úterý 21. února 2017

BASTARDO, VAMOS A MATAR! (1971)

Název odkazuje na Vamos a matar, companeros, film však ze všeho nejvíc připomíná Velkou přestřelku. Mexičan Chaco, v podání dvoumetrového George Eastmana, zneuctil bílou pannu, takže se ho její příbuzní pokusí oběsit. Sama oběť ho však zachrání z oprátky, takže spíše o znásilnění nešlo. Na Chaca je však vypsána odměna, takže se za ním pouští tvrdohlavý lovec hlav Lincoln Tate. Chaco mu prchá, Lincoln ho dohání. Vše se zamotá v Chacově rodné vesnici, kde Chaca čeká nejen jeho rázná snoubenka, ale i problémy, které se ho napřed zdánlivě netýkají, nakonec se však stane podezřelým z vraždy...
Tenhle film je hlavně komedie. Mrtvých tu moc nenajdeme, vážná zápletka vlastně ani moc nedává smysl. Mexický rančer bez půdy už si najal kovboje (!) a najímá pistolníka, aby pro něj půdu lacino sehnal. Do toho se zamotá obchodník, který... já vlastně nevím. Nedávalo mi to moc smysl. Film na tom naštěstí nestaví, staví na dvojce Eastman - Tate, zvláště na živelném Eastmanovi. Tate mi svojí stoičností připomínal Anthonyho Steffena, který je ale zajímavější. Tate jen dobře vypadá, a to je všechno. Vzhledem vlastně dost připomíná zhruba stejně nadaného (tj. moc ne) a stoického Richarda Harrisona.
Chybělo mi tam ale něco, co by mě vtáhlo. Moc vtipné to nebylo, o hrdiny jsem se dostatečně nezajímal, padouši mě nezajímali, příběh byl zatlačen do pozadí, takže jsem to dokoukal jenom proto, abych věděl, jestli to skončí přesně tak, jak předpokládám. A taky abych třeba pochopil, o co v zápletce vlastně jde. Nepovedlo se mi to.
Na filmu bych ale ocenil to, že sice se točil v Itálii (byť s pár španělskými herci, např. José Manuelem Martínem) a zjevně docela levně, ale docela šikovně to zamaskoval. Mexická vesnice působí pestrobarevně, živě a má svou atmosféru. Povedlo se vytvořit i vhodné vedlejší figurky, které prostředí doplňují, od přiblblých policajtů v čele s Remem Capitanim přes obchodníka po babu hostinskou a krásnou tanečnici. Rustichelliho hudba zní také o dost lépe než hudba, která je v těchto levných filmech běžně ke slyšení. Celkově, čekal jsem, že to bude docela odpad, čemuž by napovídal rok výroby i některé obsazení. Nakonec to ale zase tak špatné nebylo. 6/10
a.k.a. Chaco, Bastards Go and Kill
Režie: Gino Mangini
Hrají: George Eastman, Lincoln Tate, Furio Meniconi, Remo Capitani
Hudba: Carlo Rustichelli
Itálie 1971

Žádné komentáře:

Okomentovat