pátek 16. září 2016

SPIRITO SANTO TRILOGIE

Netradičně si u spaghetti westernů uděláme jednu hromadnou recenzi, ale to je způsobeno i tím, že jsem všechny tři filmy viděl ve dvou dnech. Jsou to filmy, o kterých jste pravděpodobně nikdy neslyšeli, na internetu se o nich dá najít všeobecně velice málo informací, málokdo je viděl. Nikdy pravděpodobně nebyly uvedeny mimo Itálii, neexistuje u nich anglická verze, jediné dostupné nahrávky jsou z italské televize. Naštěstí to není tak dlouho, co se tam filmy vysílaly naposledy, takže jsou to nahrávky docela dobře koukatelné.
Všechny tři filmy vytvořil během let 1971 a 1972 režisér Roberto Mauri. Možná vás napadne, že hrdinu jménem Duch svatý (Holy Ghost / Spirito Santo) vytvořili téhož roku Giuliano Carnimeo a Gianni Garko (taky jsem ten film dosud neviděl, ale o jeho existenci se můžete dozvědět podstatně rychleji). Nicméně první Mauriho Duch svatý vznikl zřejmě o něco dřív než ten Carnimeův. A společného evidentně nemají nic. Garko hraje hrdinu v bílém a film je především komedie. Mauriho filmy sice postupně taky tíhnou ke komedii, ale ten první je až na jeden moment vysloveně vážný.
Hrdinu ve všech třech filmech hraje Vassili Karis, kterého jsem předtím možná zaznamenal v nějaké vedlejší roličce, snad v Návratu Sabaty. Tady dostává hlavní roli, a není vůbec špatný. Trochu připomíná Leonarda Manna, ale možná je i zajímavější. Co se týče dalšího obsazení, jsme ve třetí až čtvrté lize, takže žádnou velkou hvězdu zde očekávat nemůžeme, přesto jsou ty tři filmy přeplněné známými tvářemi v rolích, v nichž je nečekáme. Fidaniho dvorní Django Hunt Powers hraje v prvním filmu bohatého rančera (s mohutným umělým knírem), v prvních dvou se objevuje v různých rolích José Torres, ve druhém hraje padoucha Craig Hill a ve třetím hraje bohatého obchodníka Lincoln Tate. A ve druhém a třetím filmu se objevuje partička, která tvoří to nejzajímavější, co na těchhle filmech vůbec je, ale k nim níže. Ve všech třech filmech se objevuje i hudba Carla Saviny, která není nijak špatná, znělka třetího dílu se mi docela i líbí.

 

...E LO CHIAMARONO SPIRITO SANTO (1971)

Mexické ženě se narodí dítě a při porodu se na okně objeví holubice. Žena to považuje za znamení a dozvíme se, že dítěti se bude říkat Duch svatý. Po titulcích ho však vidíme na nucených pracích, kde je týrán krutými dozorci. Posléze za pomoci bohatého Hunta Powerse, který mu dlužil z minulosti, uteče. Dozvíme se, že Duch svatý je zloděj, který přepadá armádní konvoje, snaží se však při svých akcích nikoho nezabíjet. Společně s Powersem a jeho krásnou dcerou dá dohromady plán na největší loupež... (Po cca dvou týdnech jsem si uvědomil, že námět je vlastně vykradený ze Sicilského klanu, ne? ;) ) První díl je skutečně dost vážný, obsahuje nejvýraznější milostnou linku a málo humoru (který je tu dost divný a je tvořen třeba stájníkem, který se cpe fazolemi). Je tu pár zajímavých postav, jako třeba indiánský šerif toužící po pomstě právě na Duchu svatém a hlavně José Torres coby zdánlivě mírumilovný kněz hrající na varhany, s kulometem v ruce a zlatem na dosah se však mění ve vraždícího šílence. Závěr je velice tragický, pravděpodobně se tu s pokračováním nepočítalo. Ale film není nijak moc nudný, Karis to docela táhne a Powers i přes ten hrozný knír není taky zase tak špatný. 6/10
a.k.a. And His Name Was Holy Ghost
Režie: Roberto Mauri
Hrají: Vassili Karis, Hunt Powers, José Torres, Mimmo Palmara, Lina Franchi, Vittorio Fanfoni, Franco Ukmar
Hudba: Carlo Savina
Itálie 1971

 BADA ALLA TUA PELLE SPIRITO SANTO! (1972)

