pátek 7. července 2017

JAROSLAV FOGLAR - SVORNÍ GAMBUSÍNI A JINÉ PŘÍBĚHY

Před několika lety jsem tu psal o knihách od Foglara s tím, že komiksy doplním později. Rychlým šípům už jsem se tu taky věnoval, a tady je ten zbytek.
Když jsem pořád tak, jako malý, listoval tím souborným vydáním Rychlých šípů, v ediční poznámce jsem se dočetl letmo o několika dalších komiksech, jež Foglar psal. Včetně třeba Kulišáků, z nichž tam byla i ukázka. Tehdy jsem si myslel, že se k tomu asi nedostanu. No a nedlouho na to jsem ve veřejné knihovně objevil tuhle knihu se zbytkem Foglarových komiksů, která vyšla nedlouho po Šípech a obsahuje ten zbytek. Tehdy mi to samozřejmě všechno přišlo skoro až dokonalé, i když jsem některými komiksy listoval raději než jinými. Očtené jsem je měl ale všechny. Podívejme se na ně dnešníma očima. Tedy budu spíš vzpomínat, ale některé části jsem si pročítal i po letech.

SVORNÍ GAMBUSÍNI
Vycházelo v časopise Správný kluk roku 1943, kreslil Bohumír Čermák. Ve výsledku nakonec jen roztažená historka o ukradeném míči a čtyřech klucích, kteří založí klub. Jediné jméno, které si vybavím, je Šikejz, což byl padouch (navíc jsem si ho pamatoval jako Fikejze a ne Šikejze). Takže spíše nepamětihodná, nijak extra kreslená záležitost. Vlastně do knihy navíc nově překreslená, původní verze vypadala naprosto odlišně.
Barč vs. Čermák
MEDVĚDÍ DRUŽINA
Opět jen dvě epizodky ze života jedné skautské družiny, skoro jako by to vypadlo z knihy Pod junáckou vlajkou. Opět nic, co by nějak výrazně utkvělo, snad jen obrázky. Fischer je klasik, jeho předchůdce, ve skutečnosti chlapec z Foglarova oddílu, mi ovšem nepřišel zase tak špatný. Medvědí družinu však záhy vystřídaly Rychlé šípy, což je asi dobře, byť kdyby byl tento seriál rozsáhlejší, nevadilo by mi to. (Zatímco Svorní gambusíni pokračování nepotřebovali.)
PIM A RED
Dobrodružný seriál o dvou klucích běhajících stále v trenýrkách, bojujících s bandity. Jeden z nich je Indián a mluví v infinitivech. Rasismus!! Ne, dělám si legraci. Docela mě to bavilo. Takové kratší dobrodružství rozsahu povídky. V šedesátých letech byl seriál nově překreslen pro časopis Tramp, ale naštěstí černobíle - naštěstí proto, že editor raději sáhl po původní verzi, ačkoli ta nová nevypadala špatně.
Dobrila (Vpřed) vs. Klička (Tramp)
ZA POKLADY STARÝCH INKŮ
Druhé dobrodružství Pima a Reda,v němž už ale dostali spíše vedlejší role a hlavní pozornost získává namyšlený "zálesák" Grizzly. Předchozí seriál kreslil chorvatský kreslíř Saša Dobrila, tento Václav Junek, jehož kresby se mi, ani v Rychlých šípech, nikdy příliš nelíbily. Seriál je navíc strašně rychle ukončen, hlavně kvůli komunistickému zákazu časopisu.
KULIŠÁCI
Olympia tímhle asi vypálila rybník BB Artu, který tak nemohl Kulišáky zařadit do žádné Velké knihy komiksů ABC :) Je fakt, že ke Strážcům by Kulišáci pasovali. Ale sem samozřejmě patří spíš. Foglar je evidentně netvořil moc rád, chtěl dělat Rychlé šípy. Stejně tak kresba Jiřího Krásla (nebo spíš malba) není nic moc. Moc schematické, málo živé, a půlka lépe předělaná jako Rychlé šípy.
K PRAMENŮM NEZNÁMÉ ŘEKY
Nijak moc propracovaný ani rozsáhlý dobrodružný seriál psal Foglar pro Mladou frontu, kde seriál kreslil Oldřich Jelínek z Dikobrazu. V 90. letech došlo k přepracování Miroslavem Schönbergem, který tomu dodal o dost atraktivnější formu. Až je škoda, že scénář není nijak moc dobrý.
Schönberg (Skaut-Junák) vs. Jelínek (Mladá Fronta)
VÁHY ŽIVOTA A SMRTI
Překreslená povídka, původně od Josefa Bíbra-Bikina, do knihy však upravena (tzn. totálně něco jiného). Nevypadá to špatně, ale trochu mi vadilo, jak se postavám obrázek od obrázku totálně mění obličeje. Prozaická verze je působivější, z tohohle myslím víc čpí ta agitka proti alkoholu. Ale proč nevarovat proti pití za volantem - v době, kdy povídka poprvé vyšla, to snad ještě ani nebylo zakázané.
