Martinova gialla s Edwige Fenech v hlavní roli většinou bývají přesilovka "vystrašená Edwige proti celému světu". Tenhle film takový zdaleka není. Věděl jsem už dávno, že je jiný, ale stejně jako Amuck je proslulý lesbickou scénu Bouchet + Neri, tenhle je proslulý hlavně lesbickou scénou Fenech + Strindberg. Takže jsem čekal hodně násilí a hodně nahoty a dostal jsem...
Dostal jsem překvapivě propracovanou psychologickou hru o dvou zvláštních lidech. On se opájí bývalou slávou spisovatele, ve skutečnosti je alkoholická troska neschopná psát, trpící Oidipovským komplexem a otevřeně nenávidící svou ženu. Ona je psychicky zlomená, trpí pod násilnými výbuchy svého muže, který ji veřejně ponižuje, a děsí se jeho kocoura, ale jsme v giallu, šestý smysl nám říká, že ani ona nebude tak úplně bezbranná oběť. No a v okolí se začne vraždit. Všechny nitky směřují na jejich zámek, ale jak je to doopravdy?
Film začíná večírkem s hippíky, obtěžováním černé služky a tancem jedné holky nahoře bez na stole, zatímco všichni zpívají. Trochu jsem se bál, že první polovina se bude dlouho motat v těchto zvrhlých večírcích, ale film je mnohem komornější, což je dobře. Zatímco v Mrs. Wardh jsme viděli během půl hodiny hned šest nahých scén a hrdinku nahou hned čtyřikrát, tady, ač film působí na první pohled ještě erotičtěji, nahoty zase tak moc není. Edwige Fenech se objeví až asi po půl hodině a poprvé její nahé tělo spatříme až někdy po hodině filmu! I ta lesbická scéna je natočena poměrně krotce. Edwige tu má krátké vlasy, ale především tu je oproti naivní Mrs. Wardh a labilní Jane z All the Colors of the Dark inteligentní, sebevědomá, má své cíle a z nikoho si nic nedělá. Ze začátku se zdá, že bude citlivou postavou, která bude morální podporou Irene v podání Anity Strindberg, ale je to skutečně tak?
Film ale tentokrát táhne především Anita Strindberg. Na jednu stranu ji člověk lituje a cítí s ní, na druhou cítí, že ani ona není úplně v pořádku. Je zvláštní, že tento film je tolik postaven na hercích a na jakých - Pistilli byl divadelní herec, jasně, ale od modelek Strindberg a Fenech by tak silné výkony asi nikdo nečekal. Byť obě i v ostatních filmech předvedly, že herecké nadání bezpochyby měly. Vedlejší role děj spíše jen doplňují, zklame minimální prostor pro Ivana Rassimova a Danielu Giordano, byť oba potěší. Dekadentní atmosféru starého polorozpadlého zámku pěkně dokresluje Nicolaiova hudba, ne tak zapamatovatelná, ale přesně sedící. Mimochodem, film volně adaptuje povídku Černý kocour od Edgara Allana Poea. Pokud ji znáte, vyvrcholení vás moc nepřekvapí - pár překvapení si ale film v záloze ponechává.
Your vice atd. je zajímavý a dobrý film, ovšem nejlepší giallo Sergia Martina to bezpochyby není. Pokud chcete maskovaného vraha a brutální vraždy, sáhněte radši po La coda dello scorpione nebo Torsu. Pokud chcete skutečně děsivého Ivana Rassimova, sáhněte radši po Tutti i colori del buio. Pokud chcete velkou roli často obnažené Edwige Fenech, sáhněte radši po Mrs. Wardh (nebo i po těch Barvách). V Mrs. Wardh i v Barvách a konečně i ve Škorpionovi bylo i více fascinujících scén, obrazů, všechny tři jsou lepší audiovizuální zážitek. Your vice je spíše dezert pro toho, kdo už to všechno viděl a chtěl by zkusit něco trochu odlišného. 8/10
DVD: Pořídil jsem si, kvůli zajímavým bonusům, DVD vyšlé ve Velké Británii, shodné s edicí na Blu ray, jen tedy v SD. Kromě filmu, nabízeného v anglické i italské verzi, s anglickými titulky (překvapivě když pustíte italskou verzi, uvidíte úvodní titulky v italštině, a při anglické v angličtině s alternativním názvem Gently Before She Dies), je tu několik zajímavých a obsáhlých bonusových dokumentů - nový rozhovor se Sergiem Martinem (32 minut), zhruba stejně dlouhý dokument o filmu, převzatý z amerického vydání společností NoShame, za účasti Sergia Martina, Edwige Fenech (v roce 2005 vypadající o dvacet let mladší) a scenáristy Ernesta Gastaldiho, dokument o režisérově kariéře, dokument o kariéře Edwige Fenech a komentář Eliho Rotha o tom, jak ho Martinovy filmy ovlivnily. Martino, Fenech a Gastaldi samozřejmě mluví italsky, takže k dispozici jsou titulky. Navíc jak se mi moc nelíbil jejich obal s novým designem, i tady se dá otočit a druhá strana obsahuje původní obrázek z plakátu, což vypadá mnohem lépe. DVD je ve formátu NTSC, zřejmě aby nebylo nutné zrychlení oproti Blu Ray. Zvuk je v originálním monu.
a.k.a. Your Vice is a Locked Room and Only I Have the Key, Excite Me, Eye of the Black Cat, Gently Before She Dies
Režie: Sergio Martino
Hrají: Edwige Fenech, Anita Strindberg, Luigi Pistilli, Ivan Rassimov, Angela la Vorgna, Daniela Giordano, Riccardo Salvino, Marco Mariani, Franco Nebbia
Hudba: Bruno Nicolai
Lehce na motivy povídky Edgara Allana Poea
Itálie 1972
Opět výborná recenze, navadil si mě:). Jinak jsem se u tohofilmů bál, že to s nahými scénami bude stejné jak v Torsu, ale naštěstí jsi mé obavy rozptýlil.
OdpovědětVymazatP . S. Co to má Ivan Rassimov proboha za paruku?
OdpovědětVymazatOn ten film působí úchylněji a psychedeličtěji ze screenshotů než jaký je. Podle některých screenshotů jsem měl pocit, že to bude ještě mnohem psychedeličtější než All the Colors of the Dark, což mi přišlo skoro nemožný :) Není. Co do nahoty je Torso od Martina asi nejodvážnější, i víc než Wardh, kde toho většina je spíš převlékání. A je fakt, že Fenech působila i nahá poměrně elegantně, narozdíl od kohokoli z Torsa, které tak působí sprostěji. Šmarja, do jakýho tématu jsem to zas zabřed?
Martino Rassimova obsazoval efektně, ale vždycky jen jako nebezpečně vyhlížejícího člověka. Jednou modrý kontaktní čočky, podruhý paruka, která (minispoiler) ani nemá význam. Zajímalo by mě, jestli Rassimov hraje někde v giallu normální lidi - pár jich s ním ještě mám, ale nechám si je na jindy ;) Teď chystám halloweenskej speciál a musím konečně mrknout na Perfect Blue ;P