Jiný film, jiný Duch svatý. V prvním i druhém díle má Karis jiné jméno, byť přezdívka zůstává. I kostým nosí jiný, byť v polovině filmu nosí vojenskou uniformu. Zápletka se točí kolem vojenských transportů se zlatem, které jsou však falešné, místo ingotů zlata jsou v bednách kusy olova. Duch svatý odhalí, že za vším stojí podvodník v čele pevnosti, který zlato krade... Tenhle díl není zase o tolik horší než první. Ovšem co ho vytahuje dost nahoru je partička skoropadouchů, která je ve výsledku zajímavější a zábavnější než sám hrdina. V čele je rádobyšlechtic Diego Habsburský ztvárněný Remem Capitanim (z Pravé a levé ruky ďábla), který chce zlato ukrást, aby mohl dobýt mexický trůn, a jeho čtyři kumpány tvoří italský bojovník z doby risorgimenta (Giovanni Cianfriglia), potomek piráta Morgana (nějaký kaskadér, jméno si nepamatuju), zběhlý kněz (Omero Capanna) a divný hrbatý Ir s ještě divnější červenou hučkou na hlavě (Aldo Berti). Jak je tahle pětka na scéně, rozhodně není o zábavu nouze. Až mi bylo na konci líto, že oni a ne Craig Hill se stávají těmi hlavními padouchy. Hraje tu i José Torres, tentokrát coby zbabělý bankéř. Romantická linka je mnohem slabší, krásné ženy jsou tu dvě, bývalá Duchova milá, která si po jeho odchodu vzala jeho zmrzačeného bratra, a mladá Indiánka, kterou Duch na začátku zachrání před bandity. 5,5/10
a.k.a. Return of the Holy Ghost 
Režie: Roberto Mauri
Hrají: Vassili Karis, Craig Hill, Remo Capitani, José Torres, Giovanni Cianfriglia, Aldo Berti, Omero Capanna, Augusto Funari, Maria Francesca Pomentale, Fortunato Arena, Tom Felleghy, Lilian Tyrel
Hudba: Carlo Savina
Itálie 1972

SPIRITO SANTO E LE CINQUE MAGNIFICHE CANAGLIE (1972)

Třetí díl začíná zhruba na stejné vlně jako druhý, ovšem postupně jde laťka dolů, dolů a dolů... Tentokrát kraj ohrožuje záhadný maskovaný lupič zvaný Samotář, který opět vykrádá vojenské konvoje, kde všechny postřílí, tentokrát však krade zbraně, které prodává mexickým revolucionářům. Armádě i občanům dojde trpělivost, tak se rozhodnou povolat slavného lovce lidí Ducha svatého a nabídnou mu odměnu, když Samotáře vypátrá. Duch svatý za tím účelem sežene několik svých přátel - kterými jsou kupodivu Diego a jeho čtyři kamarádi. Tohle se snad odehrává v alternativním vesmíru. Takže místo hledání Samotáře tu napřed máme asi hodinu, během které se rozdělená banda dá dohromady. Dlouho se přitom hledá jen sám Diego za pomoci nudného kněze. Následně se objeví Diego, pak se hledá pirát (tentokrát hraný Riccardem Petrazzim), následně ještě kněz (tentokrát Gilberto Galimberti), náhodně se najde hrbáč (stále Aldo Berti) a když hledají Siciliána (Cianfriglia), tak zjistí, že je po smrti! A zde se průser prohlubuje, protože na pohřeb přijíždějí dvě naprosto zbytečné a otravné figurky jeho sicilských bratranců, kteří jsou oblečeni a chovají se jako Sicilani a je to neskutečně trapné, navíc když zbytečně otravují asi deset minut! Pak naštěstí takřka nadobro zmizí z děje. Jenže průser tím nekončí. Pořád se nikdo nevěnuje pátrání, místo toho se asi pět minut zabije nepochopitelnou scénou, která se následně ukáže jako sen. Přidejte překombinovaný a poněkud divně useklý konec, naprosté nevyužití Samotáře, opakování záběrů z předchozího dílu, a ani ta Capitaniho pětka nefunguje zdaleka tolik, jako v předchozím dílu. Snad jen Karis a právě Capitani to trochu zachraňují, byť i oni dva jsou při sólu sicilských idiotů nuceni jen stát a čumět. 4/10
a.k.a. Gunmen and the Holy Ghost
Režie: Roberto Mauri
Hrají: Vassili Karis, Lincoln Tate, Remo Capitani, Giovanni Cianfriglia, Aldo Berti, Gilberto Galimberti, Riccardo Petrazzi, Maria Francesca Pomentale, Tom Felleghy
Hudba: Carlo Savina
Itálie 1972

2 komentáře:

  1. U téhle recenze jsem sice podle tvého popisu čekal u prvních dvou filmů lehce nadprůměrné hodnocení, ale což:). Čtivá recenze, díky které jsem se dozvěděli o zapomenutých westernech. Takže díky:).
    P.S. Hlavní hrdina v Návratu Sabaty hrál toho kaskadére, co pomocí gumy vystřeluje nějakou kouli
    P.S. 2 To jsem nevěděl že ovládáš italštinu tak, že můžeš sledovat film bez titulků (já se ji učím už nějaký pátek a stejně si radši k filmu pustím it. titulky)

    OdpovědětVymazat
  2. Nee, já italsky umím jen pozdravit, poděkovat, napočítat do deseti a od Anthobyho Steffena jsem odposlouchal, jak někoho vyzvat na souboj :D Ale existují ke všem třem dílům české i anglické titulky.

    OdpovědětVymazat