neděle 1. listopadu 2020

SPAGVEMBER 2020

Hororový speciál jsem letos zakončil už po osmi filmech, oproti loňsku jsem na horory moc neměl náladu. Uvidíme, jestli zvládnu aspoň těch deset spaghetti westernů během listopadu, jak jsem si je sveřepě naplánoval už loni, předloni a asi i rok předtím. A nikdy jsem to k desítce nedopracoval - loni jich bylo pět, předloni tři, v roce 2017 pět. Takže buď se to letos povede, nebo budete opět svědky selhání mého snažení v dodržování plánů. Inu, plány jsou hezká věc a život druhá.

Pokud byste se chtěli zapojit a nevěděli, kde najít filmy, mnohé jsou i online. Třeba na tomto kanále: Grjngo.  

A sem budu psát, co jsem viděl. Na nové kousky přibudou tradiční recenze.

Na začátek jsem si vybral film, který jsem nikdy v životě neviděl.

1. Tenkrát na Západě (1968)
A lepší začátek jsem si nemohl přát!

2. Arriva Sabata (1970)
Článek bude.

3. The Stranger Returns (1967)

Klasika.

4. Dny hněvu (1967)
Viděno po letech. Scénář není nic moc, splácává několik věcí dohromady (co ty kraviny o bouchačce Doca Hollidaye?), Scott se proti Talbymu otočí hrozně rychle a s nepřesvědčivou motivací. Ale i když je Gemma ve svém nejprotivnějším módu, Lee to drží, a od objevení Ala Mulocka to pěkně odsýpá.

5. Mimo zákon (1968)
Páteho listopadu a jsem v půlce svého plánu! Ale řekl jsem si, proč to nezkusit. Opravdu zkusit dát spaghetti western každý den. Klidně věci, které jsem už dávno chtěl zopakovat. Zatí mi to drží, jsem na home office a nikam se nedá chodit, takže času je celkem dost a chuť zatím taky.
Mimo zákon je v plné verzi celkem dobrý western, i když banda zlosynů se chová dementně, stejně tak obyvatelé městečka na konci filmu, kdy je prostě bylo potřeba všechny vystřílet. Lee v trochu netypické roli je skvělý, Lionel Stander jde až na to, jak zahrál svoji smrt, která vypadá spíš jako epileptický záchvat. Film je pomalejší, občas trochu moc, ale proměna Cleefovy postavy je díky tomu věrohodná. A Sabato mě tu kupodivu neštval zdaleka tolik jako Gemma včera, možná i proto, že oproti sestříhané verzi je v plné díky spoustě scén, v kterých není, více v pozadí.

6. Pro pár dolarů navíc (1965)
Jeden den jsem neměl čas, ale pokračuju a s těmi nejlepšími - zvláště s Lee Van Cleefem.

7. Muž proti muži (1967)
LVC FTW! 
 
8. Sentenza di morte (1968)
Včera jsem kvůli celkové únavě vynechal, a dneska jsem se taky nemohl soustředit. Moc práce, moc jiných starostí. Snad to zítra bude lepší.

9. Sette pistole per i MacGregor (1966)
Další dva dny jsem kvůli pracovní i jiné vytíženosti promeškal. (Ano, už i já mám čip v mozku. Covid ne.) Chtěl jsem něco, co jsem ještě neviděl, původně jsem si pustil His Name Was Holy Ghost s Garkem, ale zjistil jsem, že anglická stopa je v tak otřesné kvalitě, že tomu filmu vůbec nerozumím. Takže nakonec jsem zakotvil u tohohle. Článek bude.

10. Bůh odpouští, já ne! (1967)
Už jsem od začátku měsíce vynechal čtyři dny, ale jedu dál a už jsem opravdu zarovnal těch deset! Původně jsem si teda pustil pokračování MacGregorů, ale to bylo tak nevtipné, že jsem to vypnul po deseti minutách, a dal si místo toho jeden z nejtemnšjších, nejnásilnějších a nejkrvavětších špageťáků vůbec, který naše stanice běžně vysílají v odpoledních hodinách.

11. Velké ticho (1968)
Abych to zpoždění aspoň trochu dohnal, mrknul jsem dneska ještě na jeden. Měl jsem v plánu víc, ale uznejte, po tomhle už to nejde... 

12. Ringo se vrací (1965)
Prima věc, vrátit se k tomu, co jsem dávno neviděl, ale bylo to to, co mě k žánru přitáhlo a udrželo u něj. Nejlepší gemmovka, v HD kvalitě obraz přímo hypnotizuje.

