pátek 20. května 2016

POLICE ACADEMY (1984 - 1993)

Představte si děsivou noční můru. Jdete temnou ulicí, není vidět pomalu na krok. Tápete ve tmě a nevíte, kam vůbec jdete. Náhle narazíte na dveře. Vezmete za kliku a otevřete je. Vejdete do poloprázdného barku, kde se v přítmí krčí několik podivných mužů v kožených oblečcích. Sotva si všimnete jasně modře svítícího neonového nápisu nad nálevním pultem, ozve se ostrý zvuk saxofonu. Vítejte v Modré ústřici. Proctoreee!
Celou sérii jsem viděl několikrát, dokud běhala každé léto na Nově, byť ne každý díl stejněkrát. Třeba šestku jenom jednou. Přitom ty filmy nijak moc v lásce nemám. Občas jsou tam neskutečně vtipné věci, některé postavy mám rád. Ale když v programu někdo tvrdí "Americká ůžasná komedie", vzbudí ve mně podezření. Úžasný to rozhodně není.
První díl paradoxně moc nemusím. Jako, favorita bych si asi nevybral vůbec, ale jednička, byť je kvalitou asi nejvýš, a třeba třetí a čtvrtý díl jsou jen jejími kopírkami, mě prostě tolik neoslovila. Jasně, světák Mahoney, dobrák Hightower, blbec Harris, veterán Lassard, dračice Callahanová a cvok Jones fungovali napoprvé nejlíp. Stejně tak napoprvé byl vstup do Modré ústřice nečekaný a nejvtipnější. Ale vtipy typu "Lassard řeční a prostitutka ukrytá pod stolkem mu ho najednou začne kouřit" mi připadají oplzlé a nefungují na mě. A je jich tu moc.
Dvojku jsem měl asi nejradši, byť za oblíbený film bych ji rozhodně neoznačil. Trochu zamrzí, že se okruh postav zmenšil, takže některé sympatické charaktery tu absentují. Zůstal jen ten základ, Mahoney, Hightower, Tackleberry (který dostal víc prostoru tady, pokud se nepletu), Hooksová, Larvell Jones. Lassard se tu nejspíš jenom mihne, protože podle IMDB tu George Gaynes hraje, ale vůbec si ho nepamatuju, jeho bratr není moc zapamatovatelná postava. Jinak je možný, že Nova aspoň jednou vysílala VHS dabing? Vybavuju si, že Lassardova bratra mluvil Zahajský... Podle Trávníčka, kterej tehdy patřil k jedněm z mála hlasů, jež jsem dokázal rozeznat, se to nedá poznat, ten je v obojím. Jinak i Zed a Sweetchuck jsou napoprvé nejlepší a nejvtipnější. 
//Teď jsem si vzpomněl, že jsme na to koukali párkrát u babičky, která přes kabel chytala i Slováky. A ti možná vysílali právě tenhle starší dabing.
S trojkou přichází degradace, i když zatím jen mírná. Tvůrci usoudili, že ve škole je nejlíp, takže se všichni vrátí coby učitelé, a dostanou nové studenty, mezi kterými jsou opět znovu a zase Zed a Sweetchuck. Ještě tady se postarají o pár vtipných momentů, ale povětšinou už se jen opakují situace z jedničky. Poriučík Harris tu nepochopitelně, oproti předchozímu dílu, absentuje, a znovu tu máme trapného Mausera a jeho poskoka Proctora. Tuhle dvojku nemám moc rád. A tradiční obsazení už ani nemá moc co hrát, takže spíš nuda. Jinak koukám, že na VHS už ani Mahoneyho nemluvil Trávníček! Co se děje?
Ovšem proti čtyřce si trojka ještě nějké niveau držela. Ve čtyřce uvidíme znova to samé, ale tentokrát jsou tu coby žáci důchodci. Zed a Sweetchuck jsou už policisty a aby nezmizeli, taky učí. Myslím, že zůstal i ten Číňan, po kterém v předchozím díle jela Callahanová? Mahoney a spol. jsou čím dál víc v pozadí, vrátil se Harris, ale už nemusel. V podstatě jenom supluje Mausera, akorát mu vrátili hůlku a hlášku "Pó-hyb! Pó-hyb! Pó-hyb!", a přidali trapného Proctora. Z tohohle dílu si pamatuju už jenom hru "Simon říká" v base, při které vězni utečou, když zavřou Proctora do cely. Nedivím se Stevu Guttenbergovi, že dál už se na tom podílet nechtěl.
Pětka už je trapná. Mahoneyho evidentně napsali do scénáře, ale Guttenberg se jim na to vybodl, tak ho honem přepsali na Lassardova synovce. Mám pocit, že ač se film přesunul na Miami, tak je tu i tak Modrá ústřice. Kromě zlikvidování krokodýla Hightowerem si už nic nepamatuju, a připomínat si to nechci. A to jsem tenhle díl viděl taky asi třikrát.
Šestku jsem viděl dokonce jen jednou, ani jedinkrát jsem se nezasmál. Taky si nepamatuju vůbec nic, o čem to bylo, kdo tam byl, kdo tam nebyl. Byl tam Harris a Lassard, víc nevím. Vědět to nechci.
No a poslední díl je zlo. Odpadl už i Hightower, takže z původní party kadetů zbyli snad jen Jones a Tackleberry, k nim Lassard, který většinu filmu stráví na záchodě, Callahanová a Harris, už snad dokonce bez Proctora. Pamatuju si Rona Perlmana jako padoucha, Christophera Lee jako ruského policejního velitele (co tady doprdele dělal?) a že se mi to nelíbilo ani jako malému. A to jsem v tom samém věku žral film Byl jednou jeden polda 2, takže jsem nemohl mít vůbec žádnej vkus (ale že trojka je sračka jsem poznal už tehdy).
Pokud se nepletu, v tuhle dobu běží zrovna série na Nově. Teď už třetí díl? Na televizi se nedívám, na facebooku jen doporučuju lidem, kteří se dívají. A rozhodně mě tahle série nikdy nebavila natolik, abych si ji pak sháněl. Ostatně, vzhledem k častější než časté frekvenci vysílání k tomu nemám potřebu. Stejně jako u starých českých komedií. Jinak k dabingu, pochybuju, že by ten z Novy tak strašně ty filmy srážel, resp. že by ten z VHS byl o tolik lepší. A Mahoneyho bez Trávníčka, Harrise bez Županiče a především Lassarda bez Švarce si nedokážu představit. A jo, všichni tři byli i na VHSkách, ale ne v každém díle.
A na závěr hodnocení, 1 - 7/10, 2 - 7/10, 3 - 6/10, 4 - 5/10, 5 - 4/10, 6 - 3/10, 7 - 1/10. Dlouho jsem to neviděl, ale myslím, že by to bylo zhruba odpovídající.

Žádné komentáře:

Okomentovat