pátek 24. března 2023

RUSTLERS' RHAPSODY (1985)

Tohle mě vážně příjemně překvapilo. Věděl jsem o tom už dlouho, ale režisér Policejní akademie a spojení osmdesátých let a westernové komedie ve mně moc důvěru nebudily. Ale po posledním Tarantinově podcastu jsem se rozhodl, že to zkusím, a neprohloupil jsem.

Film není jen převyprávěním klasického westernového příběhu v komediálním hávu nebo jen parodií westernových klišé. Už na začátku se dozvíme, že hlavní postava je postavou z béčkového seriálu ze čtyřicátých let. Zpívající kovboj ve směšné košili a klobouku, kterých má obří zásobu. A nejen to, tento kovboj si začne to, že je postavou v seriálu, uvědomovat. Když navštíví další městečko, kde spatří dalšího zbabělého šerifa, místního opilce, děvku se zlatým srdcem a prohnilé padouchy, dojde mu, že se mu děje pořád to stejné dokola, a podle toho se začne chovat. Nebojí se stát proti padouchům, protože ví, jak to dopadne. On je přece klaďák a oni padouši.

Na začátku jsem si říkal, že jak španělské lokace v okolí Almeríe a Granady rád vidím, k parodii béčkového amerického westernu 40. let by víc sedělo Monument Valley. Ale i z toho, že zřejmě kvůli rozpočtu se točilo ve Španělsku, si filmaři dokázali udělat srandu a do děje zapojili druhou bandu spaghetti westernových padouchů vedených Fernandem Reyem!

Většinou jsem se i docela dobře zasmál, dialogy jsou vtipné a chytře napsané, a většina obsazení je výborná. Tom Berenger opravdu vypadá jako kovboj z rodu Genea Autryho nebo Toma Mixe, Andy Griffith jako plukovník ovládající město (a žijící na McBainově farmě) je rovněž výborný, líbila se mi i představitelka jeho dcery Sela Ward, která si svou naivku dává také s chutí. Nejlepší ze všeho je ale G.W. Bailey, od kterého jsem ze začátku čekal variaci na jeho Rizza z MASHe, ale svého drbana, který se rozhodne stát se hrdinovým sidekickem, dává výborně a nejoblíbenější postavou filmu pro mě byl právě on. A nemůžu zapomenout na Patricka Wayna, Johnova syna, jako druhého kladného kovboje, který hrdinovi řádně zatopí.

Zatímco Petrolejářky, nevtipný a otravný film těžící z obsazení dvou superhvězd (více v dubnovém speciálu), běží na ČT pořád, tohle by si u nás uvedení určitě taky zasloužilo. Párkrát se v tom sice osmdesátky a sem tam trochu přízemní humor ozvou, ale působilo to na mě spíše jako dodané na poslední chvíli, aby se lidi, co nechytí všechny ty narážky na žánr, taky měli čemu zasmát. Film ale bohužel přišel ve špatnou dobu. O deset let brzo nebo o dvacet let později? Osmdesátá léta westernům prostě nepřála. Rustlers' Rhapsody i tak ale za vidění rozhodně stojí. 8/10
Režie: Hugh Wilson
Hrají: Tom Berenger, G.W. Bailey, Andy Griffith, Marilu Henner, Sela Ward, Patrick Wayne, Fernando Rey, John Orchard
Hudba: Steve Dorff
USA / Španělsko 1985

Žádné komentáře:

Okomentovat