Lepší, než předchozí Martinův film (zde). Jakoby se poučil z chyb, které tam nasekal, takže tady už nejsou v podstatě žádné zdržující scény, všechny jsou něčím podstatné pro příběh, zápletka je zajímavější a podstatně lépe vysvětlená, než v předchozím filmu, tam jsem si musel konec pustit dvakrát, a stejně mi to moc nedošlo, jak to vlastně bylo a proč v čem kdo jel, tady už to bylo přehlednější a před koncem naproti předchozímu dílu neodhadnutelné. Některé věci se trochu změnily, například zobrazení vražd - v The Strange vice of Mrs. Wardh byl vždy jen záběr na vražedný nástroj a na stříkající krev mimo tělo, tady už je vidět vše, občas je to dost nechutné. Z minulého filmu zůstávají v obsazení George Hilton a Alberto De Mendoza, v poněkud jiných rolích, tady byli oba lepší, Edwige Fenechovou vystřídala jiná kráska, Anita Strindberg, navíc se tu objevuje postava inspektora ztvárněného spaghetti veteránem Luigi Pistillim. A těch je tu víc (počítá se i Hilton, samozřejmě) - vedlejší roli v první třetině si střihla Evelyn Stewart, známá ze spousty špaget s Gemmou, a hudbu tentokrát složil Bruno Nicolai. 7,5/10
EDIT 10.4.2018: Po osmi letech jsem zjistil, že si film pořád poměrně dobře pamatuju. Napodruhé ale musím říct, že Mrs. Wardh je přece jen lepší. Tenhle film je takové vyloženě klasické giallo, v kterém už se nemíchají dohromady romantická a hororová linie tak prudce jako ve Wardh. Ve výsledku ale film působí oproti ostatním Martinovým filmům trochu průměrně. Martino se evidentně inspiroval tentokrát u Hitchcocka, takže první půlhodinku sledujeme postavu, o kterou se začneme zajímat, a najednou je po ní a musíme začít sledovat příhody jiných postav. Tady to nefunguje bohužel tak dobře, jako v Psychu. Děj dává trochu více smyslu než ve Wardh, ale nelogických záležitostí je tu taky spousta (vypadne elektřina, ale telefon funguje; u scény, kde Hilton špatně parkuje tím způsobem, že stojí v půli cesty do brány, jsem se málem smál nahlas).
Oproti ostatním dvěma giallům, která s Martinem natočil, tu dostal více prostoru George Hilton, a podává tu z nich nejlepší výkon. Ta ostatní dvě byly přece jen sólovky pro Edwige Fenechovou. Ta měla původně hrát v tomhle filmu rovněž, ale kvůli jejímu těhotenství byla obsazena Anita Strindberg, Schválně jsem se snažil představit si v různých scénách na místě Anity Edwige, ale moc mi to nešlo. Strindbergová tu vypadá asi nejlíp, co jsem ji kde viděl, a vzhledem k tomu, že svá nepříliš povedená umělá prsa skoro neukazuje, je tu vážně k nakousnutí (hlavně na konci v mokrém tričku). Zajímavé je, že existují promo fotografie, které jsou značně odhalenější a trochu jiné, než ve scény z filmu (např. ve filmu leží Hilton a Strindbergová každý na jiném lůžku, a nic z ní neuvidíme, zatímco na fotosce leží spolu a ona má nahá prsa). Nejzvláštnější pak jsou promofotky zachycující Hiltona a Janine Reynaud nahé v milostných scénách, což zaprvé ve filmu rovněž neuvidíme, zadruhé, pokud je to vystřižená scéna, nedávala by smysl.
Z herců se mi nejvíce zamlouval Pistilli, který je tu coby komisař úplně jiný než obvykle coby padouch, Mendoza tu možná je lepší než v Mrs. Wardh, ale vlastně si nevybavuju film, kde by se mi opravdu zamlouval. Jo, A Bullet For Sandoval. Tam leda, tam byl živější. Tady má pořád jeden výraz v obličeji. Idu Galli bych někdy rád viděl opravdu v hlavní roli gialla, zatím jsem ji bohužel vždy viděl jen v epizodkách, a i ve filmech, kde je uvedena ještě před titulky, to vypadá, že se film soustředí spíše na její kolegy.
Teď už nevím, jestli jsem ještě něco chtěl dodat. Na neposkvrněného diváka můžou vraždy být skutečně šokující, ale už jsem tak otrlý, že jsem si tu scénu s okem včera ještě vrátil a pozastavil, abych si prohlédl masku. Hudba je fajn, utkví ale jen úvodní a závěrečné téma. Nicolai je sice hodně fajn na poslech, ale jeho hudba holt není tak výjimečná, jako ta Morriconeho. Ještě bych zmínil poměrně divokou a až moc rozlítanou kameru, která ty zvláštní úhly až nadužívá. Například proč je jedna scéna celá natočena tak, že ji vidíme z úhlu 90°? Ale jinak je to v podstatě ukázkový příklad gialla, v kterém je fakt všechno, a navíc je docela dobré a zábavné. Nic víc, nic míň. Hodnocení shora platí.
a.k.a. La coda dello scorpione
Režie: Sergio Martino
Hrají: George Hilton, Anita Strindberg, Janine Reynaud, Alberto De Mendoza, Luigi Pistilli, Ida Galli, Luis Barboo, Tom Felleghy
Hudba: Bruno Nicolai
Scénář: Ernesto Gastaldi
Itálie / Španělsko 1971
Moje oblíbené giallo. Anita Strindberg je prostě úchvatná. Hilton si mě získal právě tímto filmem. Dobrý výkon.
OdpovědětVymazatJo. Tady byl dobrej.
OdpovědětVymazat