Z polských westernů, kterých vzniklo zhruba stejné množství jako českých, jsem viděl dosud jenom klasiku Bolek i Lolek na dzikim Zachodzie, s dvěma nejmenšími hrdiny, jaké kdy Západ poznal. Na tohle už v době vzniku byly dost negativní ohlasy, takže jsem se na to nějak ani nechystal, ale pak jsem někde viděl úvodní scénu, která se mi dost líbila. Vědět, že titulková scéna (ale fakt dobrá) bude to nejlepší na celém filmu, tak do toho vůbec nejdu.
Zhruba tak první půlhodinka je ještě docela slibná. Chvílemi je to zmatené, ale pořád jsem si říkal, to nějak vysvětlí později. Maličký zapadákov uprostřed ničeho, tři domky, pár obyvatel. Šerif je největší vágus, který si vydělává pochybnou hrou, kdy se, jsa oslepen, nechává mlátit od projíždějících. Ve městě žije asi jen jediná žena, stárnoucí barmanka, po které všichni touží, ale nikomu nedá. Když do města přijede mlčenlivý lovec odměn, táhnoucí s sebou mrtvolu psance, za kterého chce inkasovat odměnu, je šerifem vtažen do hry a prohraje. Následně ho barmanka sbalí a on u ní stráví noc. Tím vším místní naštve a ti ho ráno napadnou. Cizinec jednoho z nich zraní na velice citlivém místě a prchá, přičemž je sám postřelen. Místní se, v čele se stále opilým šerifem, vydávají po jeho stopě...
Jenže příběh vůbec není o tom, jak banda vidláků pronásleduje narušitele. Hrdinou filmu je šerif, jeho nevyřešený dávný vztah s barmankou, který řeší alkoholem, a jeho monology, kde lituje svého zpackaného života, a přitom si třeba tužkou pod oči kreslí slzy, nebo chlastá, nebo zvrací, nebo se obléká do své staré vojenské uniformy a tak podobně. A to se nedá moc dobře sledovat. Navíc Boguslaw Linda hraje tak, že mu strašně trvá se vůbec vyžvejknout. Což je špatně, když tempo filmu stojí na něm. A... on... vám... to všechno... řekne... asi... takhle... pomalu. A není to vůbec zajímavý. Pak se s monology přidá i Katarzyna Figura v roli barmanky, a to je taky utrpení. Navíc Figura celý film hraje s jedním zhnuseným výrazem ve tváři. Okolo pak máte už jen figurky, kastrovaného chlapa, který touží se cizinci pomstít, a tak likviduje všechno, co po něm ve městě zbylo, tesař, který si při stavění šibenice usekne prst, a proč se za půlkou najednou objeví rangeři v čele s maršálem s tuberkulózou, čert ví.
Asi nejlíp mi z toho všeho vychází Karel Roden, který toho svého mlčenlivého cizince v první půlhodině hraje dobře. Toho bych fakt chtěl vidět v opravdovém westernu. Jenže ve zbytku filmu už skoro není. Prakticky už je pak navíc. No a hodně vzruchu se nadělalo kolem Vala Kilmera v roli mrtvoly. Val Kilmer svoji roli zjevně natočil za den, a je docela škoda na něj koukat, kam se až jeho kariéra propadla od dob Doors či Tombstone. Docela se mi zamlouvala hudba, kterou, až na dva starší songy (titulní Summer Love a pak I'm a Gun) měl na starosti rovněž Čech, Karel Holas z Čechomoru. Je to spíš psychedelická hudba, často tvořená zpěvem, ale sem to sedělo. Režisér je výtvarník, takže vizuálně je film dost vymakaný. Ale to je všechno pozitivní, co o tom můžu říct. 5/10
a.k.a. Letní láska, Dead Man's Bounty
Režie: Piotr Uklanski
Hrají: Boguslaw Linda, Katarzyna Figuera, Karel Roden, Val Kilmer
Hudba: Karel Holas
Polsko 2006
Zajímavá recenze. Podle úvodu jsem čekal 2/10, ale i tak jsem potěšen, že film je kvalitnější než většina filmů od Fidaniho :). Navíc si mě tím svým popisem spíše navnadil (i když role barmanky a šerifa (holt Linda nemůže mít jen dobré role) mě odradily). A Karel Roden by si všeobecně zasloužil lepší role.
OdpovědětVymazatP.S. Dle ohlasů je dobrým československým "westernem" Noční jezdci.
P.S. A když je režisér výtvarník, jak vlastně pojal přestřelky? A měl film vůbec nějakou finálovou přestřelku?
Django
Tak jsem si to přečetl ještě jednou a asi se na to dívat nebudu kvůli tomu logickému lapsu s rangeři.
OdpovědětVymazatTak Fidani je úplně jiná liga, ten vzal D'Amata s kamerou, splácal nějakej jednoduchej příběh, kde se pořád někdo střílel nebo mlátil, vzal partu kámošů a šel to natočit do pískovny, bez nápadů, bez talentu, bez peněz, beze všeho :) Asi jako my :D
OdpovědětVymazatTady je prostě ta snaha o artovej western, kdy se režisér snaží protnutí dvou banálních historek dát nějakou neobvyklou formu, od Brechta si půjčuje ty zcizovací efekty, kdy postavy mluví přímo k divákům, a je to prostě nuda. Ale vizuálně je to povedený.
Přestřelky už si nepamatuju, na konci se spíš hodně střílí na budovu, kde je nepřítel uvnitř. Takovej statečnej boj. Je to spíš tragickomický, protože nepřítel mezitím umřel sám. Akční scény tam rozhodně nejsou. Ale samozřejmě se tam střílí.
Noční jezdce jsem neviděl, ale samozřejmě jsem viděl Sekala, kde Linda dostal mnohem lepší roli.