Teoretický pojednání o tomhle subžánru. Nějakej článek jsem naťukal už v květnu 08, ale z toho se nic nedá vyčíst.

Za spaghetti western by se dal označit prostě kterýkoli western, natočený v Itálii, pokud byly westerny natáčeny i třeba ve Španělsku, Německu nebo i ve východním bloku, tak jde o Eurowestern. U nás se spojení "špagety western" mylně používá převážně pro komedie typu Spencer - Hill.
Filmy se většinou odehrávají na pomezí Mexika a Spojených států, mohou mít politické pozadí, pak se odehrávají za občanské války, nebo za jednoho z mexických povstání (1864-68, 1911-17). Hlavním hrdinou filmů bývá osamělý jezdec, který všechno dělá buď pro peníze, nebo pro pomstu. Může jít o nájemného vraha, lovce hlav, nebo o zločince. Pokud jde o mstitele, většinou jde o muže, který se již usadil, ale vinou zloduchů musel znovu bojovat. Málokdy je hrdinou šerif.
V politických a válečných westernech může jít o vojáka, nebo o chudého mexičana, který se bouří proti mocným, ovšem v tom případě má k ruce vždy nějakého toho "gringa".
Co se týče záporáků, v normálních westernech jde o bandu zločinců, ovládanou nějakou silnou osobností, často se sem počítají mexičani (filmy se točily často na jihu Španělska a komparsisté byli odtud). V politických westernech jde o vojáky, nebo bohaté kapitalisty, ale tyto postavy nebývají dobře prokresleny. Často se záporné postavy skrývají na straně zákona.
Ženské postavy nebývají prokresleny skoro vůbec, většinou se moc neobjevují, nebo jde jen o prostitutky a vůbec samé záporné postavy. Postava Jill v Tenkrát na Západě je vlastně velkou výjimkou.

V Itálii se v té době točily převážně nápodoby úspěšných amerických filmů. Byly úspěšné filmy Quo Vadis, Ben Hur a Spartakus, tak Italové přišli se spoustou vlastních historických filmů z antického Říma. Úspěch slavil Hitchcock se svými filmy, které ovlivnily pozdější éru subžánru gialla a jeho zakladatele, Mario Bavu. Takže po úspěchu westernů let padesátých, kdy se žánr pod rukou režisérů, jako byli Howard Hawks, Anthony Mann, William Wyler, John Sturges, Fred Zinnemann a Delmer Daves začal měnit, nemohli Italové zůstat se svými levnými nápodobami zůstat vzadu.

V té době se objevil režisér Sergio Corbucci a natočil svůj první western, Massacre at Grand Canyon (Masakr v Grand Kaňonu). Ovšem to šlo ještě o levné béčko. O rok později následovalo další, Minnesota Clay s Cameronem Mitchellem v hlavní roli, a také film Johnny Oro, kde hrdina má pistoli ze zlata.
A pak přišel Sergio Leone se scénářem podle filmu Akiry Kurosawy Yojimbo (Tělesná stráž).


Pro hrst dolarů - úvodní titulky
Po úspěchu filmu Pro hrst dolarů bylo vymalováno. Hrabiví italští producenti se snažili na úspěchu tohoto filmu taky něco trhnout a tak se tvůrci inspirovali tady - cynický tajemný hrdina, brutální záporáci, žádný soucit, žádná láska, jenom násilí a smrt. Přežije a prachy si odnese ten nejsilnější.
V roce 1965 se objevil režisér Duccio Tessari s filmem A pistol for Ringo (Pistole pro Ringa),
kde hrál hlavní roli mladý italský herec a kaskadér Giuliano Gemma (hudba samozřejmě Morricone, kdo jiný). Pistole pro Ringa udělala z Gemmy další hvězdu žánru, tak se objevil v dalších westernech - u Tessariho ještě toho roku v Return of Ringo (Ringo se vrací), pak si ho vyhlédl Giorgio Ferroni do svých tří filmů One Silver Dollar (Jeden stříbrný dolar), Fort Yuma Gold (Zlato z pevnosti Yuma) a Wanted (Hledaný).
V této době se objevuje původem brazilský herec Antonio de Teffe, který se stane jako Anthony Steffen další hvězdou, ovšem spíše béčkových westernů.
A roku 1965 přichází znovu Sergio Leone, tentokrát s dalším filmem Pro pár dolarů navíc (For a few dollars more). Větší, delší, dražší a také ještě lepší, než předchozí díl. V hlavních rolích opět Clint Eastwood a Gian Maria Volonté jako hlavní padouch, tentokrát k nim přibyl i herec menších záporných rolí z amerických westernů Lee Van Cleef. Film měl opět obrovský úspěch, takže se hvězdou v podstatě přes noc stal i Van Cleef, ovšem ten narozdíl od Eastwooda, který se po své zkušenosti v Itálii vrátil domů, aby si dobyl uznání amerických kolegů, zůstal v Evropě a těžil ze své popularity.
2. část
3. část
V roce 1965 se objevil režisér Duccio Tessari s filmem A pistol for Ringo (Pistole pro Ringa),

