úterý 23. srpna 2022

THE LINEUP (1958)

Někdo tenhle film mylně označil jako noir, ale tohle už bych jako noir nevnímal. Spousta typických prvků už tu chybí a film spíše předznamenává kriminálky, které i sám Siegel točil v 60. a 70. letech. Druhá věc je, že části připomínají spíše televizní seriál toho typu, co později parodoval Leslie Nielsen v Police Squad. V podstatě mi i postavy dvou vyšetřovatelů silně připomínaly Franka Drebina a jeho šéfa, ať už v seriálu, nebo ve filmech, jen s nimi není sranda. Spíše obráceně.

Prvních cca dvacet minut je tak šílená nuda, protože dva naprosto nezajímaví policisté, kteří jsou hraní naprosto špatnými herci, kteří mechanicky a často zády k divákovi odříkávají svoje příliš popisné dialogy, jsou v centru dění, a my s nimi sledujeme nezajímavé vyšetřování toho, co se stalo na letišti. Hlavně se pořád zdůrazňuje, že byl zabit policista ve službě. Po dvaceti minutách naštěstí přilétá do San Francisca Eli Wallach a jeho parťák Robert Keith, kteří tvoří bezvadnou dvojici hitmanů, přebírají otěže a atmoséfra silně zhoustne. Wallach je nervní, psychopatický zabiják, kterému stačí málo, aby začal běsnit. Keith jako by byl Wallachovým koučem, který ho uklidňuje, z něj samotného jde ale taky strach, navíc má zvlástní zálibu ve sbírání posledních slov Wallachových obětí. Úkol Wallacha a Keitha je sice zdánlivě snadný, ale vlivem nevyzpytatelnosti nevědomých pašeráků a i dílem šlendriánství těch skutečných, a taky vlivem Wallachova charakteru se pořádně zamotá.

Právě díky postavám Wallacha a Keitha a jejich výkonům se film v jejich pasážích neuvěřitelně zlepší, dvojka policajtů už nemá skoro žádný prostor. Wallach se navíc neštítí ohrožovat dítě nebo si je vzít jako živý štít. Jeho postava do jisté míry předznamenává postavy, které hrál třeba Tomas Milian v italských poliziotteschi. Je třeba škoda, že postava ambiciózního řidiče v podání Richarda Jaeckela je nedořešená a v druhé půlce už kromě řízení auta v poměrně dobré honičce. Pár scén skutečně stojí za to a jednak ano, skutečně navazují na věci, které v noirech dělal Cagney nebo Widmark, ale zároveň spíše předznamenávají to, co Siegel lépe točil o patnáct let později. 6,5/10
Režie: Don Siegel
Hrají: Eli Wallach, Robert Keith, Richard Jaeckel, William Leslie, Warner Anderson, Mary LaRoche
Hudba: Mischa Bakaleinikoff
USA 1958

Žádné komentáře:

Okomentovat