Bíbr vs. Barč
PŘÍBĚH ZE TMY
První z totálně předělaných komiksů pro tuto knihu. Původní povídka je dost děsivá, je fakt, že původní verze komiksu naopak vypadala jako kreslené vtipy z časopisu Sorry, ale když jde o soubor existujících komiksů... takhle jde o prakticky vytvoření nového díla. Nové kresby vytvořil Michal Kocián a ne špatně.
Železný vs. Kocián. Za překreslení jsem na jednu stranu rád...
LOV NA NETVORA
Druhé nové zpracování povídky, která mě tentokrát nebavila nikdy. Ani v próze, ani v komiksu. Kociánova kresba mi navíc přijde trochu zmatečná v tom, že se jedná o jedno okénko a na něm několik výjevů.
Železný vs. Kocián, č. 2
BOJ NA ČERTOVCE
Pro změnu něco tradičnějšího. Opět skautská tématika, městská romantika. V hlavní roli sám Foglar. Existuje i druhá verze, vypadající něco mezi Trnky Brnky a obrázky devítiletého dítěte.
Zeman vs. Vincenc (Kometa). Toho Vincence snad nemysleli vážně
NYAM, NEJLEPŠÍ Z DOBRÝCH
Povídka připomíná příběh o Royovi z Hochů od Bobří řeky, akorát přesunutý do Jižní Ameriky. Na tomhle mi vždycky vadila Balákova malba, která sice vypadá poměrně realisticky, ale zato ošklivě a staticky.
NIKDY NEVZDÁVEJ
Z kreslených povídek asi nejlepší, byť předloha mi nikdy nijak hvězdná nepřišla. Tady to zachraňuje Grbavčicova kresba, která je skvělá. Realistická, dramatická, akční.
CHATA V JEZERNÍ KOTLINĚ
Tohle už je překreslený román a samozřejmě klasika. Stejně jako další dva komiksy, Záhada a Stínadla, není text do komiksu převeden úplně nejlépe, spousta textu a mnohé situace jsou provedeny dost zkratkovitě, ale desetiletému dítěti tohle vůbec nevadí. Dernet je asi nejděsivější Čermákův šílený dospělák vůbec. Jinak vlastním černobílý sešit s tímto komiksem, který jsem se však pokoušel podle barevné verze vybarvovat fixkami. Po dvou a půl stránkách mě to přestalo bavit. Také jsme měli se sestrou sešitové vydání románu s ilustracemi převzatými z komiksu, ale to jsme blbci rozstříhali a vybarvovali. 
ZÁHADA HLAVOLAMU & STÍNADLA SE BOUŘÍ
Záhadu jsme měli taky černobílou! Po filmu to byly asi první kreslené Rychlé šípy, co jsem viděl, ale tehdy mě to tolik neoslovovalo ještě. Kam ten sešitek ale jenom přišel? Vzhledem k tomu, že jde o stripy a mnohé kapitoly jsou zkráceny na pouhou stránku, tedy jediný řádek, vypadá komiks docela zkratkovitě, ale jako doplněk k románu bohatě stačí. Existuje i zcela nový komiks Tajemství Velkého Vonta, ale ačkoli jsem ho při práci ve skladu knih v ruce držel několikrát, vlastně jsem nikdy nezalistoval.
MODRÁ ROKLE, ZTRACENÝ KAMARÁD, JESKYNĚ SATURN
Tohle spíš mělo být mezi původními komiksy, z tohohle kniha vznikla až později. Saudkovy kresby, tolik se lišící o všeho ostatního z knihy, mě jako malého na jednu stranu děsily, na druhou fascinovaly. Škoda, že jak příběh postupuje, je děj čím dál slabší a slabší. Modrá rokle i Ztracený kamarád ještě jdou, ale Jeskyně už je docela slabota - a vlastně i kresebně. Foglar se už docela vykrádá a z členů příliš velikého klubu je vlastně jedinou výraznou postavou Denny, člověk si všimne ještě Romana a Špuntíka, ale třeba Altar a Barvín jsou dost do počtu. A trio Milda - Haryk - Fretka zdaleka nemá na Bratrstvo kočičí pracky.
Rychlé šípy byly a jsou ve Foglarově komiksové tvorbě jednička. Vydat ten zbytek ovšem byla záslužná myšlenka. Jen je škoda, že místo originálů nám na mnoha místech editor přináší zcela nové kresby, byť vhodnější. A to ještě nabitý doslov Noska - Windyho sděluje, že kdyby byl nalezen někdo, kdo umí kreslit jako Fischer, byly by překresleny i první tři příběhy Medvědí družiny! V posledních letech vyšlo všechno znovu v několika sešitech po stovce - až na Modrou rokli. Předpokládám, že kvůli problémům s právy. Kromě toho, pokud by sešit vyšel, kvůli spekulantům by se jeho cena pohybovala okolo tisícovky - jen proto, že je to Saudek.

Žádné komentáře:

Okomentovat