neděle 22. ledna 2023

BABYLON (2022)

Ten režisér musí být magor..Šílený scény… slon měl sracku a asi 20 vteřin sral na chlapa, jinak magor tam sezral za živa krysu, ženská tam poblila nechutně chlapa, pak tam jinymu pocurala obličej , spousta krve , nahoty, vulgárních scén..(komentář z čsfd)

Za mě je režisér hlavně docela kopírka. Babylon je film, který se snaží o poctu Hollywoodu a filmu jako takovému, aniž by sklouzával k růžovým brýlím a líčení hodných nadšenců, kteří vyrábí bezvadné pohybující se obrázky pro masy vděčných diváků, namísto toho ukazuje Hollywood jako pěkně špinavé místo plné bohatých pokrytců, kteří se nad ostatní povyšují a přitom se na divokých večírcích sjíždějí drogami, tleskají pornografickým umělcům, rozdávají si to s děvkami přímo tam, nebo někde stranou, kde probíhají ty největší nechutnosti s nezletilými hereckými adeptkami. Není určitě náhoda, že filmový producent vypadá jako Harvey Weinstein, byť rovna v jeho případě tvůrci moc tu příležitost nevyužili a není to on, kdo se nechá pomočit a následně zabije zfetovanou šlapku. Zároveň ukazuje i odvrácenou stranu života sluhů a lidí snažících se u filmu prosadit, kteří ráno po večírku se vracejí na pár hodin se vyspat někam do slumu, aby se pak zase vrátili třeba na plac, kde panují šílené podmínky a jde tu doslova o život.

Hlavní postavy se vyprofilují hned z kraje - poskok Manny se snaží stát filmařem, herečka Nellie se vloudí na večírek, aby se pokusila stát filmovou hvězdou, a filmová hvězda Jack si užívá své slávy včetně mnoha milenek a několika nevydařených manželství. A do toho se mění doba a přichází nový vynález, který dějiny filmu naprosto změní - zvukový film. A kdo byl in včera v němém filmu, ten se zítra ve zvukovém může stát směšnou nechtěnou figurkou.

Potud dobré. Postavy jsou zajímavé, scény z natáčení filmů skvělé, ač to má tři hodiny, tak film nestihne vůbec nudit, a ač je pravda, že to mělo vlastně několik konců, když to opravdu končilo, byl jsem překvapen, že už. Z hlavních herců je jasně nejlepší Margot Robbie, která se do role naprosto živelně položila. Brad Pitt není vůbec špatný, ale občas některé monology o smyslu filmu, zvláště v kontrastu s tím, co jeho postava dělá, skřípaly, ale to bude spíš věc scénáře. Pitt pořád mluví o tom, že filmy by měly přinášet víc a že film je umění, ale jeho postava pro to, aby točil lepší filmy, vlastně nic nedělá. Ale je taky pravda, že nikdo jiný by asi neměl to charisma opravdové filmové hvězdy starých časů. Diego Calva jako Manny nehraje špatně, ale jeho postava je nejméně zajímavá, z hlavních rolí má on nejvíc plus a moc mě nebavil, vždy jsem spíše zbystřil, jak se na plátně objevila Robbie nebo Pitt. Anebo černošský trumpetista, který z toho jediný vyjde se ctí. Ve vedlejších rolích se objevují třeba Spider-man Tobey Maguire jako sjetý mafiánský boss nebo Flea coby producent v kravatě.

