Druhý film ze série o neortodoxním policistovi Nicovi Giraldim v podání Tomase Miliana. Netflix je poslední dobou docela přidává, a určitě se budu dívat dál. Dějově je to prakticky typické poliziesco plné divokých honiček, méně přestřelek, občas bitek, v tomhle případě ale hlavně originálních nachytávek v podání bláznivého policisty, kterého si jeho kolegové pletou se zločincem.
Zatímco Maurizio Merli šel hlavně po gangsterech a vrazích, Tomas Milian má políčeno na zlodějíčky, kteří kradou auta nebo vyfutrují byty. Zpočátku to vypadá jako další z filmů složených jen ze série scének typu stane se zločin - hrdina dopadne pachatele, ale postupně se děj začne zamotávat, jak banda vykradačů bytů vykrade sejf bohatého Američana Douglase (Robert Webber). No a na vykradače bytů nejde jít s Berettou, tak jako Merli, takže když se asi v polovině filmu objevila první mrtvola, docela mě to překvapilo.
Na čem film rozhodně stojí, je Milianova postava naprosto neortodoxního policisty, který se naprosto extravagantně obléká i chová. Pro ránu ani pro sprosté slovo nejde daleko, stejně přímý a nekompromisní je i jeho přístup k ženám. Se zločinci nejedná v rukavičkách, ale ani není jejich zapřísáhlým nepřítelem, začínal jako jeden z nich. Humor je dost hrubý, občas nechutný, ale překvapivě jsem se párkrát docela dobře zasmál a necítil se vyloženě trapně. I díky Milianovi, který to dobře dokáže vyvážit. Tak trochu tu navazuje na svého Ramba z Lenziho filmu, ale dotahuje ho do ještě extrémnějších končin. Takže tu Miliana můžeme vidět, jak jen ve slipech v cizím bytě odposlouchává úchyláka, který obtěžuje jeho přítelkyni, jak skočí na motorce do jakéhosi bytu přímo na stůl, sebere šokovanému jedlíkovi skleničku, napije se, a sjede po schodech dolů a ven, jak se ve vykrádaném bytě zavře do skříně, kterou poté lupiči odnesou, nebo jak chová svou myš, kterou pojmenoval Serpico. Ano, tenhle film svou inspiraci přiznává.
Co film, myslím, docela shazuje, je závěrečný výlet do New Yorku, kde jednak tvůrci zjevně neměli povolení natáčet, aspoň scéna s bláznem na ulici, která nemá žádné opodstatnění, vypadá, že se jim fakt někdo neustále motal do záběru, jednak natáčeli hlavně záběry na město, kterými natáhli děj pomocí podivného románku Miliana s nevzhlednou černoškou, které Milian prostě potřebuje ukrást klíče. Do Ameriky se, pokud se nepletu, Giraldi podíval ještě několikrát.
Docela mě překvapilo obsazení vedlejších rolí - Roberto Messina, tradičně zloduch, hraje Milianova šéfa, Massimo Vanni jeho kolegu. Jinak se tu kromě Miliana a Webbera objevuje řada známých tváří z italských žánrovek, Nellem Pazzafinim počínaje a Benitem Stefanellim konče. Nejvýraznější ženskou roli hraje Lilli Carati, ale, bohužel, co se týče nahoty, to je jediné, v čem si film bere zpátečku. (Ne, že bychom potřebovali vidět tolik, kolik ukazovala o patnáct let později.) Hudba je od bratrů de Angelisů, celkem standartní, nic extra, nic hrozného. A prakticky stejně by se dal ohodnotit i tento film, ale asi i trochu lépe. Nic extra, ale dá se na to dívat, a určitě zkusím aspoň některé další díly. 7/10
a.k.a. Zásahovka, Hit Squad
Režie: Bruno Corbucci
Hrají: Tomas Milian, Robert Webber, Lilli Carati, Giuseppe Pambieri, Massimo Vanni, Olimpia di Nardo, Giuliana Calandra, Toni Ucci, Roberto Messina, John P. Dulaney, Benito Stefanelli, Mimmo Poli
Hudba: Guido a Maurizio de Angelis
Itálie 1976
Žádné komentáře:
Okomentovat