úterý 29. srpna 2017

SEI DONNE PER L'ASSASSINO (1964)

Tak Mario Bava je nejen otcem gialla jako takového, ale zároveň i tím, kdo do něj uvedl obě tak často využívané šablony. V Dívce, která věděla příliš mnoho, se příběh soustředil kolem ohrožované ženy, jíž nikdo nevěří, že ji ohrožuje vrah, zde zase máme skupinu postav, z nichž nikdo není hlavní hrdina a které někdo vraždí, čímž se okruh podezřelých stupňuje. Navíc už zde jde o modelky a módní salón, což je v giallu hodně často používané prostředí (protože kde najít skupinu krásných žen, které musí pod kudlu, že ano?). Módní prostředí mě ovšem zase tolik nezaujalo, takže scény z přehlídek, byť stylově natočené, mě trochu nudily.
Jinak jde ovšem o Bavu v nejlepší formě. Snad každý záběr je pečlivě naaranžovaný a díky důmyslnému svícení všechno vypadá naprosto nádherně. Přitom film měl omezený rozpočet, kvůli kterému místo vozíku museli tvůrci na pohyb kamery používat kočárek! Nedá se to z toho poznat. Zvláště se mi líbil záběr skrze oheň, v němž létá popel. Vrah je ikonicky v černém s bílou maskou, vraždy jsou pak rozličné, nepoužívá se jediný nástroj jako jinde, ale zato jsou na rok vzniku překvapivě brutální, byť skoro nekrvavé.
Herci hrají všichni poměrně dobře, snad jen Massimo Righi, kterého nemám rád ani ve westernech, dost přehrává. Ze známějších tváří se objevují Cameron Mitchell, Franco Ressel a Luciano Pigozzi. Vzhledem k malé skupince osob a možných podezřelých je ale brzy celkem jasné, kdo je vrahem. Rozuzlení a vysvětlení podal Bava ale originálně (jinak vlastně nemohl) a závěr je tak úplně odlišný od všeho, co bylo později v giallu vidět. Je zvláštní, že na Bavův koncept navázal až Argento o šest let později a rozjel obrovskou vlnu podobných filmů. Tenhle film je tak spíše pořád takovým předstupněm. Nicméně když to srovnám s pozdějším tak trochu plagiátem Nude per l'assassino, je jasné, kde je kvalita. 7,5/10
PS: Američani se na filmu zase vyřádili a změnili v dabingu (v němž většinu postav namluvil jeden člověk!) jména na anglická. Taky ustřihli stylovou titulkovou sekvenci a dali tam jinou - ne špatnou, ale konvenčnější. Ještě že narozdíl od Bavových gotických kousků nevyměnili taky hudbu a zůstala tu Rustichelliho samba.
a.k.a. Šest žen pro vraha, Blood and Black Lace
Režie: Mario Bava
Hrají: Cameron Mitchell, Eva Bartok, Mary Arden, Lea Lander, Harriet Medin, Luciano Pigozzi, Franco Ressel, Enzo Cerusico, Massimo Righi
Hudba: Carlo Rustichelli
Scénář: Marcello Fondato, Mario Bava
Itálie / Francie 1964

Žádné komentáře:

Okomentovat