středa 25. března 2009

CESTA NA JIHOZÁPAD (1989)

Další český pokus o western, znovu v režii Zdeňka Sirového a znovu dle Jacka Londona. Tentokrát se už ale netočilo v ČSR, ale na Sibiři (halt doba totáče, no. Ale vypadá to tam dobře.). V hlavních rolích otravný Jiří Strach (dnes režisér) jako sirotek Ben, skvělý Jiří Schmitzer jako mlčenlivý pistolník Chett a Milan Sandhaus jako Benův opatrovník Jones. Ve vedlejších rolích se také objevuje pár známých herců - Petr Čepek, Jan Přeučil, Jiří Krytinář, Oldřich Vlach. Hudba Ondřeje Soukupa je slabší, než ta Luboše Fišera v těch povídkách. Dalo by se říct, že celý film je slabší, než ty povídky, jak už jsem tu o nich psal. Ale přesto jsem se celkem dobře bavil.
6/10

Režie: Zdenek Sirový
Hrají: Jiří Strach, Milan Sandhaus, Jiří Schmitzer, Zdeněk Podhůrský, Ivan Palúch, Oldřich Vlach, Petr Čepek, Jan Přeučil, Gustav Opočenský, Jan Vlasák, Jiří Krytinář, Evžen Jegorov, Jan Kraus
Hudba: Ondřej Soukup
Podle povídek Jacka Londona
ČSSR 1989

http://www.csfd.cz/film/8463/
http://www.imdb.com/title/tt0097034/

12 komentářů:

  1. Hoj. O tomhle filmu jsem vůbec nevěděl. Natočil se v ČSR ještě nějaký film na westernové téma? Co taškařice Ať ten kůň mlčí! Šakalova banda, Bacha chlapi - de Bill. atd...

    Tinny

    OdpovědětVymazat
  2. Já věděla, žes tu o tom psal...
    Ty povídky jsem neviděla, ale tohle se mi v rámci možností líbilo moc. Schmitzer je fakt dobrej, měl těch pistolníků natočit víc (jestli natočil, tak se omlouvám).

    OdpovědětVymazat
  3. ty povídky zkus. Hrušínský jako kovboj stojí za to.
    Nevím, jesli Schmitzer natočil nějakej další westernovej ffilm (třeba pro tv, kdysi jsem tuším viděl nějakou ve studiu dělanou jakože pohádku jako z westernu, myslím, že tam byl Zahajský). Češi by měli začít dělat westerny. A Schmitzer by tam měl hrát. Byl by jako takovej českej Lee Van Cleef :)

    OdpovědětVymazat
  4. Jo, ještě snad není tak starý, ještě by to stihl. :-) Český western (který by stál za to) bych brala, máme tu dost míst, kde by se dal natočit!

    OdpovědětVymazat
  5. Samozřejmě, že jsou takový místra, kde by to šlo. popřípadě natáčení na Slovensku nebo někde jinde v Evropě je taky určitě možný.
    Jenže hlavně záleží na prachách (western nikdo dneska nezaplatí), a taky na scénáři (dát to hřebejkovi, zase z toho udělá roztahanou sračku o vztazích, kde kovbojové budou chodit jenom šukat a podvádět svý manželky). Takže tenhle výhled je hodně nereálnej. Leda, že bysme my, fandové, sehnali prachy a udělali sami pořádnej western. Se Schmitzerem. ;-)

    OdpovědětVymazat
  6. Chce to sehnat režiséra, kterej je sám fanda... jako byl Leone.
    Akorát že Leone byl jenom jeden. A snahy o jeho napodobení většinou pokulhávají.
    Ale je to sen, který by stál za uskutečnění.

    Dobrý scénář by to samozřejmě taky chtělo.

    OdpovědětVymazat
  7. Druhej Leone samozřejmě není a nebude. Stačil by alespoň režisér, který umí točit. A těch je tu taky málo. A i kdyby se takovej našel zase by třeba nebyl fanda. Jedinej dobrej režisér, kterej je i fanda, mě napadá Tarantino, ale to samozřejmě není čech.

