pátek 9. srpna 2019

ONE-EYED JACKS (1961)

 Jedenáct let před Kmotrem, na vrcholu své slávy, se Marlon Brando jedinkrát postavil před kameru a natočil překvapivě western. Western, který má tak dlouhou stopáž, že se do něj vejde všechno - to, co ve westernech máme rádi, i to, co tam rádi nemáme.
Příběh je přitom velice jednoduchý. Trojice lupičů v Mexiku vykrade banku a dají se na útěk. Jeden je zastřelen (škoda Hanka Wordena v miniroličce), dva prchají do hor, kde jeden z nich ztratí koně. Zatímco Rio Kid (Brando) zůstává, aby zdržoval rurales, Dad Longworth (Karl Malden) odjíždí, aby přivedl čerstvé koně pro oba. Jenže Dad si s sebou vzal i lup, takže si vezme jen koně pro sebe a prchá. Kid je zatčen, po pěti letech prchá z vězení s jedinou myšlenkou - pomstít se Longworthovi. Jenže Longworth se v malém přímořském městečku zatím stal šerifem s mnoha zástupci. Navíc se do všeho zamotá jeho krásná nevlastní dcera.
To vše dává Brandovi příležitost, aby se předvedl opět jako rebel bez příčiny, vyvrženec společnosti, která ho nenávidí a on jí opovrhuje. Na jedné straně svůdce žen, na druhé chladnokrevný zloděj a vrah, strašný lesů pán. Naštěstí tahle póza je jen jednou polovičkou filmu, jehož děj evidentně silně ovlivnil pozdější spaghetti westerny. Drsné mučení hrdiny, přestřelky, nelítostné odpravování kolemjdoucích obětí, zbavení hrdiny schopností a jejich znovunabývání. To vše je typické pro pozdější italské westerny. Ba dokonce mexická krajina, v níž se natáčelo, silně připomíná jih Španělska (či samozřejmě jih Španělska měl připomínat Mexiko).
Bohužel však Brando nebyl tak schopný režisér, jako herec. Zvláště sestříhané je to strašně blbě. Původně Brando chtěl jako režiséra Kubricka, nějakou dobu se kolem motal i Sam Peckinpah (který možná ze svého původního scénáře některé nápady převzal do Divoké bandy a Pata Garretta a Billyho Kida). Bohužel se nakonec rozhodlo, že hvězda bude režírovat sama. Brando byl zjevně dobrý kouč pro herce, kteří dostali hodně prostoru a podávají dobré výkony. Ale s filmovou technikou si nerozuměl. Navíc údajně čekal celé dny na pobřeží na to správné vlnobití pro svoje scény, takže se není co divit, že nic dalšího už nikdy nenatočil.
Právě herci pak jsou asi tím nejlepším, co tu lze vidět. Legendární, oslavovaný Brando asi dal Karlu Maldenovi více prostoru, než zamýšlel, a ten ho naprosto přehrál. Brando se chová jako herec, Malden je tím lumpem, který se nehodlá vzdát místečka, které si pro sebe vytvořil. Stejně tak je hodně fajn civilní Ben Johnson, který snad ani přehrávat neuměl. Slim Pickens to uměl, ale tady to v roli namachrovaného zástupce ani nevadí.
Takže kdyby z toho někdo vystříhal melodramatické scény se sice důležitou, ale nezajímavou podzápletkou s Maldenovou nevlastní dcerou, mohl to být celkem zábavný drsný western na hodinku a půl. Bohužel to má o hodinu víc, a to to ještě není verze, kterou Brando zamýšlel (ta měla čtyři a půl hodiny). Vše podtrhuje melodramatická nevhodná hudba, která ukazuje, že Křivák prostě stojí rozkročen mezi padesátkami a šedesátkami a ještě se neumí rozhodnout, kam patří. 7/10
a.k.a. Křivák
Režie: Marlon Brando
Hrají: Marlon Brando, Karl Malden, Katy Jurado, Pina Pellicer, Ben Johnson, Slim Pickens, Larry Duran, Sam Gilman, Timothy Carey, Miriam Colon, Elisha Cook jr., Hank Worden
Hudba: Hugo Friedhofer
USA 1961

Žádné komentáře:

Okomentovat