pátek 5. května 2017

10 LET SE SPAGHETTI WESTERNY

Deset let jsem snil o téhle chvíli. Deset let! Každou noc. Každou noc.
Feed s oblíbenými blogy, který mám tady v panelu, mě občas trkne k něčemu, co by mi samotnému nedošlo. V úterý vydala na své stránce Odpadlik123 článek, kde se rozepsala o tom, že je to přesně pět let, co viděla první spaghetti western, a jak jí to změnilo život. A já si uvědomil, že já mám letos taky výročí, ale desetileté. Respektive, že už to proběhlo. Někdy v únoru, přesné datum nevím. Pamatuju se jen, že jsem byl nemocný, trávil jsem dny u počítače a na čsfd jsem při vyhledávání westernů, které by mohly být dobré, našel Tenkrát na Západě. Italové? Nejlepší western? Už nevím, jak to přesně bylo, nějak jsem se odtamtud dostal k Malému unavenému Joe, a zkrátka a dobře jsem zjistil, že existuje celá řada zajímavě vypadajících westernů evropského původu, které se nazývají spaghetti westerny.
Předtím jsem toto sousloví slyšel v souvislosti právě s Malým unaveným Joe, o kterém táta u televize pronesl, že je to "špagety western". Tehdy (asi o rok dříve) mi to přišlo strašně vtipné. Až pak jsem si uvědomil, že se to vztahuje i na ty vážné filmy, a že už je to vlastně odborný termín. Pak jsem tedy viděl Tenkrát na Západě a můj život už nebyl jako dřív. :)
Co bych dělal, kdybych neznal Sartanu?
V mým nadšení mě tehdy podpořily i webový stránky, který jsem objevil. Z A Fistful of Westerns  jsem zjistil, jak rozsáhlé spaghetti westerny jsou, kolik jich je, kdo všechno v nich hrál... (Teď zjišťuju, že se tam autorovi některé filmy pod různými názvy množí). Na Shobaryho stránce jsem pak nacházel, co je lepší, co horší, na co bych se měl podívat v první řadě, na co bych se neměl dívat vůbec (to už jsem taky neposlechl).
Na světě jsou dva druhy lidí. Ti, kteří mají rádi spaghetti westerny, a ti, kteří kopou.
Mezi webovými inspiracemi bych asi neměl opomíjet Erlův blog, který jsem objevil v této době, a kde tehdy Erl psal mnohem víc a hodně právě o špagetách (skrze něj jsem vlastně postupně objevoval z Itálie snad všechno... spaghetti, giallo, poliziotteschi... Edwige Fenech, Franca Nera, ale třeba i japonský filmy s Mifunem, Katsuem či Nakadaiem...) dále Pinkass, který jsem objevil skrze aktivity bloggera Ady na fóru na lidech.cz, jak u westernů, tak u Clinta Eastwooda. Samotné filmy jsem sháněl po různu - tehdy frčelo Warfórum, takže klasika s Rapidsharem či Megauploadem, taky jsem hledal na googlu, až asi po roce jsem objevil Cinemageddon a založil si tam první z několika účtů (protože mi vždy leech převýšil seed).
No a mezitím jsem založil tenhle blog. Primárně ne za účelem seznámit českou veřejnost s tímhle fenoménem, pokud se pamatujete na ten otřesnej úvodní článek, co už jsem raději smazal, tak je vám asi jasné, že to tu původně ani žádné zaměření nemělo. Ostatně první záhlaví bylo se Šimonem a Matoušem. Pokud se nepletu, prvním spaghetti westernem, o kterém jsem (hned asi druhý nebo třetí den) psal, byl Django.
Takže deset let znám spaghetti westerny, viděl jsem jich něco ke sto osmdesáti. Teď už tři měsíce nic, ale zase naposled to byl monstrózní sedmifilmovej maraton, po kterým bych se nedivil, jestli jsem ze spaní dělal "pšššbum!" (to měl bejt takovej ten typickej špagetovej zvuk koltu). A film Tre pistole contro Cesare ukázal, že i teď lze najít kousek, který sice není nijak extra kvalitní, ale zato je zábavný a příjemný. Cíle a plány v tomhle ohledu nemám. Vidět úplně všechny se mi asi nikdy nepoštěstí. Film Crisantemi per un branco di carogne je asi ztracený nadobro. A až dokoukám všechny dostupné, co pak budu dělat? Co se zbytkem života? Budu si pořád dokola pouštět ty, které znám? Objevím něco nového? Oslepnu? A co Jan Tleskač?
Není nad rodinnou zábavu
Ještě jedna drobnost - je to čtrnáctistý článek, který tu publikuji (plus mínus). Tak náhodou to akorát vyšlo.
A kdo tu najde nějaký bilanční článek bez Claudie, dostane bod. (Vidíte, jak si ti hoši hezky tiše hrají?)

