sobota 20. března 2021

BLAZING SADDLES (1974)


Žhavá sedla jsem kdysi viděl v televizi a vůbec se mi nelíbila. Nějak jsem tehdy tento až příliš praštěný humor nedokázal docenit. Čímž neříkám, že teď po letech jsem film docenil a budu ho chválit jako geniální.

Od Mela Brookse jsem viděl všehovšudy dva filmy, ale oba mají u mě stejný problém. Jsou v nich gagy, které jsou takřka geniální, a pak jsou v nich nápady, které jsou příšerné a tupé. V podstatě tento film stojí někde mezi Monty Pythonem a Casinem Royale (1967), a tím myslím to nejhorší z Casina Royale. Prakticky nejvtipnější a nejsilnější jsou části, které se týkají černého šerifa a srandy z rasismu obecně, tyhle pasáže určitě psal Richard Pryor. Ale pak jsou tu scény, které jsou prostě nevtipné a trapné, nebo vyšumí do prázdna. Mezi ty první patří například celý závěr, který je bezradný, nebo scéna s prdícími stavěči železnice. Mezi ty druhé patří středověký kat a potom epizodka Madeline Kahnové, která je v ději tak nějak navíc.

Co do toho rozhodně nepatří, jsou určitě scény s Harvey Kormanem, který je suprový, stejně jako Gene Wilder coby nejrychlejší střelec západu (tak rychlý, že ho nikdy nevidíme tasit), stejně jako Cleavon Little, David Huddleston a Slim Pickens. Mel Brooks se objeví jen ve dvou menších roličkách, jedné podobné pozdějšímu prezidentu Skroobovi a jako indiánský náčelník mluvící německy.

Co se mi na tom líbí, jsou narážky na staré padesátkové westerny Už jen staré logo WB i se znělkou používanou ve čtyřicátých letech, následně styl titulků a píseň Frankieho Lainea. V závěru je to ale už s proražením čtvrté stěny přehnáno, a muzikálová scéna a reálie studia v Hollywoodu už vypadají vyloženě jako "nevíme, jak to zakončit." Příběh pak je asi tou nejméně zajímavou složkou filmu, jenže bez zajímavého příběhu se dobrá komedie nevybuduje. Takže bohužel. 6/10

a.k.a. Ohnivá sedla, Žhavá sedla
Režie: Mel Brooks
Hrají: Cleavon Little, Gene Wilder, Harvey Korman, Slim Pickens, Madeline Kahn, David Huddleston, Mel Brooks a další
Hudba: John Morris
USA 1974

Žádné komentáře:

Okomentovat