neděle 15. října 2023

HALLOWEEN SPECIAL 2023 část 7

Jedna břitva giallo nedělá, čímž bychom mohli letitý spor ukončit...

SUSPIRIA (1977)
Modří už vědí, že tenhle film je plný barev. Jeho vizuální stránka je naprosto ohromující. Všechno, co Argento nemohl úplně dát do svých giall, která se ještě poměrně tvářila realisticky, tak si vynahradil tady. Úžasné secesní dekorace, perfektní rudý zámek, kde se děj odehrává, hrátky s barevným světlem, se stíny, úžasné záběry. Soundtrack od Goblinů je kongeniální a když se ozve titulní zvonkohra, běží vám mráz po zádech.

Slabiny to ovšem má, a to je u Argenta tradičně děj a herci. Vzhledem k nadpřirozenému tématu, kdy se v taneční škole dějí skutečně podivné věci, člověk odpustí kdejakou nelogičnost. Ale spíš mi vadila ne úplně dobrá gradace. Na začátku přijíždí mladá studentka do Německa, je bouřka, strašný liják, taxikář je nevrlý, dívka přijíždí do školy, kde ji mají čekat, ale ve dveřích vidí prchající hysterickou dívku a vzápětí je sama vyhozena. Odjíždí taxíkem pryč. Kdo nás zajímá? No dívka, co přijela taxíkem. Co bude dělat? Proč ji vyhodili, když ji předtím pozvali? Jenže Argento v tu chvíli začne sledovat právě prchající hysterku. Jasně, jde o to ukázat hned první vraždu co nejdříve, ale na chvíli mě to ze sledování vyhodilo. 

A hlavní hrdinka je vůbec pasivní, většinu akce, otázek a pátrání za ni udělá její spolužačka, která už je ve škole druhým rokem - a něco podivného se jí začalo zdát až teď? Navíc Jessica Harper není dobrá herečka, a některé její kreace byly až k smíchu. Zbytek obsazení pak dodělává nepodařený anglický dabing, který se hercům skoro netrefuje do pusy a hlasy k nim také nesedí. Z hereckého obsazení tak nejlepší výkon podávají přísná úča Alida Valli a podivná zástupkyně ředitelky Joan Bennett. Což obě byly hvězdy starého Hollywoodu.

Původně Argento zamýšlel, že by škola byla pro děti. Dávalo by to více smyslu, jak infantilní jednání studentek, tak i míra fantazie. Ale vzhledem k násilným scénám byl věk studentek zvýšen. Jessica Harper i tak vypadá asi na patnáct a rozčilovalo mě, že celý film kouřila jednu za druhou. Na druhou stranu, ve skutečnosti jí i Stefanii Casini táhlo na třicet. 
I závěr mi připadal, že byl poněkud uspěchaný. V "zemi za zrcadlem" jsem toho čekal víc. Stejně tak jsem čekal víc od podivného němého sluhy s umělými zuby. Nicméně to vše je vynahrazeno úžasným vizuálem, kdy snad každý záběr by se dal zarámovat a vystavit, a perfektní hudbou Goblinů. 7,5/10
Režie: Dario Argento
Hrají: Jessica Harper, Stefania Cassini, Alida Valli, Joan Bennett, Flavio Bucci, Barbara Magnolfi, Rudolf Schündler, Udo Kier, Franca Scagnetti, Renato Scarpa
Hudba: Goblin
Scénář: Dario Argento a Daria Nicolodi
Itálie 1977

5 komentářů:

  1. Spoilery jako Brno - otázky, na které si myslím jsem měl dostat odpovědi a nedostal.

    1) Proč čarodějnice vůbec vedou školu baletu?
    2) proč se najednou rozhodly zbavit se slepého klavíristy? Nic o nich nevěděl, nebo o tom nevíme, ředitelka najednou posedne jeho psa, aby byla záminka ho vyhodit. Pokud něco měla naznačovat jeho slova, že není hluchý, je to velmi chabý náznak.
    3) proč ředitelka spala se studentkami v tělocvičně?
    4) úplně jsem přes ty červy nepostřehl, co bylo v bedně. Dost možná je to odpověď částečná na otázku 3.
    5) začátek tak nějak napovídal, že nadpřirozené schopnosti má i sama Suzy. Ale nemá.

    OdpovědětVymazat
  2. Ad 1. tanec je u čarodějnic součástí jejich rituálů od nepaměti, vedením baletní školy mohly nejen šikovně tajit svoji identitu, ale navíc i rituál obohatit nějakým novým, moderním tanečním prvkem -:)

    OdpovědětVymazat
  3. S tím tancem to vynikne spíš v té nové verzi... a taky třeba, že pro své účely hledaly vhodnou mladou dívku?

    OdpovědětVymazat
  4. Vzhledem k tomu, že ve filmu žádné rituály nejsou (a chyběly mi tam) to není úplně relevantní... Stejně jako dovysvětlovat si starý film jeho remakem. Jasně, krýt identitu mohly, ale napadá mě k tomu spousta věcí, které v tom filmu prostě nejsou. Jsou ostatní studentky čarodějnice? Pokud ano, proč berou i normální? Pokud ne, jak je hodlají čarodějnice využít? Pokud by byly nějak využity k rituálům, neřešilo by se to? Z filmu není úplně jasné, co se dělo před příchodem Suzy. Možnost vysvětlení v podobě zápisků studentky s božím jménem Pat Hingle (vzápětí jela točit film s Clintem Eastwoodem) je hned smetena ze stolu.
    Je to všechno v podstatě fuk, ale nějaký čarodějnický rituál a pořádná konfrontace s učitelkou, zástupkyní a Pavlosem ještě před nálezem ředitelky mi v tom chybí.

    OdpovědětVymazat
  5. Tak jasně, je to jen taková nepodstatná domněnka, ale taneční škola mi prostě na čarodějnice docela sedí :-) Novou verzí dovysvětlovat původní film samozřejmě nejde, pracuje s příběhem odlišně.

    OdpovědětVymazat