sobota 13. července 2019

CADAVERI ECCELLENTI (1976)

Lino Ventura by oslavil stovku, což je příležitost se zase jednou podívat na pár filmů s ním. Tohle nevypadalo špatně. Politický thriller o zkorumpované justici a bezmocném policistovi, snažícím se zjistit pravdu? Ve skutečnosti bolševická propaganda, za kterou by se nestyděl ani Vasil Biľak.
Stařičký soudce chodí ve sklepení kostela, kde jsou vystaveny mumie, sám vypadá jako jedna z nich. Vyjde ven, ozve se rána a soudce je mrtev. Případu se ujímá inspektor Rogas (Lino Ventura) a už od začátku mocní tvrdí, že vše je dílem levičáků. Rogas však chytí jinou stopu, mezitím však mrtví soudcové přibývají. Sotva se však Rogas dostane blíže k řešení, objeví se nová skutečnost, která celým případem řádně zatřese...
Kupředu levá, zpátky ni krok! Kdo není komunista, ten je fašista. Tečka. Aspoň to se mi snažil film celou dobu tvrdit. Ze začátku je film neskutečně zmatený. O Venturovi ani vyšetřování se nedozvíme nic. Lino tu chodí, čumí, sem tam řekne větu, a pak najednou přijde s hypotézou, která je sama o sobě šílená. Ale budiž, proč ne. Jenže v půlce se politické pozadí projeví naplno, a tak se dozvíme, že policisté jsou jen loutkami politiků, kteří dopředu ukáží na ty, kteří mají přiznat to, co v životě neudělali, a soudci si přejí, aby mohli odsuzovat k smrti namátkou. Ti zlí se navíc chovají naprosto dementně. Pokud jste soudce v čele pokusu o fašistický převrat, a máte pocit, že policista, jehož blízký přítel je navíc komunistický novinář, vám jde po stopě, co uděláte? a) snažíte se ho zmást nepravidvými informacemi, b) pokusíte se ho ujistit, že jste na jeho straně, c) přednesete mu projev o tom, jak se svět řítí do hajzlu a je třeba stanné právo, o neomylnosti soudců a neexistenci justičního omylu. Ano, Max Von Sydow udělá c.
Takže jak úvod vypadá na něco ve stylu Damianiho filmů, konec ne jen v náznacích, ale přímo v záběrech z demonstrací mává rudými vlajkami a mává a mává a mává... To, co je v první půli zajímavé, je v druhé kvůli politice odsunuto naprosto na nejen vedlejší, ale přímo slepou kolej. Proč se podezřelý vystříhal ze všech fotek? Proč si nikdo nepamatuje, jak vypadal? Nezájem. Navíc je v tom šílené množství postav, jež si skoro nelze zapamatovat. Pak už se člověk orientuje jen podle těch pár herců, které zná odjinud, ať je to sám Ventura, ať je to úlisný soudce Sydow, slizký ministr Rey, slizký policajt Salvatori, novinář Pistilli, vágus Bozzuffi (naprosto zbytečná role pro tohoto herce) či děvka Aumontová. Pár dobrých scén vražd soudců, pár pěkných obrazů osamělých postav v obrovských justičních palácích, ale jinak rudo před očima. Škoda Ventury v tomhle - vůbec se divím, že v tom hrál, sám ztělesněním naprosté antirevoluce. Původně to měl snad být Volonté, ten by sem patřil - ale taky bych tenhle film asi neviděl. Vlastně naštěstí... 4/10
a.k.a. Ctihodné mrtvoly
Režie: Francesco Rosi
Hrají: Lino Ventura, Max Von Sydow, Fernando Rey, Renato Salvatori, Charles Vanel, Luigi Pistilli, Tina Aumont, Alain Cuny, Marcel Bozzuffi, Claudio Nicastro, Corrado Gaipa
Hudba: Piero Piccioni
Itálie / Francie 1976

