pátek 1. září 2017

TOMAS MILIAN (1933 - 2017)

Tomas Milian se narodil 3. března 1933 ve vesnici Cutono u Havany, hlavního města Kuby, jako Tomás Quintín Rodríguez. Jeho otec byl členem vlády diktátora Machada. Při převratu byl zatčen a uvězněn. Po propuštění byl několikrát hospitalizován na psychiatrické klinice, neboť měl sklony k sebevraždě. Nakonec se přímo před očima mladého Tomase zastřelil. Mladý Tomas posléze odchází do USA, kde studoval na divadelní škole. Velkou inspirací mu byl výkon Jamese Deana ve filmu Na východ od ráje (1955).
Tomas se posléze začíná objevovat v malých rolích v televizních seriálech, hraje zároveň v divadle. Roku 1959 odjel na pozvání Jeana Cocteaua do Spoleta na divadelní festival. Okamžitě získal nabídky k další práci v Itálii, kde zůstal následujících pětadvacet let.
První film, La notte brava, natočil ještě roku 1959. Zpočátku hrál především v uměleckých filmech (Krásný Antonio / Il bell'Antonio, režie Mauro Bolognini, 1960), nebo v komediích (Nejkratší den / Il giorno piu corto, režie Sergio Corbucci, 1963). Posun v kariéře od umění k žánrovým filmům nastává roku 1966, kdy je obsazen do dvou spaghetti westernů - El precio de un hombre a Velká přestřelka (La resa dei conti). V obou hraje vychytralého mexického zločince, což je role, kterou s různými obměnami hrál takřka ve všech svých westernech. Hrdinu revoluce ztvárnil v Petroniho Tepepovi (1969), do víru revoluce se podíval i v Corbucciho Vamos a matar, companeros (1970), Cuchilla z Velké přestřelky si zopakoval v Corri, uomo, corri (1968), podobný typ ztvárnil i v Corbucciho černé komedii Sonny and Jed (1972). Hrdinštější postavu ztvárnil v Questiho surrealistickém Se sei vivo, spara (1967), s bílou parukou sehrál psychopatického albína v Sentenza di morte (1968) a v posledním svém westernu, komedii Napřed střílej, pak se ptej (Il bianco, il giallo, il nero, 1975) si zahrál dokonce japonského samuraje. Téhož roku si zahrál opět drsného mexického banditu ve Fulciho I Quattro dell'apocalisse.
Tou dobou už ale sklízel úspěch v jiném žánru. Když se koncem šedesátých let pomalu rozbíhá vlna filmů s kriminální tématikou, ani zde Tomas Milian nemůže chybět. V kritikou oceňovaném filmu Bandité v Miláně (1968) sehrál roli policisty, který vyšetřuje velké bankovní loupeže, prováděné Gian Mariou Volontém. Pořádně se žánr označovaný jako poliziotteschi rozběhl až počátkem sedmdesátých let, kdy Milian navázal plodnou spolupráci s Umbertem Lenzim a natočili spolu několik kriminálních filmů, počínaje Milano odia - la polizia non puo sparare (1974), kde Milian vytvořil hlavní roli psychopatického zločince, který zabíjí na potkání. Následně v Il giustiziere sfida la citta sehrál roli hrdiny, bývalého policisty Ramba s neortodoxním vystupováním.
Roku 1976 vytvořil hned dvě svých ikonické postavy. Opět s Lenzim komického Monnezzu ve filmu Vrah a polda (Il trucido e il sbirro, 1976), tato postava se opět objevila v Lenziho La banda del gobbo (1978) a v Massiho La banda del trucido (1977). Se Stelviem MassimMilian spolupracoval předtím na filmu Squadra volante (1974), film Squadra antiscippo z roku 1976 v režii Bruna Corbucciho však s tímto filmem nemá nic společného. Milian zde, ovlivněn Pacinovým Serpicem, vytvořil dalšího neortodoxního policajta, Nica Giraldiho, jehož posléze ztvárnil v 11 dalších filmech! Filmy však měnily styl od drsné akční krimi ke komedii.
Kromě těchto filmů se Milian objevoval i v dalších, ať už žánrovkách, např. giallu (Muka neviňátek / Non si sevizia il paperino, 1972, režie Lucio Fulci), nebo uměleckých filmech (Luna, 1979, režie Bernardo Bertolucci). V polovině osmdesátých let se však rozhodl vrátit zpět do USA, opustit hvězdnou kariéru a stát se znovu divadelním hercem. Pár menších rolí v amerických filmech si ale ještě zahrál, třeba ve filmu Traffic Stevena Soderbergha (2000), JFK Olivera Stonea (1991), Amistad Stevena Spielberga (1997), Havana Sydneyho Pollacka (1990) či Ztracené město Andyho Garcii (2005). Naposledy si zahrál roku 2014 v italském filmu Fugly. Měl si zahrát i v plánovaných poctách spaghetti westernu Keoma Rises a Django Lives, ale ani jeden film zatím nevypadá, že by vznikl, a Tomas v nich už bohužel nebude. Zemřel 23. března 2017 v Miami.

Filmy:
1966 - Velká přestřelka
1967 - El precio de un hombre
1967 - Faccia a faccia
1967 - Se sei vivo spara!
1968 - Bandité v Miláně
1968 - Corri, uomo, corri
1968 - Sentenza di morte
1969 - Tepepa
1970 - Vamos a matar, companeros!
1972 - La banda J&S - cronaca criminale del Far-West 
1972 - Muka neviňátek
1974 - Milano odia - la polizia non puo sparare
1975 - Il giustiziere sfida la citta
1975 - Napřed střílej, pak se ptej 
1975 - Four of the Apocalypse
1975 - La polizia accusa: il servizio segreto uccide
1976 - Roma a mano armata
1976 - Zásahovka
1976 - Sex s úsměvem
1977 - Il cinico, l'infame, il violento
1977 - Hon na podvodníky
1980 - Vlk a beránek
1983 - Kočka a pes

Žádné komentáře:

Okomentovat