15 komentářů:

  1. No a já už se těším na na článek 20 let se spaghetti westerny:). Velká gratulace!
    P.S. Vidíš,stránka Cinemaggedon mě konečně dokopla k jedné žádosti o pomoc - nemohl by ses zeptat Kubasa, kde sehnal film Výtah s G. Georgem z roku 1984? Já ho nemůžu nikde najít skoro rok:(.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Šerif už mě předběhl a poradil víc než dobře. Na CG je zřejmě ten samej rip. Jenom dodám, že na YT je ten film taky, stačí vyhledat "Abwärtz 1984" nebo "Out of Order 1984". Našel jsem ho tam v němčině, angličtině i ve španělštině, ale titule nikde. Je tam ukázanej i VHSRip v němčině s EN titulky, což by byla ideální volba, jenže ty titulky jsou naneštěstí useknutý a filmu tam není ani půlka :-(

      Vymazat
  2. Zase není moc k čemu gratulovat :) Ale díky.
    Film Výtah - Kubaso se určitě podívá, já to zatím našel na surrealmoviez.info. Mělo by to být německy a anglicky.
    Download Links:
    http://www.ulozto.net/!mYt6knGxY/a1984-rar
    Rar Password: SMz2016

    OdpovědětVymazat
  3. Hlavní je, že Tě to baví, dělá radost a dává směr tvému volnému času. A kromě toho, to baví také nás, čtenáře a fanoušky. A to přece stojí za to. A nemá cenu se svazovat předsevzetími nebo se stresovat prodlužováním tradice a počítat roky a výročí. Takže naše velké díky :)

    ------------------
    A nedá mi to, ještě takové zamyšlení (není to vůbec rýpání, jen chci zprostředkovat svůj vnitřní pocit z některých vyjevených informací). Zkuste si představit situaci, že potkáte známého nebo kamaráda, kterému je asi třicet let, a on vám nadšeně sdělí, že loni zjistil, že existují Večerníčky! A že to vůbec neznal, že to našel nejdřív na internetu a že byl to pro něj zážitek. Jsem si myslel, že díky TV lidé viděli řadu spaghetti westernů už v ranném věku a v dobách, kdy neexistoval internet. Mě se zase stává, že najdu film, který jsem pětadvacet let neviděl a jen matně tušil nebo vzpomínal, že něco takového jsem viděl. A když ten film zase objevím, tak je to taky zážitek :)

    OdpovědětVymazat
  4. Tak já o existenci filmu Tenkrát na Západě samozřejmě věděl, ale to je tak všechno. V televizi jsem moc na westerny jako malej nekoukal, snad jenom ten Vinnetou, Limonádový Joe, ale to bylo všechno. Takže mi spousta filmů utekla.
    A řadu spaghetti westernů? Co tu v televizi běželo? Spencer a Hill, Eastwood, Bronson a to je tak nějak všechno.