20 komentářů:

  1. Já jsem film neviděl, takže recenzi bych neměl komentovat ... ale co čekáš od filmu, který (pokud si to dobře pamatuju) natočil levicový režisér o tématu, kde těžko lze u ideologicky vyprofilovaného člověka očekávat nestrannost? V době, kdy vysocí státní činitelé a finančníci byli ve skupení, které plánovalo státní převrat? A samozřejmě to plánovali pomocí různých ultrapravicových skupin. Jasně, mohl by se také zaměřit na terorismu Rudých brigád, ale je pak otázka, jestli režisér považoval za nutné zdůrazňovat jejich odsouzení ve filmu, které se anni di piombo dotýká, ale jenom je nereflektuje resp. události přímo nerekonstruje. Ve zkratce co chci říct - kritika levicové propagandy ve filmu v recenzi je v pořádku, ale srovnávat to s Vasilem Billakem je prostě špatně. Plus z té recenze je dost cítit ideologický odpor (což není problém), který však vypadá, že dost ovlivnil kritiku kvalit samotného filmu (což je problém). Hlavně si můj komentář nepřeber jako útok na tvou osobu!

    OdpovědětVymazat
  2. Přečti si to ještě jednou, kromě toho, že je to bolševická propaganda, je to zmatečný a poměrně nudný guláš. A odmýšlet si tu propagandu nebudu. Pravda, není tu tak odsouzeníhodná jako v našich propaganistických filmech a seriálech, protože neobhajovala zrůdný vládnoucí režim, ale zase chtěla jeho zavedení. (SPOILER: Ventura sám dojde ve filmu k tomu, že jediný způsob, jak zastavit fašistický převrat, je komunistický převrat.) Kdyby to byla jen levicová kritika nespravedlivého systému, prosím. Ale nesnáším, když mi někdo mává rudou vlajkou před očima, a tvrdí, že co není komunismus, je fašismus.

    OdpovědětVymazat
  3. Propagandu si odmýšlet nemusíš, je součástí filmu, takže ji kritizuj jak je ctěná libost:). A navíc - chtěl režisér zavést komunistickou diktaturu SSSR nebo jiný systém na základě komunistické ideologie (i když vyjádřit to v tom případě mohl líp než vlajkama)? Ale to hlavní - kritika samotných kvalit filmu VYPADÁ ovlivněně tvým odmítnutím myšlenky filmu (teda ale spoiler vypadá ... divoce). Prostě recenze na mě působí "je to levicové, tak ten film shodím".
    P. S. Ještě k tomu, že ze všeho nekomunistické dělá fašismus - možná si režisér "zjednodušil práci" (aby myšlenka měla větší dopad) tím, že stát už je téměř ovládán fašisty a všechna ostatní opozice byla poražena. Ale to jenom velmi hrubý nápad bez toho aniž jsem ten film viděl. Co tím chci říct - režisér nemusel vše považovat za fašismu, jenom to nepotřeboval zdůraznit. Anebo jo a v tom případě je demagog. Ale do tohohle jsem neměl zahýbat, film jsem neviděl a má kritika se týkala něčeho jiného.

    OdpovědětVymazat
  4. Znovu jsem si článek přečetl, ale myslím, že tam zřetelně popisuju i další vady, které film má, a které nezávisí na jeho ideologickém vyznění.
    Jinak levicové je tady slabé slovo (to bych musel shodit spoustu jiných filmů, včetně spousty westernů), ale jsou případy, kdy si myslím, že je tenhle postoj oprávněný. Třeba Třicet případů majora Zemana - díl Vrah se skrývá v poli je zábavný, napínavý, dobře udělaný, výborně zahraný, dokonce v něm vystupuje moje vůbec nejoblíbenější postava z celého díla, ale kvůli svému propagandistickému obsahu je to čistý odpad a tečka.
    Ten spoiler beru zpátky. Tu scénu jsem si schválně pustil ještě jednou, dokonce porovnal dabovanou verzi s anglickými titulky k originálu, a došel jsem k tomu, že dabing sice vyznění ještě trochu posunul, ale takhle daleko nakonec Ventura fakt nedojde.
    Usnadnění... Asi jo, ale i tak je to zamotaný a nepřehledný až hrůza.

