UPDATE 9.9.2017
Ve správném giallu je všechno trochu jinak, než se ze
začátku zdá. Tady realitě vlastně neodpovídá ani název, což je asi to jediné,
co prozradím. Paní Wardhová totiž vlastně žádné „strano vizio“, tedy podivnou
úchylku, nemá. Na jednu stranu je to velice vhodný film pro někoho, kdo
s giallem začíná. Je tu skoro všechno, co dělá giallo giallem – maskovaný
vrah, krásné ženy, tajemství, nečekaná pointa a konečně i whisky J&B. Jenže
na druhou stranu je ten film vůči klasickému giallu trochu diverzní v tom,
že to vlastně vůbec, ale ani trochu není detektivka.
I pro mě to bylo první giallo, které jsem tehdy viděl na
popud Erlových adorací žánru, Edwige Fenech i Sergia Martina na jeho blogu, kde
tyto články bohužel již nejsou. Sedm let jsem to celé neviděl, jen tu a tam
poměrně krátké části, ale byl jsem překvapen, jak jsem si to poměrně dobře
pamatoval. Dokonce jsem si vybavil i nějaké dialogy (například ten, kdy George
vyřeže do jablka svůj monogram a Julie jablko sní). Samozřejmě jsem si
pamatoval, kdo je vrah, ovšem tehdy jsem měl jeden problém. O PC jsme se dělili
se sestrou, a protože něco nutně potřebovala, viděl jsem film na dvě poloviny.
Po první jsem měl čas popřemýšlet, kdo je asi vrah, na což jsem překvapivě, byť
neúplně kápnul, na druhou stranu jsem zapomněl některé drobnosti, které mi
znemožnily úplné pochopení motivace.
Tehdy jsem si ani neuvědomil, že první polovina filmu
sestává vlastně ze dvou pasáží, které spolu zase tolik nesouvisí. Pasáž
s vrahem a pasáž s emočně labilní Julií, která je psychicky
terorizována bývalým milencem Jeanem, odbývána současným manželem Neilem a
zamiluje se do šviháka George, bratrance její kamarádky. A Julie vážně nemá čas
pátrat po pachateli, byť když se linie protnou, podezření pojme – ovšem ne na
základě racionálních faktů. Trochu jsem
se bál, že mě to nebude moc bavit, když už vím, kdo za tím stojí, ale na druhou
stranu teď bylo zřejmější, jak si kočka hraje se svou myší, vyjádřím-li to
metaforicky.
Taky jsem si tehdy nějak extra… neuvědomil (nepovšiml by
bylo divný slovo), kolik nahých žen v tom filmu vlastně je. Jen během
prvních dvaceti minut jsem našel šest obnažených scén (byť v té první asi
nic vidět nebylo), z toho třikrát Fenech, dvakrát už během prvních deseti
minut! To už skoro dohání Sybil Danning v Kvílení vlkodlaků 2. Na druhou
stranu snad až na rvačku dívek na party, které ze sebe strhávají šaty, a která
zrovna moc dlouho netrvá, ani jedna z těch scén nemá takový lacině
vulgární nádech. V průběhu filmu četnost odhalování těl hereček klesá,
takže se nebojte, že by šlo o přehnaně erotický film. Je pravda, že sám Martino
prohlásil, že některé scény byly točeny jen jako vějička pro cenzora a ve filmu
být ani neměly.
Edwige Fenech mě tehdy, pokud se nepletu, ještě tehdy tolik
neoslnila jako později, byť i zde je nádherná, mimo to ale i dost dobře hraje.
Když si vzpomenu na Dagmar Lassander v podobném filmu Forbidden Photos of
a Lady Above Suspicion, to je nebe a dudy. Lassander v roli psychicky
labilní zanedbávané manželky jen pózovala a odříkávala text, Fenech skutečně
podává herecký výkon. George Hilton rovněž podal poměrně kvalitní výkon, docela
se mi tu překvapivě zamlouval i Alberto de Mendoza a nesmím zapomenout na Ivana Rassimova,
který coby sadistický chovatel ještěrek a havranů a fotograf porna či co působí
skutečně děsivě. Ne tak moc děsivě jako v Tutti i colori del buio, ale
zase jako skutečný člověk. Malé zklamání pro mě přináší malý prostor pro Bruna
Corazzariho. Musím někdy mrknout na Puzzle s Lucem Merendou, tam ho bude
víc.
V HD kvalitě film skutečně vypadá fantasticky a
Foriscotova kamera se jeví vskutku úžasně. Zvláště ty hry se světlem a stínem, snové
vize, snad jen scény vražd neosloví tolik jako ty u Argenta, Bavy, nebo
samotného Martina v jeho následujících filmech. Brutality tu koneckonců
není moc, asi nejdrsnější scéna se odehrává tak jako tak ve snu, když Rassimov
pořeže Fenech rozbitou flaškou (od J&B, samozřejmě). Celý film doprovází
fantastický soundtrack od Nory Orlandi, až se divím, že tato talentovaná
skladatelka (viz také dva westerny s Garkem z roku 67) nemá bohatší
filmografii.
Lo strano vizio della signora Wardh je giallo, které klame
tělem. Na jednu stranu vypadá zcela klasicky, na druhou stranu klasické
konvence tak trochu boří, jako ostatně všechna Martinova gialla. Ale kdyby
těchto výjimek nebylo, nebyla by to žádná zábava. Ve svém žánru tenhle film
určitě patří na vrchol a i přes svoje netradičnosti je určitě vynikajícím
místem, odkud s giallem začít. 9/10
a.k.a. Lo Strano Vizio Della Signora Wardh, Next, Blade
of the Ripper
Režie: Sergio Martino
Hrají: Edwige Fenech, George Hilton, Ivan Rassimov, Alberto de Mendoza, Cristina Airoldi, Bruno Corazzari, Carlo Alighiero
Hudba: Nora Orlandi
Scénář: Ernesto Gastaldi, Eduardo M. Brochero
Režie: Sergio Martino
Hrají: Edwige Fenech, George Hilton, Ivan Rassimov, Alberto de Mendoza, Cristina Airoldi, Bruno Corazzari, Carlo Alighiero
Hudba: Nora Orlandi
Scénář: Ernesto Gastaldi, Eduardo M. Brochero
Itálie / Španělsko 1971
Výborně! Vítej ve světě gialla:-D
OdpovědětVymazatUž bylo načase:-). Začít od Martina byl skvělý tah.