    OdpovědětVymazat
  5. Teda když já chodil do školy, myslím první stupeň, pořád dokola (během několika let) dávali Tenkrát na západě, Pro pár dolarů navíc, Trumfové eso, Podivné dědictví, Pravá a levá ruka ďábla, Karambol, Vůně cibule... A pak ojediněle několik dalších titulů, co pustili jen dvakrát (kupovala se práva na dvě odvysílání). Třeba Django, Ať žije Django, Hodný, zlý a ošklivý, Blindman, a další, většinou málo známé.

    OdpovědětVymazat
  6. Vůně cibule taky, tu jsem viděl prvně v televizi, ale to už jsem snad o spaghetti westernech věděl. Ale ty jsi starší, já do první třídy nastupoval v roce 99 a pamatuju si jenom Bůh odpouští, já ne (to jsem ale neviděl celé a navíc jsem nevěděl, že je to nějaký spaghetti western) a Boot Hill, který jsem jen zahlédl v programu.
    Blindman v televizi? Zajímavý. Vím, že vyšel na VHS. Premiéra vysílala Mimo zákon, oba Ringy s Gemmou, ale to bylo někdy v letech 93-94, to jsem se zajímal jenom o dudlík.
    Já se o to ale jako malej snad ani tolik nezajímal. Pamatuju se, že někdy v osmi letech jsem se díval na Sedm statečných, a někdy v půlce přišli kamarádi, ať s nimi jdu ven, a já šel. I když se mi film líbil. Pak jsem ho celej viděl až za několik let.

    OdpovědětVymazat
  7. S Blindmanem jsem se asi upsal v názvu, šel tehdy nějaký film, kde hlavní hrdina byl zohaven bez víček a tedy slepý a po letech narazil na své nepřátele a zlikvidoval je. Noo nějak stárnu. Já jsem zase dosud neviděl třeba ani jeden film s Angelikou ani z poloviny a jsou celé žánry, které neznám. No a tím to uzavřeme :)

    OdpovědětVymazat
  8. To mi nic neříká. V Mannajovi je taková scéna, ale tam hrdina nepřijde úplně o víčka, úplně neoslepne a s nepřáteli si to nevyřídí až po letech.

    OdpovědětVymazat
  9. aha, tak to byl: Blind Justice, 1994.

    (uf, a teď zas pět minut klikat na ty výlohy a dopravní značky :D)

    OdpovědětVymazat
  10. Nevím, jaký výlohy a dopravní značky, zajímalo by mě, jak je možný, že tolik tvých komentářů se pošle jako spam... Nějaká systémová chyba? Nebo až moc pilnej bot na Bloggeru?

    OdpovědětVymazat
  11. (ono to po mě vždy požaduje prohlášení, že nejsem Robot a pak musím klikat na nějaké obrázky a to na několik sad obrázků, kde musím označovat a rozeznávat různá témata... co s tím blbnou zrovna u mě netuším)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To se člověk hrabe v komentářích a omylem smaže svůj vlastní :D Tak jenom, aby se někdo nedivil, že tu chybí tohle polovysvětlení:

      Tak jsem na to mrknul a nechápu, proč je to tak složitý. Navíc jediný, co můžu ovlivnit je to, že tě to nenutí ještě zadat kód pro ověření. Obrázky ani robota vypnout nemůžu, nebo jsem zatím neobjevil, kde. Ale štve mě to. Registrovaní to, myslím, zadávat nemusejí.
      Ale určitě se to dá nějak nastavit. U Erla jsem jenom zaškrtával, že nejsem robot, u odpadlice ani to ne. Je fakt, že na obou blozích jsem komentoval vždycky jako registrovanej, nikdy jako návštěva.

      Vymazat
  12. Mockrát díky Oikiemu a Kubasovi za tipy:). A Tinnymu přeju hodně šrěstí při zaškrtávání čtverečků s dopravníma značkama (které mě štvou taky mmch):D.

    OdpovědětVymazat