Mezitím, co Quentin Tarantino ohlásil, že natočí jen deset filmů a dokončil desátý, začal dělat spoustu věcí, které naznačují, čemu by se mohl věnovat dál. Z veřejného prostoru totiž nezmizel. Napsal dvě knihy, a nejen to, společně s Rogerem Avarym založil vlastní podcast, ve kterém se oba filmaři a staří přátelé baví o filmech, které kdysi měli ve videopůjčovně. Vzhledem k tomu, že nespoilují, je možné si jednotlivé díly poslechnout bez většího rizika, že vám vyzradí něco, co by mělo zůstat utajeno. Zatím vydali osmnáct dílů, některé o filmech, které jsem viděl, většinou ne, a o mnohých jsem ani neslyšel. A na některé mě silně nalákali. The Last Run, o kterém mluvili v poslední epizodě, je jedním z nich.
The Last Run vypráví o vysloužilém kriminálníkovi (George C. Scott), který posledních devět let strávil na odpočinku v Portugalsku. Po posledním kšeftě se usadil, oženil a měl syna. Ten ale v raném dětství zemřel a jeho žena mu utekla. Scott po letech vezme další zakázku - dostat přes hranice prchajícího vězně (Tony Musante). Arogantní vězeň ještě přibere svou přítelkyni, a trojice se snaží dostat do Francie. Proč Scott přijal právě tento kšeft? A proč se někdo snaží dostat z basy právě Musanteho?
George C. Scott v době vzniku filmu zrovna dostal Oscara za Pattona, takže si na place mohl poroučet. Scénář přijal, protože mu připomínal staré filmy s Bogartem, a proto najal na režii Johna Hustona. Jenže ten chtěl scénář přepsat, takže ho vyhodil a najal Richarda Fleischera (a údajně se kolem toho ze začátku motal ještě John Boorman). S hlavní herečkou, Francouzkou Tinou Aumont, měl Scott rovněž neshody, takže ji taky vyrazil, a roli dostala Trish Van Devere. Zajímavostí je, že v době natáčení byla Scottovou ženou Colleen Dewhurst, která zde hraje prostitutku. Během natáčení se do sebe ale zamilovali Scott a Van Devere, Scott se rozvedl a vzal si Van Devere. Všechny tyhle změny a tahanice by mohly budit dojem, že film bude nesouvislý guláš. Ale podle mě to tak není a drží dobře pohromadě.
Vše se točí kolem hlavních tří postav, z nichž každá má svou osobnost, svoje cíle a svoje metody. Arogantní Musante jen nerad akceptuje, že se na svém útěku bez Scotta neobejde, drsný Scott vše bere jako poslední šanci něco v životě udělat, a Van Devere si vybírá toho silnějšího mezi dvěma muži, kteří ji mohou dostat do bezpečí. Všichni tři předvádějí adekvátní výkony, Musante mi tu vlastně vůbec nevadil, narozdíl od většiny jeho jiných rolí.
Pokud ale Scottovi scénář připomínal filmy s Bogartem, výsledek mnohem spíš připomíná dobové filmy Henriho Verneuila. Nejen evropským prostředím, ale i hudbou, kterou Goldsmith silně uzpůsobil evropským vzorům, takže zní spíš jako Francois de Roubaix, a celkově to působí spíš jako scénář pro thriller s Venturou, který se přeložil do angličtiny a obsazen byl Scott. Scott není Ventura, Fleischer není Verneuil, ale výsledek, naprosto přesně pomalý, naléhavý a mlčenlivý, působí jako z jejich dílny. Do toho přidejme skvělou honičku, kde Scott utíká v horské krajině hned dvěma autům, a napínavý konec. K dokonalosti leccos chybí, ale The Last Run určitě za pozornost stojí. 7/10
Režie: Richard Fleischer
Hrají: George C. Scott, Tony Musante, Trish Van Devere, Colleen Dewhurst, Aldo Sambrell
Hudba: Jerry Goldsmith
USA 1971
Žádné komentáře:
Okomentovat