OPERAZIONE PAURA (1966)
Jak moje první setkání s Mariem Bavou nebyla moc přesvědčivá (Herkules v podsvětí dobrý, ale spíše náhodné setkání, Ostrov děsu bída), v poslední době se ze mě stává Bavaholik. Jeho gialla jsou většinou minimálně zajímavá, ale na poli gotického hororu ukazuje, že tam byl králem. Teď potřebuju vidět jeho filmy s Leem a s Karloffem (ten jsem kdysi nedokoukal, ale byl dost děsivý, co si pamatuju), a moc mě mrzí, že nikdy nespolupracoval s Vincentem Pricem, to by bylo výborné spojení. Koukám, že mu nabízeli Krvavého barona, ale odmítl... škoda. (Myslím na hororu. Bava režíroval film s Pricem jménem Dr. Goldfoot a jeho sexbomby, ale to snad radši ani nechci vidět.)
Děj se točí kolem malé vsi kdesi daleko od civilizace (vzhledem k platbě v korunách a jménům tipuji někde v Rakousku), kam přijíždí soudní lékař a policejní komisař, aby vyšetřili záhadnou smrt mladé ženy. Vesničané ovšem nechtějí spolupracovat, jsou pověrčiví, vystrašení a přestože lékař ani komisař jejich báchorkám nevěří, začínají se kolem nich dít podivné věci... Mimochodem, obsah na DVD od Řitky je nějak mimo. Žádné sedmnácté století, žádná Transylvánie, film se odehrává v roce 1907.
Příběh sám jako obvykle u Bavy není zrovna něco světoborného, ovšem atmosféra, jakou Bava dokáže vytvořit, je vskutku pohlcující. Na celý film jsem se díval s vytřeštěnýma očima a vždycky když se ozvaly ty čtyři tóny hrané na zvonkohru, přejel mi mráz po zádech. Co se stalo v té vesnici? Kdo je ta děsivá dívenka a proč se lidé, kteří ji spatří, vyděsí tak, že se raději zabijí? Co se skrývá v záhadné polorozpadlé vile a co skrývá její majitelka? Co s celou záhadou mají společného místní čarodějnice a podezřelý starosta?
Zpočátku jsem si myslel, že půjde o nějaký komplot a podfuky, jenže nejsme v giallu (i když kupodivu jsem někde tento film viděl tak označený), jsme v gotickém hororu, takže tady jsou doma skutečně nadpřirozené jevy, duchové a podobně. Blonďatá holčička, zjevující se ve vsi, je skutečně děsivá, pak už stačilo jen aby se ozvala ta její znělka a vstávaly mi vlasy na hlavě. Vůbec děsivé jsou ale skoro všechny postavy, čarodějnice, starosta v podání zcela holohlavého a tím ještě strašidelnějšího Luciana Catenacciho, paradoxně nejméně děsivou postavu komisaře zde hraje Piero Lulli. Obsazení hlavních rolí se ale moc nepovedlo. Erika Blanc je jako hrdinka celkem v pohodě, ale Giacomo Rossi-Stuart je poměrně nudný jako vždy a svou roli spíše odběhal než odehrál. Ostatní herci naopak poměrně přehrávají, což občas sedí, občas trochu méně.
Bavovy filmy ale nejsou a nikdy nebyly postaveny na hereckých výkonech a ději, hlavní roli hraje, jak už jsem napsal, děsivá atmosféra. Bavovy filmy nejsou příběhy, ale noční můry. A tady dokonce dostaneme noční můru uprostřed noční můry! Kromě vynikající kamery a nasvícení důležitou roli hraje i hudba, kterou podle titulků složil Carlo Rustichelli... Ve skutečnosti jde ale o starší skladby, a to nejen jeho, ale i dalších skladatelů. Třeba ono děsivé cinkavé téma složil Armando Trovajoli. Člověka u Bavy ani nepřekvapí, že film vznikal na koleně skoro bez peněz a na hudbu nezbylo. Každopádně sedí. Film má jen 80 minut, takže uběhne jako voda a na nudu tu opravdu není prostor. Škoda slabšího obsazení, ale jinak je to zatím nejlepší Bava vůbec. 8,5/10
Zajímavosti: Děsivou holčičku hraje ve skutečnosti chlapec.
Luciano Catenacci ve filmu nejen hrál, ale také ho produkoval.
Že asistentem režie byl Lamberto Bava vás asi nepřekvapí.
P.S. Paradoxně nejlíp k filmu sedí český název, italský zní spíš jako něco modernějšího a anglický jako slasher.
a.k.a. Prokletí smrti, Kill, Baby, Kill!
Režie: Mario Bava
Hrají: Giacomo Rossi-Stuart, Erika Blanc, Fabienne Dali, Piero Lulli, Luciano Catenacci, Micaela Esdra, Giovanna Galletti, Giuseppe Addobbati, Valerio Valeri, Mirella Pamphili
Hudba: Carlo Rustichelli
Itálie 1966
Žádné komentáře:
Okomentovat