Je to víc spaghetti western, nebo francouzský film? Robert Hossein si ale evidentně všiml, že Leoneho westerny a francouzské thrillery od Melvilla, Verneuila či Giovanniho (nebo i samotného Hosseina) mají leccos společného a tímto filmem se pokusil o jakousi syntézu.
Takže možná ještě extrémněji, než u Leoneho či Melvilla se tu dočkáme dlouhých scén, kdy na sebe postavy mlčky hledí. Robert Hossein hledí na Michéle Mercier, Mercierová zase hledí na Hosseina a do toho brnká kytarová melodie. Nicméně mnohdy jsem měl, narozdíl od Leoneho, pocit, že nevím, co ty jejich pohledy mají znamenat. Co si postavy myslí? Samozřejmě v tom jsou i výkony herců. Robert Hossein je zvláštní herec v tom, že celým filmem prochází s jediným výrazem ve tváři. Nicméně stejně zanechá hluboký dojem, narozdíl od mistrů jedné tváře Norrise a dalších. Michéle Mercierová, tedy Angelika (jestli se při natáčení Angeliky tak nesnášeli, proč vzala roli tady?), není žádná herečka, jen pohledná žena. Zarputilost jsem neměl problém jí věřit, ale jakékoli další polohy ne.
Zbytek obsazení pak tvoří půl napůl Italové a Francouzi, nicméně většinou žánrově profláknuté tváře. Hlavní padouchy hrají Serge Marquand a Daniele Vargas, tedy westernoví matadoři (Marquand hrál i ve Zlatokopech z Arkansasu točených v ČSSR), dál tu najdeme Benita Stefanelliho, Guida Lollobrigidu či Crise Huertu. Ten mimochodem hraje roli, se kterou Hossein původně počítal pro svého kamaráda Sergia Leoneho, kterému je film i věnován. Když to nevyšlo, roličku majitele hotelu převzal Huerta, nicméně vypadá úplně jako Leone. Hossein měl na oplátku hrát Mortona v Tenkrát na Západě. Taky to nevyšlo.
V příběhu pak jde o pomstu až za hrob, nicméně poněkud netradičně řešenou. Řešení pomsty pak staví hrdiny do netradičního světla, takže vlastně ani zdejší hrdinové nejsou tak úplně hodní a bezúhonní. A třeba hrdinčini švagři působí od začátku jako párek hajzlíků. Zamlouvalo se mi prostředí (žhnoucí Almería využita beze zbytku), ovšem zpět k hudbě. Už jsem zmínil kytarovou melodii, pak je tu ještě titulní píseň a její nezpívaná variace - a s tím si skladatel vystačil po celý film, takže zvláště brnkání španělky člověk poslouchá takřka pořád. Na druhou stranu jsou to povedené dvě skladby. No, líbilo se mi to, ale ne tolik, jak jsem doufal. Ale na sto padesátku dobrý, ne? 7,5/10
a.k.a. Cimitero senza croci, Cemetery without crosses, A Rope and a Colt
Režie: Robert Hossein
Hrají: Michele Mercier, Robert Hossein, Lee Burton, Daniele Vargas, Serge Marquand, , Cris Huerta, Ángel Álvarez, Béatrice Altariba, Pierre Collet, Ivano Staccioli, Pierre Hatet, Philippe Baronnet, Benito Stefanelli
Hudba: André Hossein
Scénář: Dario Argento
Francie/Itálie 1969
Žádné komentáře:
Okomentovat