorektní ujetost s nezpívajícím Broukem. Dřív se mi to líbilo víc, ale určitý šmrnc si to uchovalo pořád.

6. Pro hrst dolarů (1964) (10.9.)
Pár dní jsem musel vynechat, ale pokračuju s klasikou.
 
7. The Federal Man (1972) (11.9.)
Článek bude. 

8. Cena moci (1969) (12.9.)
Snaha o konspirační politický thriller, která je ale dost naivní. Jinak to je ale celkem v klidu a kulisy použité po Tenkrát na Západě jsou fajn.

9. One Dollar Too Many (1968) (13.9.)
Článek bude.

10. Bůh odpouští, já ne! (1967) (14.9.)
Další mnohokrát viděná, ale pořád dobrá, klasika. Jen ji trochu zpomaluje scéna, kde bandité přivlečou mrtvého šerifa do kantýny.

11. If You Meet Sartana, Pray For Your Death (1968) (16.9.)
Já to pochopil! Jo, trvalo mi to asi čtyři nebo pět zhlédnutí, ale konečně je mi jakž takž jasný, co se v tom filmu vlastně děje a kdo je kdo :D

12. I am Sartana, Your Angel of Death (1969) (17.9.)
A tentokrát se mi to zase líbilo víc. Škoda jen, že závěrečná přestřelka ve tmě je tak táhla a nepřehledná. Kinski tu má asi nejneobvyklejší roli, co kdy hrál.

13. Have a Good Funeral, My Friend... Sartana Will Pay (1970) (18.9.)
Tentokrát mě to už moc nebavilo. Napínavé scény spíše nudí a příliš se v tom kecá oproti předchozím dílům. Čtvrtý jsem měl vždy nejradši, uvidíme, jak obstojí.
 
14. Light the Fuse... Sartana is Coming (1970) (18.9.)
Jo, čtvrtý film s Garkem je rozhodně nejlepší. Určitě pomohla větší finanční injekce i trochu jinak vyprávěný příběh než obvykle. Díl s Hiltonem asi vynechám...

15. Poklad na Stříbrném jezeře (1962) (23.9.)
Pár dní jsem vynechat musel, tentokrát kvůli oční operaci, po které jsem napřed nemohl vidět vůbec nic. Ale pár filmů do konce měsíce ještě zvládnu. A že Vinnetou není spaghetti western? No a co... Kéž by si Herbert Lom zapadoušil i v nějakém opravdovém špageťáku.

16. Vinnetou (1963) (23.9.)
Nevíme, jestli jsou tito muži vinni. My si to myslíme, ale nevíme to. Tak to by nás měli pustit, jestli se nepletu, hihihi!

17. Vinnetou - rudý gentleman (1964) (23.9.)
Mrtvej indián, dobrej indián!
 
18. Vinnetou - poslední výstřel (1965) (24.9.)
Tak se mi, koukám, ze spagtemberu stalo opakování vinnetouovek. Ale tak aspoň jsem si je mohl pustit z kazety, což má svoje kouzlo.

19. Old Surehand (1965) (25.9.)
Pár dobrých momentů se najde, ale jsou totálně zabité přehráváním zejména Srdoće, Románové a Grangera, a scenáristou, který je nedokáže využít a na jeden dobrý nápad navrší hromadu hnoje. 

20. Vinnetou a Old Shatterhand v údolí smrti (1968) (25.9.)
Pořád na Mayovské vlně, ale všechny ty filmy jsou jednak koprodukce s Itálií, jednak tenhle je hodně pod vlivem špaget, nejvíc ze všech, jednak třeba městečko z tohohle filmu se tuším objevilo v Ballata per un pistolero. Bílé pero Vinnetouovi rozumí. Kanoe je pro něj připravena.
 
21. Vinnetou a míšenka Apanači (1966) (26.9.)
Sežeru smeták, jestli to nebyl Vinnetouův vraník! Vlastně nevím, jestli je horší Old Surehand nebo tohle. Blbé je to asi stejně oboje, u Surehanda mě sice hlavní postavy nebetyčně serou, ale tady je snad smutnější sledovat, co udělali z Vinnetoua, Shatterhanda a Hawkense. Místo hrdého náčelníka Apačů tu máme hodného kámíka německých dětiček čtoucích Bravíčko, Shatterhand nabádá dělníky k násilí a Hawkens je už úplný debil. Jo, díky za Údolí smrti, aspoň série nemusela končit tak trapně tímhle a Firehandem. 

ZLATÝ KOLT 2022
Nejlepší film: Poklad na Stříbrném jezeře
(nominace Pro hrst dolarů, Vinnetou, Bůh odpouští, já ne!, Sonny and Jed)
 
Nejlepší režie: Sergio Corbucci (Sonny and Jed)
(nominace Harald Reinl, Sergio Leone, Giuliano Carnimeo, Giuseppe Colizzi)
 
Nejlepší herec v hlavní roli: Tomas Milian (Sonny and Jed)
(nominace Lex Barker, Gianni Garko, Clint Eastwood, Giuliano Gemma)
 
Nejlepší herečka v hlavní roli: Ida Galli (Django spara per primo)
(Nominace Karin Dor, Susan George, Daniela Giordano, Marianne Koch)
 
Nejlepší herec ve vedlejší roli: Frank Wolff (Bůh odpouští, já ne!)
(nominace Gian Maria Volonté, Ralf Wolter, Telly Savalas, Fernando Sancho)
 
Nejlepší herečka ve vedlejší roli: Nieves Navarro (Light the Fuse... Sartana is Coming)
(nominace Marie Versini, Agneta Eckemyr, Erika Blanc, Karin Dor)
 
Nejlepší hudba: Luis Bacalov (Cena moci)
(nominace Martin Böttcher, Ennio Morricone, Bruno Nicolai, Stelvio Cipriani)
 
Nejlepší souboj: Pro hrst dolarů
Nejlepší přestřelka: Light the Fuse... Sartana is Coming (střílející varhany)
Nejlepší hrdina: Old Shatterhand (Poklad na Stříbrném jezeře)
Nejlepší padouch: Ramon Rojo (Pro hrst dolarů)
Nejlepší překvapivá hostující hvězda: Ringo Starr (Blindman)
Nejlepší slepec: Tony Anthony (Blindman)
Nejlepší skalp: Sam Hawkens (Poklad na Stříbrném jezeře)
Nejlepší karbaník: Sartana (If You Meet Sartana... Pray For Your Death)
Nejlepší pončo: Clint Eastwood (Pro hrst dolarů)

Žádné komentáře:

Okomentovat