pátek 15. září 2017

OIK'S GRANDIOSO GIALLO SPECIAL - part 5

 
Při pátku se podívejme na jeden z nejzásadnějších, nejoceňovanějších a nejznámějších filmů z žánru vůbec od legendy Daria Argenta. To musí být něco, ne? No...

PROFONDO ROSSO (1975)
Možná jsem od toho čekal až moc, takže mě tento film trochu zklamal. Vlastně docela dost. Natočené to bylo výborně. Obrazová složka vynikající, hudební rovněž, napínavé sekvence vskutku parádní. Člověk pak vidí vraha skutečně za každým rohem. Jenom ten scénář, jenom ten scénář...
Začnu tím, že Tmavě červená je de facto Pták s křišťálovým peřím přes kopírku. Počítejte se mnou:
- hrdina je americký umělec žijící v Itálii
- je svědkem vraždy a k jejímu rozuzlení potřebuje malý detail, který mu stále uniká
- obskurní kresba znázorňující vraždu
- exotická rostlina (tam živočich)
- k objasnění může vést svědectví obskurního umělce žijícího na venkově
- SPOILER dvojí odhalení totožnosti vraha
- vrahova motivace tkví v dávném traumatu KONEC SPOILERU
A možná by se našlo ještě něco, na co si teď nevzpomenu. Co Argento přidal navíc, a co se mi taky nelíbilo, je humor. Ve většině ho nese novinářka v podání Darie Nicolodi. Z jejího výkonu jsem měl pocit, jako by do filmu vpadla Nataša Gollová z filmu Eva tropí hlouposti. Její vztahové pošťuchování s Davidem Hemmingsem je spíše zdlouhavé, její patálie s autem pak vysloveně trapné. Sám Hemmings hraje celkem v pohodě, byť nezanechá moc zapamatovatelný výkon. Vrcholem trapnosti ale jsou scény s policií, kdy především komisař je naprosto otřesný. K tomu si přičtěte, že film má tentokrát více než dvě hodiny. Kdyby se tento nehumor vystříhal, filmu by to spíše pomohlo. Další slabinou je příliš mnoho příliš velkých náhod, které děj posouvají.
SPOILEROIDNÍ OTÁZKY: Jak mohl Hemmings mít jistotu, že dům v knize není jen ilustrace a s dějem knihy nemá nic společného? Je opravdu v mezích reálné náhody, že dcera správce domu chodí do stejné školy, jakou navštěvoval vrah, náhodou našla jeho kresbu a okreslila si ji, aby ji náhodou Hemmings našel? A kdo sakra z jakého důvodu namaloval onen výjev na zeď? Tohle je sice geniální scéna, ale stejně... Jo ještě něco - způsob smrti jedné postavy mi připadal jako z Bláznivé střely. Už chyběla jen ta kapela. KONEC SPOILERŮ
Scénář a vedení herců tedy nejsou Argentovou silnou stránkou, v napínavých pasážích, kterých s postupem času přibývá, mu ale není co vytknout. Zvláště prozkoumávání starého domu (jehož oprýskaná červená omítka vypadá, jako kdyby byl zakrvácený) je skvělé. Pouštění písničky je výborný, i když dosti složitě realizovatelný nápad (dnes by to vrah pustil z mobilu, ale tady s sebou tahá magneťák...?). A scéna s pochodující loutkou je geniální. Z vraždících nástrojů tentokrát uvidíme v akci hlavně sekáček, ale dočkáme se i utopení ve vařící vodě. Jen škoda, že navzdory názvu je krev i zde světle červená.
O hudbu se tentokrát postarala rocková skupina Goblin v (ne)spolupráci s Giorgiem Gaslinim, který se s kapelou během nahrávání rozhádal a projekt opustil. Výsledek je něco naprosto jiného, než bylo do té doby v giallu k slyšení. Hlavní téma je skvělé, z bigbítové skladby u vražd jsem měl husí kůži, ale ta dětská písnička je vážně ušní červ a zní jednak roztomile, jednak děsivě.
Dost jsem od Tmavě červené čekal, ve výsledku jsem vlastně spíš zklamán. K čemu jsou perfektně nasnímané napínavé scény, když mě moc nezajímají hrdinové a všechno mezi napínavými scénami mě spíš otravuje. Ale těch 7,5/10 dám určitě. Nedivil bych se, kdyby mě dneska v noci pronásledovala porcelánová loutka se sekáčkem a zpívala tu dětskou písničku.
PS: Koukám, že americká verze je o dvacet minut kratší. Možná to funguje líp.
a.k.a. Tmavě červená, Deep Red
Režie: Dario Argento
Hrají: David Hemmings, Daria Nicolodi, Gabriele Lavia, Macha Méril, Eros Pagni, Giuliana Calandra, Pietro Mazzinghi, Glauco Mauri, Clara Calamai, Salvatore Puntillo, Piero Vida, Furio Meniconi, Nicoletta Elmi
Hudba: Giorgio Gaslini, Goblin
Itálie 1975