    OdpovědětVymazat
  5. Ano, ty vady popisuješ a to nerozporuji, mě jenom přišlo,že v rámci odmítání ideologie snímku si se možná nesoustředil tak moc na příběh a vysvětlování otázek, ale jenom na ideologii. Je to jenom můj dojem, ale podvědomě na mě ten článek tak působí.
    Jinak rozumím tvému přístupu ohledně ideologie ve filmech. Já osobně však nedokážu shodit kvality snímku (pokud nějaké má) kvůli ideologii, s níž nesouhlasím (pokud si takový snímek budu dívat - nevím jestli na něco jako Žid Suss nebo Anna proletářka budu dívat). Tím myslím pokud je to hodně kritické a má radikální řešení, které však není postaveno na podpoře nenávisti a krutosti - což nejsou věci, které okamžitě spojuju s komunistickou ideologií. I když třeba u majora Zemana z nějakého důvodu mě to tak neznechucuje z toho důvodu, že jsem měl štěstí a viděl především díly, kdy Zeman nevypouští z pusy různé zhůvěřilosti (to mají na starost především vedlejší postavy a ty jsou mi buřt). A to se týká překvapivě i Vrah se skrývá v poli (mimochodem, co je to za postavu?). Ale to jsem odbočil - asi mě hlavně vadilo, že automaticky spojuješ autora s podporou sovětské diktatury.

    OdpovědětVymazat
  6. Eman Zahradník. "Já jsem vlastně rád, že jste mi ten grunt sebrali. Já bych ho stejně prochlastal." :D
    Kde jsem spojil autora s podporou sovětské diktatury?

    OdpovědětVymazat
  7. Podle jména si nevybavuju, ale evidentně jeden z mnoha vtipných imperialistů, reakčních a buržoazních živlů :).
    A, moje chyba, tohle jsi nenapsal. Vadila tvá věta o tom jak režisér podporuje zavedení zrůdného režimu v tvém prvním komentáři. Pro mě je komunismus především utopie a ne sovětská diktatura.

    OdpovědětVymazat
  8. "Zabili jste všechny? I pana řídícího? Co vám udělal?" Hrál ho Vilém Besser.
    Jenže komunismus je zločinný režim založený na diskriminaci určité části obyvatelstva, a bez diktatury ať už sovětského, čínského, kubánského či severokorejského typu existovat nemůže.

    OdpovědětVymazat
  9. Komunismus je pro mě především utopická ideologie. Totalitní režimy, o kterých se bavíme, byli založené na komunismu. Problém je, že tento typ komunismu se rozšířil že SSSR, který marxistickou koncepci komunismu poměrně dost ohnul (a vytvořil marxismus - leninismus). Takže sovětský typ komunismu (založen rovněž na ruském samoděržaví) určitě bude existovat pouze jako totalitní režim. Původní marxistický komunismus (který sice obsahuje výrazy typu diktatura proletariátu apod. ale existují teorie, podle nichž by v něm nemusela fungovat diskriminace) zaveden nebyl a pochybuji, že bude zaveden tak, jak si Marx usmyslel, jestli vůbec (jako spousta filozofů si trošku zjednodušil části reality). A proto bych okamžitě netvrdil komunismus = diktatura (ale špatná zkušenost je to dost)
    P. S. Mmch, komunistické režimy, co si zmínil, se přestávají komunismu že SSSR podobat (teda kromě vlády pomocí brutality, kterou si papalasi udržují moc) - z Kuby se stává junta, KLDR vypadá spíše jako náboženská sekta a z Číny se stává hybrid komunistické diktatury a kapitalismu (který tam velice dobře prosperuje). A teď budu doufat, že nedostanu ban:D