V této době se objevuje původem brazilský herec Antonio de Teffe, který se stane jako Anthony Steffen další hvězdou, ovšem spíše béčkových westernů.
A roku 1965 přichází znovu Sergio Leone, tentokrát s dalším filmem Pro pár dolarů navíc (For a few dollars more). Větší, delší, dražší a také ještě lepší, než předchozí díl. V hlavních rolích opět Clint Eastwood a Gian Maria Volonté jako hlavní padouch, tentokrát k nim přibyl i herec menších záporných rolí z amerických westernů Lee Van Cleef. Film měl opět obrovský úspěch, takže se hvězdou v podstatě přes noc stal i Van Cleef, ovšem ten narozdíl od Eastwooda, který se po své zkušenosti v Itálii vrátil domů, aby si dobyl uznání amerických kolegů, zůstal v Evropě a těžil ze své popularity.

3. část
já tomu až tak nerozumim, ale zdá se mi také typické, že se začali objevovat postavy se zvláštími atributy. Nějaká vlastnost, schopnost, zvyk, zvláštní zbraň a tak dále (to parodovali v Red Dwarf - ten co to umí s nožem, pistolemi, pěstmi :-)). A časem se hledali stále nové a originální nápady na tyto atributy... a nakonec nápady došly. Co myslíš?
OdpovědětVymazatKája
jo, to máš pravdu. o tom napíšu ve druhý části tohohle článku.
OdpovědětVymazatPěkný článek!
OdpovědětVymazatdíky
OdpovědětVymazatTo by mě zajímalo - co bylo před rokem 1963, že se to nedá počítat?
OdpovědětVymazatJinak je to vážně pěkná série článků, krásně přehledná a uvádí všechno do souvislostí, to se mi líbí.
levný sračky o pohádkovejch kovbojích typu Limonádový Joe, akorát vážně myšlený, bylo jich málo, a jsou zapomenutý. Ani se to nedá považovat za spaghetti westerny.
OdpovědětVymazatTy filmy ze starověku.. tomu se říkalo "sandál a meč", tuším, že?
OdpovědětVymazatJeště mě napadla jedna typická věc pro italowesterny a sice způsob umírání (pomineme-li často zázračné uzdravování hlavních hrdinů). Když v jiném westernu někoho střelí, řekněme do břicha, tak padne na znak nebo na břicho a je po něm a nebo realističtěji umírá delší dobu. V italowestrernech se po zásahu propne dozadu, rozhodí rukama a odhodí zbraň, zakvičí, otočí se na jedné noze o 180 stupňů či více a efektně dopadne a je po něm. :-)
Taky si myslím, že má tento subžánr další kategorie - drama, surrealistické drama, drama přecházející do komedie a komedii s prvky grotesky.
Tinny
Tinny: s tím padáním to záleží spíš na vedoucím kaskadérů, někde taky padali podobně jako v těch americkejch. Třeba v Keomovi už se otáčej tak, že to vypadá spíš komicky, než normálně. Druhej extrém je umírání v českejch filmech, tam herec začne strašně řvát, opatrně si lehne, zaklepe nohou a je po něm.
OdpovědětVymazatno to padání k tomu patří, já to nijak nekritizuji. Stejně tak efektní padání ze střech, balkonů a oken (i zavřených). Málo textu, který se spíš sledem krátkých hlášek. Výrazy tváře a hudba toho namluví víc. A taky dlouhý zvuk výstřelů je myslím typický.
OdpovědětVymazatTinny