čtvrtek 8. ledna 2015

PIT AND THE PENDULUM (1961)

Před pár dny jsem viděl Burtonova Vincenta a zatoužil podívat se na něco dalšího s Vincentem Pricem. Když mi zrak padl na tento film, říkal jsem si, jak lze tohle zfilmovat? Poeovu povídku jsem četl naposledy někdy na základní škole, ale pamatuju se, že se celá odehrávala ve tmě. Tudíž jsem nechápal, jak lze z toho udělat film. Už je mi to naprosto jasné. Cormanův film totiž s předlohou nemá společného absolutně nic.
Až teda na titulní instrumenty. Na ty si musíme (očekávatelně) počkat, ale vlastně jsem si říkal, že byly ve filmu naroubovány dost násilně. Vůbec konec, ač působivý, mi přišel, jako by patřil k nějakému jinému příběhu. Nebudu ale prozrazovat, pokud jste to viděli, víte asi, o čem mluvím.
Jinak tu s Poem nic nekoresponduje, aspoň co si pamatuju. Místo inkvizice jde o magora mučícího lidi a jeho prokletí tajemného (opět namalovaného) hradu, Vincent Price je strastmi, steskem a šílenstvím sužovaný chudák a do hradu přijíždí hrabě Tölökö - pardon, nějaký jiný pán, aby zjistil, co se stalo s jeho sestrou. Vypadá to, že na hradě straší její duch, což nepronásleduje ani tak pátrajícího, jak bychom čekali, jako spíše truchlícího manžela.
Ale není to rozhodně špatný. Atmosféra je poměrně hustá a těch lekaček, tajných chodeb, mučidel a podobných radovánek si užijeme docela dost. Na trochu komické přehrávání Price jsem si musel zvykat, ale jak jsem si zvykl, stálo to za to. Vlastně on a možná Barbara Steele jsou jediní herci ve filmu, jinak nikdo nepředvádí nic, co by se dalo nazvat slovy "herecký výkon" - ale tady se to ani nedá čekat. Škoda toho konce. Nenutit se k uvedení jámy a kyvadla, bylo by to mnohem lepší. 7/10
PS. Jestli vás zajímá, jak si s podobným námětem jako Poe poradili svýho času, za národního obrození, u nás, přečtěte si povídku Václava Rodomila Krameria Železná košile.
a.k.a. Jáma a kyvadlo
Režie: Roger Corman
Hrají: Vincent Price, John Kerr, Barbara Steele, Luana Anders
Hudba: Les Baster
Na motivy povídky Edgara Allana Poea
USA 1961

Žádné komentáře:

Okomentovat