čtvrtek 29. října 2020

OIK'S OUT OF GRAVE RISING OCTOBER SPECIAL část 8


Christopher Lee se letošním speciálem zatím jen mihl, tak abychom ho viděli trochu víc.

LA FRUSTA E IL CORPO (1963)


Mario Bava je zpátky. Každý rok jsem viděl nějaký nový horor od něj a pokaždé se mi líbil snad i víc než ten předchozí. Prokletí smrti mě nadchlo, Black Sabbath ještě víc, ještě víc pak Maska démona, a co Bič a tělo? Mario Bava a Christopher Lee, nekupte to! Ale řekněme, že tři zmíněné filmy překonány nebyly.


Příběh se odehrává kdesi na východě Evropy v prostředí jediného domu, mezi pár členy jedné rodiny, ke které se vrací její černá ovce, sadistický Kurt, bývalý snoubenec novomanželky jeho bratra, muž, který utrápil k smrti svou předchozí milenku. Zatímco všichni Kurta otevřeně nenávidí, od starého otce přes sestřenici Katju (Ida Galli pod nezvyklým pseudonymem Isli Oberon), bratra Cristiana (Tony Kendall) i staré služebné, pocity jeho exsnoubenky Nevenky (Daliah Lavi) se možná trochu liší. Kurt ji zastihne samotnou na pláži, zbičuje ji a znásilní. Následně je zavražděn! Co, já chtěl vidět Christophera Leeho a oni ho oddělají už po dvaceti minutách? Jenže brzy to začně vypadat, že se Kurt vrátil z mrtvých, aby se pomstil, a v nočních můrách trápí hlavně Nevenku...


Scénář napsal Ernesto Gastaldi a je to znát... Protože cestičky odtud vedou přes Il dolce corpo di Deborah a Cosi dolce... cosi perversa až k Lo strano vizio della Signora Wardh! Pořád týž scénář dokola. Motiv sadistického milence, kterého hrdinka k smrti nenávidí i miluje zároveň, a trpí masochistickými sklony, najdeme i tady. Konečně, všechny zmíněné filmy, včetně tohoto, produkoval Luciano Martino. A dá se říct, že ač si Bava možná mezi Okem ďábla a Šesti ženami pro vraha odskočil zpátky ke gotice, pokud bychom chtěli, můžeme tenhle film označit jako gotické giallo. Proč ne. Máme tu záhadu, vraždy, a na konci nečekané rozuzlení.


Bava to ale točil jako čistý horor, a zvláště díky jeho práci s obrazem, barvami a světlem dělá z nepříliš zajímavého, romantického příběhu hypnotizující záležitost. Ta historka by se dala odvyprávět v polovičním čase, ale Bavovo budování atmosféry je perfektní. I herci jsou vybráni tak, aby esteticky seděli - Daliah Lavi i Ida Galli jsou až nadpozemsky krásné, Christopher Lee ošklivý a uhrančivý zároveň, Luciano Pigozzi jen ošklivý, ale přesně tak, jak žádá děj. Hrdina mohl být tedy vybrán lépe, snad ani ne vizuálně, jako spíš co do působivosti. Tony Kendall charismatu holt moc nepobral. Ale kladné hrdiny Bava nikdy moc neřešil, ostatně mu na hercích nijak moc nezáleželo.


Hudbu složil Carlo Rustichelli, a byla mi moc povědomá. Bava ji totiž použil o tři roky později v Prokletí smrti znovu.


Bič a tělo je standartní bavovská hororová podívaná, do výše zmíněných filmů jí však chybí zajímavější scénář. Christopher Lee, Daliah Lavi a hlavně vizuální a zvuková stránka to ale táhnou nahoru. Slušných 7,5/10.


a.k.a. The Whip and the Body, What!, The Night is the Phantom
Režie: Mario Bava
Hrají: Daliah Lavi, Christopher Lee, Tony Kendall, Ida Galli, Luciano Pigozzi, Harriet Medin, Gustavo De Nardo, Jacques Herlin
Hudba: Carlo Rustichelli
Itálie / Francie 1963

Žádné komentáře:

Okomentovat