úterý 28. února 2017

RAWHIDE (1951)

Tohle nemá s pozdějším seriálem, v němž začínal Clint Eastwood, nic společného. Místo kovbojů tu dostaneme výborný psychologický western s omezeným počtem postav a odehrávající se na jednom místě a nikde jinde. Osamělá přepřahací stanice dostavníku, malá osádka a několik ničeho se neštítících násilníků, kteří čekají na bohatě naložený dostavník. A je jasné, že až udělají svoje, osádku povraždí. Situace je o to horší, že zkušený správce stanice je hned zkraje zabit a vše zůstává na nezkušeném nepříliš šikovném mladíkovi, a pasažérce s malým dítětem, která zde nuceně musela zůstat kvůli ohrožení bandity. Kteří nepřepadají dostavník, o kterém se to předpokládá, ale čekají na další...
Film je hodně zaměřený na psychologii postav, takže si dobře hraje s jednotlivými charaktery. Žádný ze čtyř padouchů není důvěryhodná osoba. Ale ani to klišé, že jeden z nich zajatce jakoby chrání před ostatními, tu nenajdeme. Šéf bandy je strohý, věcný, a když na to přijde, dost agresivní zabiják. Dále tu máme ustrašeného zloděje koní, který sice není zřejmě schopen ublížit kuřeti, ale za oba zajatce se ani slůvkem nepřimluví - proč taky? Německý bandita, asi nejloajálnější, je pak šéfovou prodlouženou rukou. Nemá v ničem osobní zájem, je tu, aby udělal kšeft. Když musí někoho zabít, udělá to. A čtvrtého hraje Jack Elam. To mluví za všechno. Psychopatický sadista, který si celou dobu dělá na ženu zálusk, ohrožuje úplně všechny a nevěří mu nikdo, ani jeho spolubandité. Pro Elama je to v této době dost nezvykle veliká role s velkým množstvím textu a strhává na sebe dost pozornosti. Ne, že by si ji šéf v podání rovněž vynikajícího Hugha Marlowa nechal vzít, ale Elam tu prostě válí, je odporný, hrůzostrašný a nevypočitatelný.
S hrdiny je to trochu těžší. Tyrone Power byl na svoji roli už starý, herecky nebyl nic extra a sympatie si získá snad jen proto, co za bandu to tam má. Susan Hayward taky není zrovna pohledná ani sympatická, ale když se kolem ní motá Elam, nepřejete jí, aby jí něco udělal. Na druhou stranu, že by mi nějak vadili, to ne. Dítě se sice objevuje jen když je to dramaticky nutné, což je fajn, na druhou stranu mám pocit, že se tam na něj trochu kašle.
Co u westernu z roku 1951 hodně překvapí, je surovost. Nejen hrozba z Elama, ale ze všech snad až na Deana Jaggera coby onoho posery visí nad hrdiny celý film. Ostatně Marlowe se uvede tím, že Powera a starého stájníka pěkně drsně zmlátí. No a Jack Elam pak ve filmu střílí pod nohy dítěti. Mám pocit, že ani dneska by to už neprošlo.
Slabých míst bych na tom našel fakt jen maličko. Ve střední části je děj trochu protahovaný. Pozornost je soustředěna na činnost hrdinů, ale mně bylo jasné, že to nevyjde, takže tomu bylo věnováno moc pozornosti na úkor něčeho zajímavějšího, co mohli dělat padouši. Napětí mezi Elamem a Marlowem by se totiž dalo krájet. Ale to je snad jen drobná výtka, kterou skoro až maže vynikající konec. Jak je možné, že Elam následně hrál ještě dlouhá léta třetí housle, a v mnoha filmech se jenom mihnul (viz komedie Čtyři z Texasu, kde ho Charles Bronson zastřelí v první minutě filmu)? Widmarka či Palance ve stejné době podobné role katapultovaly ke slávě... A Henryho Hathawaye jsem do tohohle filmu mylně považoval za béčko. Ten chlap uměl. V šedesátkách s Waynem tolik ne, ale tohle se mu povedlo. 8/10
a.k.a. Surová kůže
Režie: Henry Hathaway
Hrají: Tyrone Power, Susan Hayward, Hugh Marlowe, Jack Elam, Dean Jagger, Jeff Corey
USA 1951

Žádné komentáře:

Okomentovat