Když jsem poprvé viděl spaghetti western od Demofila Fidaniho, byl jsem zděšen, zatímco teď si jejich nablblost užívám, o to víc, když najdu film, ve kterém se 65 minut z 85 jen nejezdí na koni napříč stále tou samou pískovnou. To je naštěstí případ i filmu, který se jmenuje Era Sam Wallach... lo chiamavano... e cosi sia, ale říkali mu taky Savage Guns.
Robert Woods je tu zas, znovu jako mstitel, znova je mu úplně jedno, jestli je divákům sympatický, ale zatímco El Puro byl ochlasta, který vzal pistoli do ruky, když už nebylo zbytí, Sam Wallash střílí od začátku, když mu hned několik lidí postupně věnuje pistoli, neomylně a šestnáctkrát po sobě bez přebití. Taky má po kapsách tisícovky dolarů a je schopen si vycucat z prstu cokoli, co potřebuje, od pastí na padouchy až po těžké zbraně. Bohužel má také fobii z klapajících dveří! Což je asi to nejvtipnější, co se dá u Fidaniho vidět, kromě Kinskiho žeroucího jablko a Gordona Mitchella hrajícího karty se svým odrazem v zrcadle.
Banda vedená Dinem Stranem a Benitem Pacificem, kteří u Fidaniho hráli ve všem pod obvyklými pseudonymy Dean Stratford a Dennis Colt, na začátku postřílí osazenstvo hospody. Jenom Robert Woods přežije a vydá se ve stopách Strana coby padoucha jménem Mash Flannagan. Brzy zjistíme, že Strano se maskuje jako boháč Donovan v jednom městě, kde ovládá i sázky na zápasy a má milenku Simonettu Vitelli. Jenže každý vlastně ví, že Donovan je Mash Flanagan. Bandité připravují různé akce, na což najímají lidi. No a jednou jim tak přijdou tři psanci, kteří se jmenují Peter Martell, Gordon Mitchell a Lincoln Tate, a hrají je Peter Martell, Gordon Mitchell a Lincoln Tate. Nikdo z nich neřekne ani slovo, jsou představeni jako důležité postavy, a do konce filmu už se potom neobjeví.
Simonetta Vitelli tu vypadá asi nejlépe, co kdy ve Fidaniho filmech vypadala, silný make up zvýrazňuje její krásné oči, silonky její nohy a korzet její poprsí a pozadí, a dokonce tu i hraje lépe než jindy. A její postava je docela vtipná a kromě typických Fidaniho blbostí, špatných akčních scén s přehnanou choreografií (dočkáme se i zpomalené salonní bitky mezi naprosto náhodnými lidmi) a Woodsových záchvatů mě dost bavila i ona. Záporná strana je tentokrát slabší, Strano i Pacifico jsou spíš v pozadí a nejvíc je vidět ze všech padouchů druhý pobočník, který moc neosloví. Chtělo to Mitchella na větší roli. Aspoň je tu ale Woods, jednoznačně (nebo snad spolu s Fabiem Testim) nejlepší Fidaniho protagonista, i když se tu vlastně ani hrát nesnaží.
Jinak tu sice je všechno, co od Fidaniho čekáme, ale většina děje se odehrává ve městě, takže jezdění pískovnou je minimum a děj se natahuje spíš zbytečnými odbočkami, které ale nenudí. Goriho hudba je tradičně mimo, Villova kamera prakticky celá zoomová nebo braná z ruky. Z Fidaniho je tohle asi zatím "nejlepší" - v dobrém i špatném slova smyslu. 6,5/10
a.k.a. Savage Guns, His Name Was Sam Walbash, But They Call Him Amen, His Name Was Sam Wallash, But They Call Him Amen
Režie: Demofilo Fidani
Hrají: Robert Woods, Dino Strano, Benito Pacifico, Simonetta Vitelli, Amerigo Castrighella, Lincoln Tate, Gordon Mitchell, Peter Martell
Hudba: Lallo Gori
Itálie 1971
Omlouvám se za off topic. Pokud máš ještě někdy čas poslouchat hudbu, doporučuji tvé pozornosti český projekt Poly Noir & The Holy Spirit Smugglers a jejich album K mýmu ohni nesedej. Dark country ovlivněná atmosférou špageťáren. K vidění naživo 4.12. v Cross Clubu v Praze.
OdpovědětVymazatDíky za tip.
OdpovědětVymazatDíky za recenze. Na ten španělsko-britský pokus jsem nikdy neměl odvahu - působil na mě vždy jako typický pokus, který připadá vůči originálu na brutalitě. A navíc mě nikdy nelákaly "britské" westerny - rovněž ohledně nakládání s brutalitou.
OdpovědětVymazatEl Puro někdy zkouknu, Sama Wallashe samozřejmě taky :).
A jsem rád, že se ti více líbil Taste of Killing. Ten extrémně černohumorný-cynický přístup ke klasickému konfliktu tomu jenom prospěl (a trochu rozvrstvil). Obecně je dobře nebrat filmy moc doslova (ale to ti nemusím říkat) :). Člověk odhalí více vrstev filmu (někdy zamýšlené, někdy ne. I když si spíše myslím, že jsou častěji zamyšlené).
Nevím, jak to přesně myslíš s tou brutalitou, tady se hodně věší, což působí víc jako španělský vliv.
OdpovědětVymazatPůsobil na mě z trailerů i komentářů na internetu jako brutálnější obdoba špaget plná mučení, krutostí apod.. Ale to byl opravdu jen povrchní dojem. Navíc jsem v té době viděl western s britskou koprodukcí, kde se snažili opravdu přitlačit na pilu (absolutně si nepamatuju co to bylo, ale tahle asociace mi zůstala v hlavě), takže jsem to automaticky zařadil do tohohle ranku. Vím, nemám, ale občas to furt dělám.
OdpovědětVymazat