    Scénář to chce samozřejmě dobrej. Málo keců a každejch pět minut přestřelka. A mohlo by se to celý odehrávat v jediným vlakovým vagoně, aby to bylo co nejlevnější. ;-)

    OdpovědětVymazat
  8. Mě osobně Tarantino nebere... takže na tom se neshodnem. :(

    Vlaky by chybět neměly, to je jasné, ale přestřelky bych taky trochu seškrtala - ono v Leoneho filmech jich taky zas tolik není (v porovnání s jinými), a jak jsou dobré! Spíš by to chtělo hodně obecného napětí, záhadnosti, dobrou zápletku a dobré postavy (nejlíp takové, u kterých člověk přesně neví, co čekat). A dobrý konec, ne ve smyslu "happy end", ale ve smyslu... no, něčeho, co člověka vezme a nemá pocit, že ho tvůrci podvedli.

    Což jsou samozřejmě všechno strašně náročné požadavky. A člověk něco takového nejlíp získá tím, že určitým způsobem vykrade něco staršího, klasického. Něco jako Shakespeare ve westernu. :P

    OdpovědětVymazat
  9. Ono Fistful of Dollars je svým způsobem vlastně Romeo a Julie ve westernu.

    OdpovědětVymazat
  10. No... s oběma očima zavřenýma. Žádná nešťastná láska a milenci zabití na konci v tom není. (Ale, popravdě řečeno, já Romea a Julii nikdy nečetla. Je to tak děsně zprofanované, že jsem k tomu nikdy neměla chuť.)

    Mám ale neodbytný dojem, že NĚCO Shakespearovského v nějakém westernu je, akorát nemůžu přijít na to co a kde.
    Jeho méně zamilované tragédie by rozhodně byly vděčné téma. Z těch zamilovaných by nejspíš byl historický doják a ne western...
    Do háje, tak co to bylo? Jsem si skoro úplně jistá, že někde bylo něco z Hamleta, a že jsem s někým řešila, jak je to podobné, že ta postava se taky nemůže rozhoupat k činu. Ale fakt netuším, co to bylo... možná to ani nebyl western. :( Předpokládám, že mi s tím nepomůžeš... Ale bylo to takové dost archetypální, a to je přesně to, co jsem měla na mysli, když jsem psala, že by to chtělo vykrást něco klasického.

    OdpovědětVymazat
  11. No, ale máš tam dvě rodiny, bojující proti sobě v jednom městě, což je základ, na kterým postavil jak Shakespeare R&J, tak leone FOD (resp. Kurosawa Yojimba). A nešťatsná láska je tam taky (odloučená rodina s dítětem). Já se přiznám, že jsem to teda taky nečet.

    S tímhle ti nepomůžu. To mi nic neříká. Pokud vím, podle Hamleta udělal Castellari nějakej italowestern, ale to asi nebude ono.
    Z těch klasickejch věcí se taky dost často vykrádaly starý řecký a římský báje a biblický příběhy.

    OdpovědětVymazat
  12. No, to jo, akorát v každé té věci jde o něco úplně jiného, takže jsou to spíš dvě dost odlišné variace na jedno téma.

    Někde jsem četla, že Sedm statečných je v samém základu nějaká stará řecká báje, kterou ale osobně neznám.

    A Bible je samozřejmě, všude jinde kromě naší komunismem poznamenané země, základ. I u nás to někde někdo - buď TGM v Hovorech s TGM, nebo jeden pán, co mu dělal knihovníka, v takové útlé knížečce, na kterou jsem nedávno narazila - říkal, s tím, že teda Shakespeare z ní prý zas tolik nečerpal. - Ostatně jsem teď, inspirována tebou, začala koukat na Pale Rider, což jsem si sehnala už dávno dávno a ještě se k tomu nedostala.

    Ale tím už s těmihle tématy radši definitivně končím, protože jsem už totálně mimo mísu. (Mísa je Cesta na jihozápad, samozřejmě.)

    OdpovědětVymazat