sobota 23. března 2019

LA DECIMA VITTIMA (1965)

Dystopickou budoucnost většinou autoři 20. století (i dodnes) představovali jako totalitní společnost, kde jsou lidé naprosto ovládáni, případně jako svět, kde došlo ke katastrofě a lidstvo nemůže přežít. V podání Elia Petriho vypadá dystopie úplně jinak, ale možná ještě víc zneklidňuje. Není to svoboda, o co lidé přijdou - jsou to city. Ve světě tohoto filmu nikomu na nikom nezáleží, lidé se žení a rozvádějí jako na běžícím páse, nečtou už nic než komiksy, a největší vzrušení je hra, ve které jeden musí zabít druhého. Přežije lovec nebo oběť? Nevzrušeně k tomu přistupují nejen diváci, kteří sází, ale i samotní účastníci, o jejichž život či smrt jde. A vítěz dostane ohromnou sumu peněz, a o to tu jde.
Ve hře se tak proti sobě postaví na blond obarvený Marcello Mastroianni, zmítaný zde rovnou mezi třemi ženami, z nichž ani na jedné mu nezáleží, a Ursula Andress, jejíž snad úspěšný lov dokonce bude přenášet televize. Proto je nutné dostat Mastroianniho na určené místo, aby efektně padl mrtev před Koloseem (a televizními kamerami), zatímco kompars, tanečnice i samotná vražedkyně pronášejí reklamní slogan.
Po traileru na nového Tarantina jsem dostal chuť na něco ryze šedesátkového, a tohle bylo v tomhle ohledu dokonalé. Film je sice situován do budoucnosti, ale víte, jak to chodí - budoucnost většinou oproti době výroby filmu vypadá jinak jen v detailech. Jinak z toho křičí "vyrobeno v 60. letech". Od popové Umilianiho hudby, přes masky, účesy, kostýmy, dekorace, auta, až po stylizované záběry. Oba představitelé hlavních rolí jsou ikonami 60. let, Mastroianni nezvykle blond, ale z toho si ve filmu dělají legraci přímo, Ursula Andress tu vypadá snad nejlíp, co jsem jí kde viděl, a nejen její fackovací striptýz zakončený střílející podprsenkou na začátku filmu stojí za vidění. Film se samozřejmě co se týče vztahu lovce a oběti ubírá poměrně předvídatelnou cestou, ale stejně nelze odhadnout, jak to nakonec dopadne. Leč konec je vlastně tak mnohonásobně zakroucený, že to bylo až přehnané.
V první řadě je to tedy satira na konzumní společnost, pak až všechno ostatní. Šedesátkově zábavné, šedesátkově sexy, šedesátkově cynické. Šedesátky v kostce. Mirka Spáčilová by to zakončila šedesáti procenty, za mě to bylo i lepší. 7,5/10
a.k.a. Desátá oběť, The 10th Victim
Režie: Elio Petri
Hrají: Marcello Mastroianni, Ursula Andress, Elsa Martinelli, Massimo Serato, Salvo Randone, Milo Quesada, George Wang, Jacques Herlin, Ivan Scratuglia
Hudba: Piero Umiliani
Itálie / Francie 1965

3 komentáře:

  1. Petriho mám v hledáčku dlouho, jeho filmy často vypadají zajímavě. A jsem rád, že líbil i tobě. A jsem překvapený, že Ursulla nedostala klasického zprda, že neumí hrát. Takže shrnuto - další recenze co se mi líbila.
    P. S. Koukám, že tu začínají být trochu více artově zaměřené snímky. Doufám, že se v trendu bude pokračovat:).

    OdpovědětVymazat
  2. Jojo, třeba Flash Gordon nebo Supergirl jsou typický art ;) Na sociální dramata apod. u mě musí být nálada, proto jsem dosud neviděl ty Petriho filmy, které se běžně objevují v televizi (Podivné vyšetřování, Každému, co mu patří), stejně tak Dělnickou třídu úplně vyhledávat nebudu a postačí mi ten Morriconeho geniální pochod. Teď si nejsem jist, jestli Tiché místo na venkově s Nerem natočil taky on? To bude docela psycho... vysílané a zvukově zprzněné na MGM.
    (Na druhou stranu, na Přiznání policejního komisaře jsem v pondělí taky neměl extra náladu, pustil jsem si na netu jen kousek, abych zkontroloval dabing, a vydržel jsem u toho asi půl hodiny, tak pěkně se to poslouchalo...)
    Tak Ursula tady dostala "sprda" snad jenom za Rudé slunce, a to, jak o tom přemýšlím, proto, že ten film je pro mě o Bronsonovi a Mifunem a všechno s Delonem a Andressovou je tam navíc. A Ursula tam nedělá prakticky nic než že hystericky řve. Tady nepředvádí žádný velký výkon, ale dostala roli, do které se prostě dokonale hodí.

    OdpovědětVymazat
  3. Petri je skvělý režisér. Podivné vyšetřování i Každému, co mu patří jsou fantastické velice emotivní filmy v nichž G.M. Volonté podává nejlepší výkony jaké jsem ve filmech vůbec viděl. Bez prdele.

    OdpovědětVymazat