sobota 6. července 2019

GUNS OF THE MAGNIFICENT SEVEN (1969)

Ach jo. Ze všech tří pokračování Sedmi statečných bylo tohle asi nejlepší, ale pořád hodně, hodně slabý. Chris tentokrát dává partu sedmi mužů dohromady na pomoc revoluci, která tak nějak není ukotvena v čase. Podle různých náznaků by se měl děj odehrávat někddy v 70. letech, kdy se ale v Mexiku nikdo moc nebouřil. Všechno ale vypadá, jako by šlo o revoluci 1911-17, včetně zbraní. Ale zase je tu Emiliano Zapata jako dítě...
Revoluci vede zcela tradičně Fernando Rey, který však většinu děje tráví v base. Pak tu máme nevypočitatelné bandity, kteří revoluci možná pomůžou, možná ne, a vlastně jsou v ději naprosto zbyteční. Chrise samozřejmě najme mladý nadšený Mexičan v podání Reniho Santoniho, Clintova parťáka z Drsného Harryho. Nebavil vás už původní Chico? Připadal vám ve dvojce Julián Mateos otravný? Reni Santoni je noční můra. Jeho postavě jsem přál smrt. Většině ostatních jsem nepřál ani to.
Naprosto mě totiž nezajímaly. Ono se taky podle charakteristiky dá celkem snadno odhadnout, kdo zařve a kdo přežije. Chris je tu George Kennedy, a nebylo to šťastné obsazení. Kennedyho mám rád, ale do role vůdce party se prostě nehodil. Náhražkový Vin se jmenuje nevím jak a hraje ho nevím kdo, kdo je vzhledem trochu podobný McQueenovi... a to je tak všechno. Pak tu máme starého vrhače nožů, černošského siláka, jednorukého konfederačního ostrostřelce a pistolníka s tuberkulózou. Stařík (James Whitmore) se sblíží s malým Zapatou (to dítě taky bolí), černoch a jižan se samozřejmě spřátelí, tuberák se zamiluje do vesničanky. A nikdo z nich nedostane šanci předvést to, co umí. Chris celou dobu tvrdí "já mám plán", ale nikdy se ho nedozvíme. Proč najal právě tyhle lidi? Pak stejně nemá smysl to, co dělají.
Ale ono to nedává smysl skoro vůbec. Sedmička se dá dohromady a překročí hranici. Narazí na vojáky, kteří odvádějí vězně. K jednomu z nich přiběhne dítě. Voják na koni dítě začne bít. Co udělají"stateční"? Ten, kterého jsme dosud prakticky nepoznali, chytí vojáka lasem a stáhne ho z koně! Následně se sedmička setká s celou armádou. Co armáda udělá? Nechá je jet! Chris přijede do věznice, aby zjistil, jak vypadá. Většinu toho, co potřebuje, mu sám od sebe vykecá strážný. Následně vidí popravu ve věznici, a přestože dělal, že si tam jel doplnit zásoby vody, po popravě se otočí a odjede. A plukovník je ukázán jako prohnaný, protože si toho všiml! Rovněž nedává smysl role banditů v ději atd., atd., atd...
Film se, stejně jako Návrat, točil ve Španělsku, ovšem zdejším tvůrcům se tuto skutečnost celkem zadařilo kamuflovat. Jedno známé městečko, jedna známá skála, pár známých obličejů, jinak bych i věřil, že se točilo v Mexiku.
Jízdu si už skoro nepamatuju, ale asi byla i horší než tohle. Návrat už jsem taky skoro šťastně zapomněl, ale určitě se mi taky líbil méně než tohle. Ale neznamená to, že by se mi Pistole líbily. Vůbec ne. Jen mě zdaleka tolik neurazily. 4,5/10
a.k.a. Pistole sedmi statečných
Režie: Paul Wendkos
Hrají: George Kennedy, James Whitmore, Monte Markham, Reni Santoni, Joe Don Baker, Bernie Casey, Scott Thomas, Michael Ansara, Frank Silvera, Sancho Gracia, Luis Rivera, Jorge Rigaud, Fernando Rey
Hudba: Elmer Bernstein (pořád ta samá)
USA 1969

Žádné komentáře:

Okomentovat