středa 25. března 2020

ENNIO MORRICONE - A FISTFUL OF DOLLARS & FOR A FEW DOLLARS MORE

Už jsem tu, myslím, psal, že jsem začal sbírat vinyly?
Dokud člověk poslouchá jen mp3 při cestě vlakem, busem nebo při práci, není to úplně ono, jako si sednout a čistě poslouchat desku. Což s mp3 můžete taky, ale to fyzické médium, které se navíc musí v půlce obrátit, člověka nutí, aby nic jiného ani nedělal a věnoval se na cca 40 minut čistě poslouchání.
Už jsem toho za ten čtvrtrok stačil nasbírat celkem dost, byť některé zásadní věci stále nemám. Momentálně přemýšlím o objednávce Aqualungu od Jethro Tull... a pak jsou samozřejmě věci jako The Dark Side of the Moon, Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band, The Velvet Underground and Nico, které mít musím.
Jeden známý má originální Velvety, s barevnou deskou a odloupnutelným banánem! Reedice smrdí.

Reedice smrdí i u Kuřete v hodinkách. Je fajn, že ty desky znovu vychází, ale proč jim předělávají obaly? Proč Nové syntézy vyšly pohromadě a s upraveným obalem pouze první z nich? No nic. Straku v hrsti mám originál z roku 1989 (čili první dotisk... nebo dolis? Jak se tomu říká u desek?), a jsem za to rád. Abbey Road mám od Supraphonu. Ehm.
Původně jsem si říkal, že soundtracky asi kupovat nebudu, ale přece jen jsem si pořídil soundtrack k dvěma filmům najednou. Těžko říct, zda se dá ještě nějak popsat hudba, kterou asi máme my tady pod kůží a při jejím poslechu se nám vybaví každý záběr každé scény, kterou podbarvuje. Na desce najdeme na jedné straně šest skladeb z Pro hrst dolarů, na béčku šest skladeb z Pro pár dolarů navíc. Celkem překvapivě titulní skladby obou filmů každou stranu uzavírají, takže to první, co uslyšíte po spuštění desky, je trubkové téma z Pro hrst dolarů. Následuje skladba Almost Dead, která zazní mj. ve scéně, kdy Clint přijíždí do San Miguelu, napřed se setká s Marisol a Jesusem, a následně s mrtvolou na koni. Další je rychlá skladba The Chase, která hraje poté, co Clint vystřílí domek. Skladba The Result se ve filmu neobjevila, zajímalo by mě, ke které scéně byla složena. Pod názvem Without Pity se skrývá zprvu pomalá skladba, následovaná opakováním motivu z The Chase, která doprovází útok Rojů na dům Baxterů. A stranu zavírá úvodní téma filmu.
Kdybych dělal výběr já, asi bych skladbu Without Pity (ale s lítostí) nahradil skladbou Square Dance, která je pro poslech na desce asi přijemnější, a někam bych ještě vrazil skladbu, která hraje, když se Clint vyplíží z domu Rojů a Rojové prohledávají město. Strana určitě nemá těch dvaadvacet minut, které se na ni vejdou.
Z druhé strany začínáme Sixty Seconds to What, cinkání hodinek, mrazivé varhany, osudová trubka. Top 10 Morricone. Skladba The Watcher Watched je spíše náladovou skladbou, kterou ve filmu slyšíme, když Lee a Clint sledují Bregu, Sambrella, Pistilliho a Kinskiho, jak si vyměřují čas k přepadení banky. Následuje skvělá skladba The Vice of Killing (jdi tam sám, amigo), skladba The Showdown je pak opět spíše rytmická, je to ta, která hraje při přepadení banky. Goodbye Colonel je samozřejmě opakováním motivu z hodinek, ale na desku určitě patří, a na závěr opět ústřední téma filmu.
Existuje několik verzí desky, ta, kterou mám já, vyšla v roce 1970 v Londýně, pak je ještě německá, kde jsou strany kupodivu prohozené. Těch výběrů vyšlo samozřejmě více.

Žádné komentáře:

Okomentovat