Jsem hrozně rád, že Clint Eastwood tenhle film natočil. Nejen proto, že bylo skvělé vidět ho v kině, a nejen to vidět ho v kině neskutečně válet ve věku, kdy jiní čekají na smrt v LDN. Když před jedenácti lety přišlo Gran Torino, všichni věřili tomu, že jde o Clintovo sbohem hraní. Pár let jen režíroval, a pak se objevil film Zpátky ve hře. Který byl poněkud nepřesvědčivý. Skoro to vypadalo, že Clint hereckou kariéru zakončí filmem, v němž karikuje sebe sama, naštěstí je tu Pašerák... Přičemž vůbec by nevadilo, kdyby to nebyl jeho poslední film a ještě něco přišlo - ale pokud je, je dobré rozloučit se v plné síle.
Děj je na motivy skutečnéhi příběhu staříka, který na stará kolena začal pašovat drogy pro drogový kartel. Filmový děj je samozřejmě proti skutečnosti upraven - zatímco u Sullyho zůstala jména a u Paříž 15:17 si skuteční hrdinové ve filmu zahráli sami sebe, zde bylo vše upraveno a Clintův hrdina se jmenuje jinak než jeho reálný předobraz. Invencí scenáristy je rovněž i rodinné pozadí, které je důvodem Earlova chování. Earl věnoval celý život práci zahradníka a kvůli tomu přišel o svou rodinu, která ho odvrhla. Na stará kolena zkrachuje, nemá kam jít, tak se chopí šance, byť předestřené podezřelým Mexikánem. Dealeři mají ze seniora v otřískaném autě docela obavy, než zjistí, že je jako pašerák ideální. Kdo by podezíral starce nad hrobem, bělocha bez záznamu v trestním rejstříku, že by převážel kontraband?
Po stopě kartelu jde FBI představovaná Bradleym Cooperem a jeho šéfem Laurencem Fishburnem, oba jsou tu ale do počtu. Tohle je Eastwoodův film beze zbytku. Centrem je umanutý stařík, který si prostě vždycky všechno dělal po svém, a necouvne ani před naštvanými mexickými gaunery. Přestože trailer sliboval spíše temný thriller, většina filmu se nese v lehkém duchu. Clint jede nekonečnými dálnicemi se svým nákladem, prozpěvuje si se svým rádiem, cestou staví na pumpách a ve snack barech, potkává staré známé, a když ho náhodou zastaví policie, dokáže vše ukecat. Dokonce dojde na scénu, kdy boss Andy Garcia Clinta pozve do svého sídla, kde se koná večírek plný alkoholu, drog a prostitutek, přičemž dvě Clinta odvedou na pokoj! Naštěstí se nikdo nesnaží předstírat, že Clint je nějaký věčně mladý borec, takže v této scéně se shání po lécích na srdce, a vůbec když se dostane do nějaké svízelné situace, je mu jasné, že ji nemůže řešit násilím a kolikrát radši couvne. V mnohých momentech film zvážní, v některých i zdrsní, konec samozřejmě už nemůže zůstat v onom lehkém duchu první poloviny, ale přesto je film oproti trailerovým slibům mnohem příjemnějším zážitkem, než jsem čekal.
Clint si tu samozřejmě neodpustí pár nekorektních vtipů, které sedí k tomu, že jeho postava je člověk ze starých časů. Dnes ale působí jako svěží vítr. Což je sice trochu smutné, když urážky působí jako svěží vítr, na druhou stranu nic z toho "nekorektního", co Clint řekne, vlastně není míněno ve zlém, ani pozdrav "čau lesby" ani "tak já vám holt pomůžu, negři." Rýpání do mladá generace závislé na telefonech je pak dost trefné.
Nijak se nedémonizuje ani drogový kartel. Gauneři sice zpočátku pouští hrůzu, ale mnozí se v průběhu děje s Clintem skamarádí. Partičku z první garáže jsem si dokonce celkem oblíbil. Co je trochu na závadu je to, že člověk má po zhlédnutí trochu dojem, že z morálního hlediska je pašování drog celkem ok. Prostě práce s poněkud drsnějšími pravidly než jinde.
The Mule samozřejmě není Gran Torino. Ale ani to zdaleka není Trouble with the Curve. Clint tu nehraje karikaturu sebe sama, ale plnohodnotnou postavu. Až jsem kolikrát zapomněl, že sleduju Clinta Eastwooda a prostě jsem sledoval Earla. Dvě hodiny utečou jako voda, a když z rádia zrovna hraje písnička, kterou znáte, přistihnete se, že si prozpěvujete s ní i s Clintem. Zatím jsem z Eastwoodovy strany nezaznamenal žádné řeči o tom, že v Pašerákovi hrál naposled - že bychom se někdy přiště dočkali něčeho dalšího? 7,5/10
a.k.a. Pašerák
Režie: Clint Eastwood
Hrají: Clint Eastwood, Bradley Cooper, Dianne Wiest, Taissa Farmiga, Michael Pena, Laurence Fishburne, Andy Garcia, Alison Eastwood, Robert LaSardo
Hudba: Arturo Sandoval
USA 2018
Scénář by potřeboval řádně dopilovat, ale jinak je to jedna z jeho nejlepších rolí co se výkonu týče. Na Clinta se vždycky člověk dívá jak na Clinta, ale tady je opravdu starej pašerák.
OdpovědětVymazat