No a když jsme tu měli hammerovského Draculu, proč se nepodívat i na hammerovského Frankensteina.
FRANKENSTEIN MUST BE DESTROYED (1969)
V případě této série jsem sáhl až po pátém dílu, ale série na sebe opět zjevně nenavazuje, s výjimkou prvních dvou filmů, takže to je asi jedno. Tak jako je Lee spjatý s krvežíznivým upírem, tak je i Cushing spjatý se šíleným vědcem, který vytváří umělé lidi. Zde je ovšem formule trochu proměněná, možná ale o to zajímavější.
Pokus dr. Frankensteina je totiž na začátku prozrazen, takže náš baron prchá. Robustní buldočí komisař a jeho asistent Čáryfuk Bayldon jsou mu sice na stopě, ale to neznamená, že by ho skutečně mohli ohrozit. Frankenstein se ukryje v malém penzionu, který vede jedna z předních hammerovských ženských hvězd, Veronica Carlsonová. Ta se schází s podezřelým lékařem z místního blázince, který, byť pro dobré účely, kšeftuje s drogami, které ve svém ústavu krade. Vzhledem k tomu, že Cushing se právě do tohoto ústavu potřebuje dostat (a pak samozřejmě zase ven), není nic snazšího, než roztomilý páreček začít vydírat a tím donutit, aby se stali součástí jeho šíleného plánu na úspěšnou transplantaci mozku.
Máme už konec šedesátých let, takže film povážlivě zdrsněl - krev tu stříká proudem, nejbrutálnější záběry typu rozřezávání hlav při operacích jsou sice zakryté, ale to spíše z technických než etických důvodů. Rovněž je kladen důraz nejen na půvabnou tvář Carlsonové, ale i na její vnadné tělo, a z důvodu potřeby natáhnout mladé publikum se dočkáme i znásilňovací scény. Na té je znát, že ji na nátlak produkce tvůrci doplnili až v půlce natáčení, protože v dalším ději jako by se nic nestalo. Na druhou stranu, divák nemrava se nedočká ničeho víc než pohledů do naditého výstřihu a jen velmi lehce průsvitné noční košilky. Na konec šedesátek poukazuje i beatlovský účes Simona Warda.
Ze začátku mi to připadalo poměrně nevzrušující a průměrné. Ovšem v druhé polovině, zvláště po tom, co se přestali prakticky úplně objevovat nevhodně komičtí poldové, děj náležitě zhoustl. S hodnocením půjdu ale výš hlavně pro skvělé finále, které je správně neúprosné, apokalyptické a fascinující. 7/10
Režie: Terence Fisher
Hrají: Peter Cushing, Veronica Carlson, Freddie Jones, Simon Ward, Thorley Walters, Geoffrey Bayldon, Jiří Pravda
Hudba: James Bernard
Velká Británie 1969
Žádné komentáře:
Okomentovat