úterý 17. května 2016

RETURN OF THE SEVEN (1966)

V návaznosti na trailer na remake Sedmi statečných v hlavních rolích s tunou výbušnin, kulometem Gatling a Denzelem Washingtonem jsem se rozhodl konečně se podívat na obávanou dvojku původního filmu. A tady je sedm důvodů, proč byste ji stejně měli vynechat:
1) Debilní scénář. Od A do Z je to hloupost. Příběh nedává smysl. Hlavní padouch lituje ztráty synů, které nenáviděl, a tak unáší sedláky, aby vybudovali kostel uprostřed pouště. Co to má znamenat? Navíc Emilio Fernandez se do své role moc nehodí, když už byli ve Španělsku, mohli na to vzít Fernanda Sancha.
Hele, Fernando, co kdybych já šel k Peckinpahovi, ty k Bunuelovi a ušetříme si ostudu?
2) Jeden statečný a šest neviditelných. Yul Brynner je tu největší machr, který riskuje život kvůli příteli, a nic za to nechce. Prosím, to je v pořádku. Na ostatních se ale pořád vozí. Všechny dialogy, které s nimi vede, jenom zdůrazňují jeho dokonalost a debilitu ostatních.
I won. I always win.
3) Nejvíc to bolí u Vina. Nedivím se, že Steve McQueen do filmu nechtěl, a jeho přeobsazení zabolí nejdřív. Náhradník Robert Fuller není McQueenovi ani podobný, ani nemá podobný kostým, takže když ho Brynner osloví "Vine", podivíte se. A u toho, co s ním scénář dělá, se podivíte ještě víc. Je odsunut do pozadí, a když se objeví, je jenom vedlejším blbečkem.
Samozřejmě, že jsem Steve McQueen, copak mě nepoznáváte?
4) Vzhledem k problémy s Mexikem se produkce přesunula do Španělska. To znamená i přeobsazení dalších rolí. Chico se vrací taky, ale už ho nehraje Horst Buchholz, který už byl tou dobou docela hvězda, ale roli dostal Julián Mateos, kterého jsme viděli v Corbucciho Hellbenders. I z Chica je udělaný debil, který jednou prohlásí, že nechce být pistolník, v následující scéně prohlásí, že být farmář je únavné a radši bude pistolník, a takhle to převrací pořád dokola. Přeobsazena byla i Petra, kterou hraje Elisa Montés, rovněž známá ze špaget.
5) Z farmářů tu vůbec jsou udělaní debilové. Tohle určitě pochází ze Sedmi samurajů, ale v Sedmi statečných byli sice slabí a neuměli zacházet se zbraněmi, ale měli odvahu a ochotu bránit svůj maličký majetek. Když stařec na konci prohlásil "Vesničané vyhráli", věděli jste, co tím myslí, a že má pravdu. Tady jsou vesničané jsou zbabělé svině s ohnutou páteří, kterým je třeba udatně pomáhat. Tady vyhraje Brynner. Vždycky vyhraje.
Seňore, mohli bychom bojovat, ale jsme zbabělí. Mohli byste nás zachránit?
6) Další stateční na tom nejsou nijak dobře. Sice je fajn, že je tu Warren Oates a Claude Akins, ale první hraje chlapíka, který nemyslí na nic než na sukně, a tak nějak hraje dalšího blbečka, Akinsova postava je pak kopírkou Leeho z prvního filmu, i když vypadá spíš jako Harry. Další dva? Mexický lupič, který v podstatě dělá křoví a člověk si ho nevšimne, a Chico č. 2. Ano, ten film má dva mladé Mexičany, úplně stejně zaměnitelné postavy! I když tenhle mladý dostane poměrně dlouhou (a nudnou) představovačku, ve zbytku filmu opět a zase hraje křoví.
Já nejsem Chico, nepleťte se!
7) Z pozitiv bych tak jmenoval jenom Bernsteinovu hudbu, i když zopakovanou, a Fernanda Reye v roli kněze, který z toho jako jediný vychází se ctí. Ještě jeden důvod, proč na to nekoukat? Nuda. Není to pořádně vygradované, v průběhu se to zdá být moc dlouhé, závěr zase přijde strašně zkrátka. A závěrečná přestřelka vůbec nemá tempo, šťávu, nic.
Až vylezu z basy, budu hodnej, už o mně neuslyšíte!
Celkově se divím, že po tomhle ještě vznikly dva filmy. A víc se divím tomu, že v nich byli ochotni Brynnerovu roli převzít George Kennedy a Lee Van Cleef. Každopádně jak ti noví Stateční vypadají hloupě a přeefektovaně, nevěřím, že by to bylo nakonec tak strašný jako kterékoli z těchto pokračování. 4/10
Tenhle Vin mi vyhovuje. Není skoro vidět a nezastiňuje mě.
a.k.a. Návrat sedmi statečných
Režie: Burt Kennedy
Hrají: Yul Brynner, Warren Oates, Emilio Fernandez, Claude Akins, Julián Mateos, Fernando Rey a spousta neviditelných statečných, vesničanů a banditů
Hudba: Elmer Bernstein (komplet převzatá z prvního dílu)
USA / Španělsko 1966

Žádné komentáře:

Okomentovat