13. Mrtví jezdci (1971)
Kdysi můj první dokončený překlad, načež film poměrně záhy vyšel na DVD. Občas trochu moc vztahové drama na úkor westernu, Charo Lopez je sice krásná, ale i tak od westernu čekám něco zdaleka jiného, než kozy, ale naštěstí žádné pokusy o humor a nakonec o sebe všechno dobře zapadá. Škoda, že Fabio Testi těch westernů natočil tak málo. 
 
14. The Road to Fort Alamo (1964)
Článek bude.

15. God in Heaven, Arizona on Earth (1972)
Článek bude.

16. Django, Kill! If You Live, Shoot! (1967)
Na bizarnost už jsem byl připravený, ale jaká je to nuda, to už jsem si nepamatoval. Přitom děj není úplně k zahození a některé scény jsou dobré. Camardiel je lepší jako zloduch než jako ožralý komický parťák hrdiny.

17. Ballata per un pistolero (1967)
Článek bude.

18. Boot Hill (1969)
Čím víckrát ten film vidím, tím víc ho mám rád, nebo spíš tím méně ho mám nerad. Viděl jsem ho asi tak desetkrát... Každopádně Hill a Spencer jen jako hostující hvězdy. Ze závěrečné přestřelky i v tom nejdelším sestřihu pořád něco chybí.

19. Django the Bastard (1969)
Zpomaluju, ale pořád jedu! 
 
20. To zvládnem, amigo! (1972)
Napůl zapomenutá spencerovka, a jistě právem. Vlastně by mi do ní i líp seděl třeba Gemma. 

21. Armáda pěti mužů (1969)
Mám pět dní zpoždění, ale dotáhl jsem to na dvacítku! Ale je fakt, že už to jde docela ztuha. Nejsem si jist, jestli se mi podaří do konce měsíce vidět aspoň pět dalších filmů. Z toho nejlepšího už jsem vybral, co se dalo, a dlouho jsem to neviděl, a když sahám do spodnějších regálů, už to napodruhé nebývá ono. A novinky mě mnohdy spíš zklamou. Mám udělat tu chybu, že bych se podíval na nějaký výškrabek ze dna? To bývá něco, co mě většinou na dlouho totálně odradí... Jinak Armáda pořád stejně dobrá.

22. Mannaja (1977)
Rozhodně jeden z těch lepších špageťáků, akorát mě teď při sledování pořád někdo rušil... Jinak film, který mě vlastně od spaghetti přivedl i k dalším italským žánrovkám, styl Sergia Martina se mi natolik líbil, že jsem od něj chtěl vidět něco dalšího. Jenže jeho jediný další spaghetti western, Arizona Colt Returns, nebyl v té době k dostání pro mě, tak jsem vzal zavděk signorou Wardh.

23. Nato per uccidere (1967)
A na závěr ještě jeden poslední. Článek bude.

ZLATÝ KOLT 2020
Nejlepší film: Tenkrát na Západě
(nominace Pro pár dolarů navíc, Velké ticho, Muž proti muži, Ringo se vrací)

Nejlepší režie: Sergio Leone (Tenkrát na Západě)
(nominace Sergio Corbucci, Giulio Petroni, Giuseppe Colizzi, Sergio Martino)

Nejlepší herec v hlavní roli: Lee Van Cleef (Pro pár dolarů navíc)
(nominace Henry Fonda, Klaus Kinski, Clint Eastwood, Giuliano Gemma)

Nejlepší herečka v hlavní roli: Claudia Cardinale (Tenkrát na Západě)
(nominace Rada Rassimov, Vonetta McGee, Femi Benussi, Charo Lopez)

Nejlepší herec ve vedlejší roli: Lionel Stander (Tenkrát na Západě)
(nominace Frank Wolff, John Steiner, Luigi Pistilli, Luciano Rossi)

Nejlepší herečka ve vedlejší roli: Nieves Navarro (Ringo se vrací)
(nominace Eleonora Brown, Martine Brochard)

Nejlepší hudba: Ennio Morricone (Tenkrát na Západě)
(nominace Bruno Nicolai, Luis Bacalov, Stelvio Cipriani, Guido a Maurizio De Angelisové)

Nejlepší souboj: Tenkrát na Západě
Nejlepší přestřelka: závěr v městečku (Pro pár dolarů navíc)
Nejlepší pončo: Clint Eastwood
Nejlepší němá role: Jean-Louis Trintignant (Velké ticho)
Nejlepší dvojice: Terence Hill a Bud Spencer (Bůh odpouští, já ne!)
Nejlepší padouch: Frank (Tenkrát na Západě)
Nejpřekvapivější oholení: Bud Spencer (Mimo zákon)
Nejkrvavější scéna: operace (Django Kill)

Žádné komentáře:

Okomentovat