úterý 24. října 2017

DA CORLEONE A BROOKLYN (1979)

Minulý týden nás bohužel opustil Umberto Lenzi. Tohle se neřadí mezi jeho nejlepší filmy, a nejen proto, že Umberto už tady nějak není tak drsný jako dřív. Maurizio Merli v hlavní roli, čekal jsem tedy, že se mafie a policie budou rubat hlava nehlava. A ono je to tentokrát postaveno více na příběhu. Což samozřejmě není špatně! Jenom, jsa vycvičen předchozími Lenziho poliziesky, jsem očekával každou chvíli brutální pomstu ze strany mafie na některé postavě a těm kladným jsem předvídal brzkou, ženám krutou smrt. A nic. Tedy ne nic, ale tentokrát žádné vrakoviště a šrotování aut i s posádkou, žádné znásilňování klacky, žádné škrcení kabely.
Mafián Baresi se zdejchnul do Ameriky, zatímco doma je podezřelý z vražd konkurenčních donů. Zatímco Maurizio Merli shání důkazy, Baresi se snaží zlikvidovat svědky, kteří by ho mohli identifikovat. O jednom si myslí, že ho zastřelila policie, ale on ve skutečnosti žije. Merli se ho proto snaží přesvědčit, aby s ním odletěl do Ameriky a potvrdil Baresiho identitu. Kdo přirovnával mafii k chobotnici? Má dlouhá chapadla a dosáhne všude? Mafie je hydra. Jednu hlavu odsekneš a hned naroste jiná. Takže cesta do Ameriky se pěkně protáhne...
Akce je docela málo, na začátku krátká honička a pak sem tam přestřelka. Nejdrsnější smrt je upálení jednoho gangstera v garáži (Maurizio jako hasič pobavil, jak si to tam v klídku postříká minimaxem), jinak se jenom střílí. Film tentokrát více stojí na postavách, ale z těch hlavních právě jen Maurizio dokáže nějak zaujmout. Druhá hlavní postava, mafián Scaglia, je hraná absolutně nevýrazným hercem. Stejně tak mafián Baresi, hraný zpěvákem Mariem Merolou, není příliš přesvědčivý. Z obsazení mě vlastně více zaujali Venantino Venantini a Laura Belli, protože oba tu potká poměrně netypický konec. Totiž žádný. Venantini je klaďák (až dokud Merli neodjel z Palerma, kde byl Venantini policejním šéfem, jsem tomu odmítal uvěřit), a Belli, ač Merliho bývalé ženě, nikdo nezkřiví vlas! A ještě si zařídí v honičce na dálnici. Což je možná trochu spoiler, ale to hlavní vám nevykecám. Ale asi to v průběhu filmu odhadnete. Ten film je totiž hodně odhadnutelný dopředu.
Prostě od Lenziho je člověk zvyklý na jinou dávku akce, a vlastně i zábavy. Ne, že bych se tak moc nebavil, ale nebylo to už ono. Ani Micalizziho hudba nebyla nějak výrazná. Je zvláštní, že ze všech Merliho akčňáren tu běžela právě tahle a Krutý Řím, obě ještě za totáče. Není to ztráta času, ale když poliziottesco od Lenziho, tak Almost Human, když od Lenziho s Merlim, tak Napoli violenta. 6/10
a.k.a. Od Corleone až pro Brooklyn, Sicilský boss, From Corleone to Brooklyn, The Sicilian Boss
Režie: Umberto Lenzi
Hrají: Maurizio Merli, Mario Merola, Van Johnson, Biagio Pelligra, Laura Belli, Venantino Venantini
Hudba: Franco Micalizzi
Itálie 1979

Žádné komentáře:

Okomentovat