čtvrtek 1. srpna 2024

'GATOR BAIT (1974)

Jižanské exploitation plné horalských negramotů, mokřin, krokodýlů, blbých tlustých šerifů, incestu a všeho, co si s americkým Jihem spojujeme.

V podstatě je to takový předchůdce Smrtelné kořisti, kde místo gumy Mikea Dantona máme Playboy modelku Claudii Jennings, hvězdičku exploitation filmů, která bohužel koncem sedmdesátých let zahynula při autonehodě. Už v tom film nad Smrtelnou kořistí vyhrává - v úvodních titulcích sledujeme Jennings v roli holky z bažin Desiree, kterak na lodi loví do pytle vodní hady holýma rukama. Netuší ale, že na ni čeká zástupce šerifa a jeho křupanský kámoš, kteří si s ní chtějí užít. Nejen, že evidentně nikdy neviděli takhle pěknou ženskou - nikdy asi žádnou jinou než svou mámu a sestru neviděli. Desiree je ale víc než schopná s lodí a oběma chlípníkům ujíždí. Nakonec je zatáhne do pasti, hodí na ně hady a ujede. Zástupce začne střílet všude okolo a nejen že si pod sebou potopí loď, ale zabije i svého kámoše. Ten pochází z rodinky ukázkových hillbillyů - bezzubý špinavý fotr, který pořádek v rodině udržuje bičem, jeden syn magor s brokovnicí, druhý tak nadržený, že se neustále snaží znásilnit svou vlastní sestru. Zástupce a jeho fotřík šerif jen krvelačné rodince vysvětlí, že jejich třetího bráchu zabila Desiree, a už se vydávají na cestu pomsty. Netuší ale, koho pronásledují, a jak snadné je z lovce stát se kořistí.

Jednoduchý námět, jednoduché provedení. Celé to bylo natočeno velmi lacině v exteriérech, v bažinách, v lese, jediná scéna se odehrává ve městečku. Herci většinou oscilují od příšerných až po poměrně dobré, kteří naštěstí dostali největší role, totiž špinavý tatík a magor s brokárnou. Ikonou filmu je ale Claudia Jennings. Ona prostě vypadá jako by zrovna odešla z focení pro Playboy, ale nějak se ten její nepatřičně perfektní vzhled k té postavě hodí. Samozřejmě jako herečka je příšerná, ale skoro nemluví, a divák jí proti té bandě dementů prostě musí držet palce. Už proto, že jí i tvůrcům je úplně jedno, že jí občas vítr odfoukne vestičku tak, že vidíme vše, čím ji příroda obdařila.

Překvapivé je, že tvůrci filmu jsou manželé, a v podstatě je film rodinný podnik. Skoro každý v titulcích má jméno Sebastian. I country hudba je z jejich dílny - k tomuhle typu filmu se ale hodí a ústřední písnička Desiree se mi líbila natolik, že mě mrzí, že není na YouTube k poslechu. I kameru překvapivě dělal sám režisér, scenárista, skladatel a bůhvíco ještě Ferd Sebastian, a zrovna u té jsem si říkal, jak je ten film pěkně natočen.

Škoda finále, které je dost nevyhrocené. Film prostě dojede do konce ve stejné náladě, jako byla většina filmu. I samotný závěr vlastně tu Smrtelnou kořist připomene, ale ne tak pamětihodně. S vypečenějším koncem to mohla být klasika hixploitation, takhle je to jen film, kde Playboy modelka kosí v lese křupany. 6/10

PS. V roce 1988 vznikla dvojka, kde hlavní roli dostala dcera Sebastianových. Už podle náhledů z Cinemageddonu jde o mnohem přímočařejší rape and revenge film (v tomhle k žádnému znásilnění nakonec ani nedojde), plný detailních záběrů na velká prsa "hereček", točený přímo na video.
PPS. Představitel tatíka s bičem Sam Gilman si o dvacet let dříve zahrál ve filmu s názvem Desirée s Marlonem Brandem v hlavní roli. 
a.k.a. Swamp Bait
Režie: Beverly a Ferd Sebastianovi
Hrají: Claudia Jennings, Sam Gilman, Bill Thurman, Douglas Dirkson, Clyde Ventura, Janit Baldwin, Don Baldwin, Ben Sebastian, Tracy Sebastian
Hudba: Ferd Sebastian
Scénář: Beverly Sebastian
Kamera: Ferd Sebastian
USA a Ferd Sebastian 1974

Žádné komentáře:

Okomentovat