    OdpovědětVymazat
  10. Bany rozdávat nemůžu, ale kdybych mohl, byl tu jednu dobu jiný adept. Naštěstí už se dlouho neobjevil.
    On taky Marxův komunismus je tak nedomyšlený, že by tak, jak byl vytvořen, existovat nemohl. Pokud žádáš zabavení půdy, zrušení dědictví, pracovní povinnost, jak to uděláš, aniž bys upíral něčí práva? Zvláště, když to žádáš udělat revolucí. Sám výraz diktatura proletariátu značí, že neexistuje jiná možnost, tolerance jiného názoru. Všechno je podle Marxe třídní boj, v kterém proletariát má zvítězit. A to násilnou cestou. Viz: " Komunisté (...) prohlašují otevřeně, že jejich cílů lze dosáhnout jen násilným svržením celého dosavadního společenského řádu." Není v tom nic než štvaní lidí proti sobě, omezování práv jedněch na úkor druhých a chamtivost. Kde může být na konci utopická společnost plná harmonie?
    No, Kuba po Fidelově smrti se mi nějak ztratila ze zřetele, KLDR se pomalu stává teokracií, Čína dovedla doublethink do absolutního vrcholu. Kdykoli si něco o Číně čtu, mám pocit, že tamní špičky čtou Orwella od rána do večera. Možná proto tam Zeman jezdí, aby se učil, jak socanům zakroutit kr... ehm, stabilizovat společnost.

    OdpovědětVymazat
  11. Jaké také netvrdím, že to Marx nějak extra promyslel. Jenom tvrdím, že existuje více interpretací Marxe (ta tvá je nejvíce převažující a najčastěji používaná). Omlouvám se, že je zde neuvedu, ale nějak nemám moc chuť do teď dohledávat - sice vedeme polemiku, ale naštěstí ne na akademické půdě (s mým mizernym nacházením zdrojů jsem stejně prohrál).
    A já myslel, že Gottwald chtěl zakroutit krkem demokratům.
    Ad Orwell - to spíš měl geniální předpovědi
    Ad Zeman - zajímalo by mě, jestli chce rozčilovat lidí nebo opravdu se stát samotnou Jeho Milostí.

    OdpovědětVymazat
  12. Ale jasně, že Gottwald chtěl zakroutit krkem všem demokratům, ale Zeman teď jde nejvíc po socdemácích. A mám čím dál větší pocit, že to je jeho hlavní cíl - zničit ČSSD, pak si v klidu dohnít ty tři roky na hradě a přenechat to VKML či Soukupovi Jaromíra Soukupa. Ale to už jsme hodně, hodně mimo téma.

    OdpovědětVymazat
  13. Pevně doufám, že Zeman si chce "pouze" vyřídit účty (k tomu patří zničení ČSSD, které chce z osobních důvodů - což je strašné), jinak by to bylo horší. Ale máš pravdu, už jsme hodně mimo téma.

    OdpovědětVymazat
  14. Ale no tak, fakt bys chtěl rozdávat bany? Máš na to právo, o to nic. Vždyť vést svůj blog víc než deset let musí stát spoustu času a úsilí. Ale každý, kdo přispívá do veřejného prostoru, musí počítat s tím, že se setká i s názory a příspěvky negativními. Co je fajn, je to, że když už se pod tvými články objeví jakákoli diskuse, je vždy slušná a většinou k tématu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Panebože, zaprvé jsem si dělal legraci, zadruhé "adept na ban" byl ten spamer, co dával pod články reklamy na hypotéku nebo co.

