čtvrtek 1. srpna 2024

SUMMERTIME KILLER (1972)

 "Řada lidí je ošklivějších než ty. Třeba Karl Malden. A to byl slavný herec!"
Tenhle film jsem měl v merku od chvíle, kdy jsem slyšel soundtrack ke Kill Bill 2, kde zazněla jedna z Bacalovových skladeb k tomuto filmu. A vzhledem k tomu, že se stala i znělkou Tarantinova Video Archives Podcastu, tak každý díl jako by mi připomínal, že se na to mám podívat. No, mrkl jsem se až teď, když to bylo nahrané na kazetě hned za V kómatu, takže taky s německým dabingem a českým rychlodabingem. V tomhle případě to ale nebyla dobrá volba, protože Němci film značně sestříhali (ze závěrečné honičky je půlka!) a konec zčásti kvůli tomu nedával moc smysl. Rychlodabér Niňja pak zvuk nijak nemíchal, takže půlce dialogů není rozumět, protože nahrávka je tišší než zvuk filmu.

Jde o film o pomstě, neúnavném pátrání a Stockholmském syndromu. Mafiáni zabijí otce malého chlapce tím, že ho utopí v bazénu. Chlapec vyroste a začne se mstít. Jezdí na motorce, má věrného psího společnéka a slunce mu ozařuje jeho blonďatou hřívu. Bohužel Christopher Mitchum po svém otci nezdědil tajemný drsný sex appeal, takže vypadá většinu filmu jako tydýt. A prvních pár vražd mafiánských bossů proběhne velmi rychle na začátku. To přivede na stopu policistu Karla Maldena, který si tipne, že na řadě je další boss v podání Rafa Valloneho. A skutečně je, akorát Vallone má docela kliku a u dvou pokusů o vraždu Mitchum selže. Nic naplat, vymyslí nový plán. Plán, ve kterém důležitou roli sehraje Valloneho unesená dcera Olivia Hussey.

Když se nad tím člověk zamyslí, tak ono to moc nedává smysl celkově. Maldenovo pátrání po Mitchumově identitě a poté lokalizaci připomíná silně pozdější pátrání doktora Loomise po uprchlém Michaelu Myersovi - prostě nesouvislé scény, kde hvězda vystupuje jen, aby v tom měla roli. Zajímavější drama se odehrává mezi unesenou Hussey a mlčenlivým Mitchumem, ale rozuzlení celého příběhu je dost nesouvislé. Vůbec nemám problém s tím, že film není zrovna akční a dostaneme jen dvě honičky s motorkou (u obou hrají obě ikonické Bacalovovy skladby), ale ty neustálé prostřihy na to, co nezajímavého právě dělá Malden, docela rušily. Hlavně proto, že na Olivii Hussey, zejména v plavkách, se kouká milionkrát lépe. 6/10
PS. Zajímalo by mě, jak to ve skutečnosti bylo se vztahem Luis Bacalov - Sergio Bardotti. Tady je totiž také v titulcích podepsán Bardotti, ale na všech deskách je podepsán Bacalov a hudba chvílemi silně připomíná jeho soundtrack k Milano Calibro 9. To, co o tom vykládá Giancarlo Santi v rozhovoru v knize Fenomén italský western neberu vážně, tvrdí tam, že Bacalov byl nula, která se kryla za slavnějším Bardottim. Kdyby na LP nebyl jako skladatel podepsán Bacalov, tipl bych si, že úspěšný popový autor Bardotti dodal pár písniček a z komerčních důvodů byl uveden jako autor celého soundtracku, ale vinyl jeho jméno vůbec neuvádí. Španělské vydání soundtracku uvádí Bardottiho jako textaře dvou písní. Viz discogs.
a.k.a. Un verano para matar, Ricatto alla mala, Letní zabiják
Režie: Antonio Isasi-Isasmendi
Hrají: Karl Malden, Olivia Hussey, Christopher Mitchum, Raf Vallone, Claudine Auger, Gérard Barray, Gérard Tichy, Umberto Raho, Gustavo Re, Víctor Israel, José Nieto
Hudba: Luis Enriquez Bacalov, Sergio Bardotti
Španělsko / Francie / Itálie 1972

Žádné komentáře:

Okomentovat