Co se týče divokosti a nechutnosti, ano, všechny věci z citovaného komentáře tu máme. Zvláště ale co se týče zobrazení sexu, na večírcích je sice dost nahých žen, ale kamera celé scény snímá v dlouhých dolly shotech, což znamená, že projíždí sem a tam, sleduje výrazné postavy a někde v kraji, kolem čeho rychle projede, si všimneme že je někdo nahý nebo tak. Naštěstí za celé tři hodiny nemáme třeba několikaminutovou sexuální scénu nebo tak něco. A pokud jste přežili Mr. Creosota v Monty Pythonově smyslu života, rozhodně přežijete, jak Margot Robbie poblije Williama Randolpha Hearsta. 
U celého filmu jsem měl ale pocit, že tohle už jsem všechno hodněkrát viděl, byť tam nikoho neposral slon a nežrali tam živé myši. Půlka filmu je převzatá z jakéhokoli filmu o natáčení filmů, druhá půlka je v podstatě klasický film noir s hrdinou zamilovaným do femme fatale, která svým nezodpovědným chováním ničí jeho i sebe. Dostaneme nakonec i gangstery, vraždy a scény s Tobey Maguirem dost silně opustí to zábavné prostředí natáčení a působí skoro až jako horor. Damien Chazelle navíc má silně nakoukaného Tarantina, takže když Pitta vidíme poprvé, předstírá, že je Ital, a Margot Robbie se na sebe jde podívat do kina, kam se dostane, protože pokladní přesvědčí, že je hvězdou filmu. V podstatě to můžu zakončit tím, že Babylon není špatný film, za vidění stojí, ale vlastně lépe uděláte, když se podíváte na následující:
Tenkrát v Hollywoodu (2019) - Pitt a Robbie, prostředí filmování
Sunset Boulevard (1950) - kdyby Pittova postava byla žena a děj by se odehrával o dvacet let později
Zpívání v dešti (1952) - vzpomínky na starý Hollywood, ukázka je přímo ve filmu
Gilda (1946) - femme fatale a hrdina v průseru
Hříšné noci (1997) - to jsem neviděl, ale je to údajně podobně ujeté a opět z prostředí filmu, byť jiné kategorie
Big Lebowski (1998) - hrdina v průseru, ujetost
Trhák (1980) - historky z natáčení
7/10
Režie: Damien Chazelle
Hrají: Brad Pitt, Margot Robbie, Diego Calva, Jean Smart, Jovan Adepo, Li Jun Li, Lukas Haas, Flea, Tobey Maguire, Samara Weaving, Olivia Wilde, Olivia Hamilton, Eric Roberts, Joe Dallesandro
Hudba: Justin Hurwitz
USA 2022

2 komentáře:

  1. Souhlas. K tomu výčtu filmů bych ještě klidně přidal Caligulu kvůli přepálenýmu zobrazování všeho toho zvěrstva a dekadence (tím spíš asi Showgirls, ale ty jsem neviděl) a snad i Ciminova Lovce jelenů a Nebeskou bránu kvůli ambicím a velikánskýmu tématu, který ale ve výsledku strašně převážilo nad uvěřitelností postav. I když se na konci Babylonu snažili na poslední chvíli ždímat ze mě emoce, já jsem - na rozdíl od Mannyho - neměl před očima tu krásu filmu, jeho minulost a budoucnost, ale právě jenom ty sloní sračky, zvratky, fetování a šukání každýho s každým. Z toho mi slza fakt neukápla. To je právě největší problém toho filmu - na jednu stranu se snaží za každou cenu zobrazovat zvrácenosti ze zákulisí a zároveň ukázat sílu filmu, aniž bych z toho cejtil, že ten režisér má k tý době jakejkoli vztah. Jenže to nic nemění na tom, že vizuálně je to jeden z nejkrásnějších a nejlíp natočených filmů, co jsem kdy viděl. V tomhle ohledu vážně snese srovnání s Kubrickem (osvětlení) a Scorsesem nebo Altmanem (tebou zmiňovaný četný dolly shoty). Takže aspoň jednou by to člověk vidět měl a jsem rád, že takový filmy se ještě točí.

    OdpovědětVymazat
  2. Jo, ten závěr byl hrozně na sílu. Pokud by to v něm jen vyvolalo vzpomínky na starou dobu, budiž, ale to "uvědomění, že byl součástí něčeho velkého, co přetrvá"... proč, že vidí barevný film? A pokud jsme začali tím, že vidíme, co se Mannymu promítá v hlavě, kde se tam vzal Indiana Jones nebo Terminátor 2?

    OdpovědětVymazat