      Vymazat
  15. Já jsem to nebral osobně. I když přiznávám, v první chvíli jsem zpytoval svědomí a projížděl staré komentáře.:-D Spamera si nepamatuju, navzdory tomu,že sem chodím už léta. Spamery bych blokoval taky, nemilosrdně.
    Čím dál tím častěji se ale pod různými články setkávám s vyhrocenými reakcemi autorů, kteří jdou s kůží na trh, ovšem přitom nejsou schopni to unést. A nejde o trolling, jen prostě o odlišný názor. Proto jsem se radši zeptal, nadsázku jsem v tom nepoznal.
    Ale všechno zlý k něčemu dobrý. Zkouknul jsem znovu Hrob plný dolarů a už bych ho tak příkře nehodnotil. Ne, že bych začal být spokojenější s "komickými" postavami, kostýmy atd., ale vnímám to množství práce, které jste si s tím dali, bez ohledu na vnímání výsledného dojmu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já, jakmile se tu ten spam objevil, jsem to okamžitě mazal. Takže stopy se tu po něm nenajdou. naštěstí už se asi půl roku neobjevil.
      No, ono pak je rozdíl mezi názorem a nesmyslem. Když mi jednou někdo na Facebooku k článku o novém Vinnetouovi začal blábolit něco o novém světovém řádu, taky jsem to smazal. Jednak to vůbec nesouviselo, jednak jsou to paranoidní nesmysly.
      Smutné ale je, když těmito autory, kteří neunesou protinázor, jsou naši politici.
      No vida :) Hele, ty postavy nebyly napsaný jako komický (nebo až tak komický), ale takhle my to prostě hrajem. Absenci talentu vyvažujeme nadšením a elánem :D

      Vymazat
  16. Inu, na politické scéně už léta chybí silná a slušná osobnost z libovolné strany politického spektra. Ale spoustě lidí to nevadí, rádi si nechají zacpat huby sliby a žrádlem. To, že je to na dluh, je nijak nerozhodí. A v tom spočívá bohužel síla výše diskutovaného proletariátu. Dav. Uplacený zfanatizovaný dav s pocitem křivdy vůči všem, co se mají líp.
    Postavy nebyly psaný jako komický??? Hrome... Ale nevadí, dneska sledování Hrobu s čistým svědomím řadím do složky guilty pleasure a budu využívat jako předskokana Smrtelné kořisti.:-D Hrob máte zmáknutější než Rakve, to zas jo. Ale ty kostýmy a rekvizity mě stejně štvou, ochotnický spolek nebo divadelní půjčovna by vám určitě pomohly a nestálo by to majlant. Když je slušná výprava a kostýmy, i na sebevětší ptákovinu se mi kouká líp. Patřím mezi silně neintelektuální diváky "prvního dojmu" a ve filmech nehledám umění, ale odpočinek. A když se na ty lidičky na plátně, nebo obrazovce, alespoň dobře kouká, vydržím ledacos.

    OdpovědětVymazat
  17. No, lépe řečeno, měla to bejt sranda, ale ne au taková. Nevím, kdo všechno ti připadal jako komická postava, tipuju minimálně Walkera, Kataku a jeho żenu - jo, maj vtipný dialogy, ale tu šaškárnu z toho udělali až představitelé. Mně to nevadí. A přirovnání ke smrtelné kořisti mě těší - už při natáčení Kubaso navrhoval, aby uprchlík na začátku řval "to je v hajzlu, chtěj mě zabít!" :D

    OdpovědětVymazat
  18. Jo, ty tři jsi trefil. A ještě přidej svého šerifa.;-)
    A když už se tu bavíme o milovaném trashi, pusť si něco od Andyho Sidarise. Je jedno co. Jeho filmy vydávala po revoluci na videokazetách firma D-Alvim Video a neměli snad jedinej dobrej film. Ale ty fakt špatný za to stály. A my si tenkrát mysleli, jakej je to nářez, vidět ve filmu kozy a střílející berlu... Devadesátky byly úžasný.

    OdpovědětVymazat