6 komentářů:

  1. Další vynikajcí článek. Souhlasím s tebou skoro ve všem kromě Hemmingse hrál tak, abych mu fandil a to mi stačilo:)(ale nepopírám, že mohl podat o dost lepší výkon). On scénář (a vedení herců - dobře tvořená atmosféra přednášky u parapsychologie s špatným výkonem jasnovidky) není zase hloupý (ty výtky, co se týkájí MOŽNÝ SPOLIER náhod ve vyšetřování - ono to často je i ve skutečnosti (pár reálných přípdů by se našlo), takže na mně působí za zvládnuté a velmi dobré (plus odhalení skutečného viníka se mi líbilo - ano, opakovaný motiv, ale působí fajn) KONEC MOŽNÉHO SPOILERU), on nemá dotáhnuté některé linky (SPOILERY viz obraz, kde by to chtělo psychologický rozbor (trochu tuším) a jak vlastně první "pachatel" byl moc toho všeho zapleten (sledoval Hemmingse on a za ochranu jeho života řekl č. 2, kam jede). A ad obrázek - dole pod obrázek je, kde se nachází npsané místo, kde se fotilo, nebo je v zadu v obsahu knihy - vida, další nedomyšlenost KONEC SPOILERŮ).
    Co se týká humoru, tak by celkem fungoval - kdyby se jednalo o romantickou komedii.

    OdpovědětVymazat
  2. Dva dodatky:
    - vedení herců JE špatné (chtěl jsem to upravit, ale zaponěl jsem).
    - spíše zajímavost - Argento (jak asi víš) pomáhal se scénářem k filmu Tenkrát na Západě a původně měl nakročeno ke scénařinině (co jsem slyšel) + byl považován za zajímavého autora s dobrou minulostí (co jsem slyšel). Jenže jeho vždy více táhla režie. Tak mně napadlo - kdyby si ho dal trochu do pucu, mohl z něho být výborný režisér a scénarista (a časem se jeho scénáře časem více zhoršovaly - viz můj vztek nad Operou).

    OdpovědětVymazat
  3. Mohl bys zkusit omezit ty závorky? U tohohle komentáře mám už docela problém pochopit, co se vlastně snažíš říct :)
    Právě že narozdíl od kameramana Bavy mě u scenáristy Argenta překvapuje nedomyšlenost jeho scénářů. Nepopírám, že vymyslel spoustu skvěle fungujících scén, byť ty fungují hlavně vizuálně, ale ty filmy mu zas tak moc nedrží pohromadě. Ten Pták s křišťálovým peřím je v tomhle údajně právě nejlepší.

    OdpovědětVymazat
  4. Pardon, pardon:). Abych to shrnul- u Argenta je prostě poznat, že režie u něj má a priori přednost. Scénařinu vlastně začal dělat po tom, co se nestal okamžitě režisérem. Ale vážně by mne zajímalo, jak by to dopadlo, kdyby do něj někdo vtloukl, že zajímat se jenom o režii filmu nepomůže a začal vytřibovat svůj scénaristický styl, tj. proboha, aby to drželo lépe pohromadě (nápady + vyšetřování je dobré).
    P.S. V původním komentáři jsem se s tebou téměř ve všem shodoval kromě Hemmingese (jo, fandil jsem mu), náhod ve vyšetřování (v reálu se často stávájí) a smířlivější hodnocení k humoru (ketrý stejně měl být vyškrtnut a většinou je blbý) - jen aby to bylo úplně jasné:).
    P. S. Omlouvám se za nejasnost, ale mě to v těch sedmatřícítkách, co mám, vážně připadalo srozumitelné:).
    P. S. 2. Ad scénárista Argento - pokud by mi někdo vmetl do tváře, že Bavovi filmy mají lepší scénář, třeba by se nad tím zamysle (ale pozdě bycha honit).

    OdpovědětVymazat
  5. Já neříkám, že Bavovy filmy mají lepší scénáře, vůbec nemají :) Jen mě u něj zájem především o obrazovou stránku tolik nepřekvapuje.
    To počasí, já byl minulej tejden taky nachcípanej :(
    Vlastně si nevybavuju giallo, který by mělo skutečně dobře promyšlenej, vystavěnej a provázanej děj, v kterým by do sebe skutečně všechno zapadlo a ještě to mělo skvělý dialogy. Většinou je to spíš o tom nechat se pohltit tou atmosférou a díky tomu přehlížet chyby :) Tady by se mi to povedlo, nebýt právě toho příliš rušivého humoru. To bych pak asi ani neměl čas rejpat v těch náhodách, obrázcích atp.

    OdpovědětVymazat
  6. Giallo splňující tři základní podmínky výborného scénaře si představit dokážu, ale s výtečnými dialogy? To asi ne:). Jinak souhlas s částí gialla a přehlížení chyb - ale ty náhody mi nevaděj, když jim jde hrdina drtivou většinou naproti a nepadaj mu o klína (Hemmingsovi se to ve filmu stalo asi jednou).

    OdpovědětVymazat